Gå til innhold

Knekke koder for meg?

kimman

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver med et spill der jeg må knekke koder for å kunne finne svar. Har selv prøvd forskjellige typer ROT, og cipher. Men jeg får det ikke til å stemme. Lurer på om noen her klarer det?

Her er koden:

RTEVTC NOI FUXN KZDM LGJG EHBU OVSK AGAY FRVK IYXO SMYR WBAQ EIHL FHQZ BQHE QHEL WWDB GCVB GXXR MAXV LYWJ JJRB XTFB WGZS NPKF EZCC KESQ CTVETR

Endret av iStereo
La tilbake slettet innhold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første ordet er det siste ordet baklengs, det kan gi noen clues. Nesten alle ordene er fire bokstaver og burde utelukke ROT dersom det skal være en setning som gir mening.

Ja det la jeg også merke til.

Hvis man bruker ROT13 med plassering nr 11, ville den siste ordet blitt RIKTIG.

Men jeg kom dessverre ikke noe lengre enn det.

Lenke til kommentar

Dette er ganske umulig.

Det kan være 5 i vanskelighetsgrad pga. at noen har kryptert den gjennom mye random ciphers uten å gi noen clues. Da man ikke vet hva slags person som står bak dette så vet man heller ikke hva man kan forvente.

Jeg har undersøkt litt om geocaching og den "kulturen" for å finne ledetråder på hvordan slike ting pleier å være kryptert.

Analyse tilsier at det er et slags Vigenère-cipher men det har vist seg å være vanskelig å cracke ettersom "bruteforcing" av disse er mye basert på å finne ord som kan gjenkjennes. Dersom resultatet av den dekrypterte cipheren er videre kryptert så kan man rett og slett ikke få til å finne noe fornuftig på denne måten. Prøvde å skrive om et python-script som cracka Vigenère basert på engelsk språk. Bytta ut ordlista og boksavfrekvens til norsk men det ga ikke resultater. Frekvensen av bokstaver i koden ligner forøvrig litt på engelsk, da E er bokstaven som gjentas mest osv.

Ellers er det ganske jevnt fordelt og alle bokstaver i alfabetet brukes.

Må vel prøve å bruke noe Vigenère-lignende som tar for seg tall, men det blir ren gjetning av nøkkel og det er jo helt umulig.

Har også bruteforca med millionvis av forskjellige monoalfabetiske substitusjons-nøkler i et kvarter, men kontorpcen bråka så fælt av det at de ansatte spurte hva jeg drev på med. Skal la det stå en stund hjemme.

Det spørs vel om ikke dette er mer en smart kode som skal løses på en helt annen måte.

Jeg gir ikke opp helt enda, selv om jeg innser at jeg mangler kunnskapen til å løse noe sånt!

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Ordet CAESAR er vel i samme format som RTEVTC og et Caesar-cipher gir ordet RIKTIG som også er i samme format, altså like langt og bokstaver på samme posisjon. Kanskje det ligger noe i akkurat det som kan brukes videre.

Svaret man skal fram til i slike oppgaver er koordinater.

N xx xx.xxx

E xxx xx.xxx

x = ulike tall. Hvis man vet ca. hvor cachen skal være, er det lettere, for de første par sifrene er ofte de samme innenfor et stort område, naturlig nok. Tror f.eks alle cacher i Oslo starter med N 59 og E 010.

Lenke til kommentar

Dersom dere knekker koden og publiserer løsningen på internett, så er oppgaven ødelagt for alle.

Sant. 

Føler det er litt småjuks å spørre på forum også :p Tror ikke jeg hadde vært så fornøyd med å finne en cache om en tilfeldig person på nettet hadde løst den for meg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...