Anne Bråten Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Hei! Jeg bor i et sameie hvor vi eier tomten bygget står på, men ikke noe bakgård osv. Eieren av bakgården har laget parkeringsplasser (altså asfaltert og merket opp med striper), og inngått et samarbeid med et privateid parkeringsselskap. Så man må kjøpe seg plass for å kunne stå i bakgården. Vi disponerer altså ikke noe av bakgården. Inngangen inn til vårt bygg er gjennom denne bakgården, så vi som bor der er de eneste som bruker den. Dette mener gårdeier er grunnlag nok til at vi beboere selv må stå for vedlikehold og de kostnadene det skulle medføre. Da menes f.eks strøing, måking, og nå pumping av vann ut fra bakgården da kummen er tett. Dette kan vel umulig være riktig? Men, hva kan vi slå i bordet med? Har sendt mail til kommunen, og til parkeringsselskapet, men tenkte å høre her også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Eier av fortau er pliktig å måke og strø så det ikke oppstår fare for personskade eller gående presses til å gå ut i veien. Jeg regner med den samme plikten gjelder eier av bakgården. En tett kum på privat grunn regner jeg også med må vedlikeholdes av eier og ikke av eiere eller leietakere på tilstøtende eiendommer. Hvis vannet skulle gjøre skade på deres eiendom i sameiet så regner jeg med dere kan stille eieren av bygården og kummen til ansvar. Videre kan det tenkes at dere har hevd på bruksrett til innkjørselen frem til inngangen på deres bygg. Altså kostnadsfri adkomst for varelevering, flyttebil, funksjonshemmede etc. Videre regner jeg med at plassen ikke kan stenges av med hensyn til adgang for nødetatene. Det ble mye regner med og antar her, men jeg skriver sånn fordi jeg ikke er jurist og ikke har sjekket opp lover og regler. Dette er bare hva jeg erfaringsmessig ville forventet å finne i lover og regler. Håper det gir deg et utgangspunkt for å lete videre etter svar. 1 Lenke til kommentar
Izor Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Hei! Jeg bor i et sameie hvor vi eier tomten bygget står på, men ikke noe bakgård osv. Eieren av bakgården har laget parkeringsplasser (altså asfaltert og merket opp med striper), og inngått et samarbeid med et privateid parkeringsselskap. Så man må kjøpe seg plass for å kunne stå i bakgården. Vi disponerer altså ikke noe av bakgården. Inngangen inn til vårt bygg er gjennom denne bakgården, så vi som bor der er de eneste som bruker den. Dette mener gårdeier er grunnlag nok til at vi beboere selv må stå for vedlikehold og de kostnadene det skulle medføre. Da menes f.eks strøing, måking, og nå pumping av vann ut fra bakgården da kummen er tett. Dette kan vel umulig være riktig? Men, hva kan vi slå i bordet med? Har sendt mail til kommunen, og til parkeringsselskapet, men tenkte å høre her også. Har dere fått noe krav fra eieren av bakgården, dvs. ikke bare ett muntlig ønske om å betale, men en faktura eller ett skriftlig krav? Hva eieren måtte mene er jo forsåvidt irrelevant, all den tid han har bevisbyrden for eventuelle krav ovenfor dere. Jeg kan ikke se at deres bruk av eiendommen skulle utløse noe krav fra eier.(såfremt dere går igjennom den) Når det gjelder Simen1s kommentar angående plikt til å strø og måke, er jeg usikker på om dette gjelder for parkeringsplasser, eller om dette bare gjelder for fortauer. I følge trondheim kommunes politivedtekter gjelder det tilsynelatende bare fortau og gang- og sykkelsti. På meg virker det er som at eieren av bakgården forsøker å flytte kostnadene knyttet til dette over på dere, samtidig som at han tjener penger på utleie av parkeringsplasser. Det må jeg si er åpenbart urimelig. Dere kan jo selvsagt tilby eieren å kjøpe tomten, så slipper han utgiftene med å strø og rydde vekk snø. Det er litt vanskelig å forstå akkurat hvordan dette er løst, men som jeg tolker det er bakgården eneste vei inn i bygget deres. Hvis det er tilfellet er dette en fryktelig klønete løsning. Er eier, tidligere eier av bygget dere bor i, eller eier han tilstødende byggning? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Når det gjelder Simen1s kommentar angående plikt til å strø og måke, er jeg usikker på om dette gjelder for parkeringsplasser, eller om dette bare gjelder for fortauer. I følge trondheim kommunes politivedtekter gjelder det tilsynelatende bare fortau og gang- og sykkelsti. Jeg regner også med det bare gjelder fortau, gang og sykkelsti. Jeg tenkte at hvis hovedinngangen til bygget ligger i bakgården så er det vel naturlig at deler av bakgården fungerer som fortau, gang og sykkelvei for beboerne. Bilene må også ha en vei inn til parkeringsplassene som nødvendigvis må brøytes og strøes. Kanskje veien fungerer både som bilvei og til gående/syklende. Betaler man for parkering regner jeg sterkt med at brøyting og strøing av både parkeringsplassene og den privateide innkjøringa dit inngår i prisen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Utgangspunktet, med mindre noe annet er avtalt, er at det i et leieforhold (som der man leier parkeringsplasser) er eiers ansvar å vedlikeholde og sørge for at leieobjektet er tilgjengelig. Det samme gjelder andre bruksretter. Så her må man se på den underliggende avtalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå