Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Begge pærer gått, ene var "knust", venstre lys også uten park lys, men blinklyset lyser konstant

Anbefalte innlegg

Hei

Litt rotete tittel.

Den siste uken har displayet vist at begge lysene ikke fungerer selvom de har gjort dette. Jeg tenkte at dette var en sensor feil eller lignende og tenkte å ta det med neste service. I går poengterte en venn av meg at ene lyset var gåent. (høyre side9.

Jeg skiftet over fra vanlig belysning til parkbelysning, og tilbake, og da var plutselig all lys borte.

I dag åpnet jeg å så på pærene. Ene pæren var helt knust, altså lå fullt av små glassbiter i lyshuset. Dette er altså høyre lyspære. Venstre lyspære er helt inntakt. Har osram pærer av kvalitet og byttet disse i fjor sommer.

Andre lyspæren virker inntakt, men gir ikke lys. Prøvde å skifte den over til andre lyshuset men det hjalp ikke. Helt dødt. Merkelig nok, så lyser også venstre blinklys en konstant farge, der parklyset egentlig skal være på.

Skal uansett på service nå, men vet ikke om det er vits å prøve å bytte pærer igjen. Eller må jo bytte en uansett, men virker merkelig fordi pæren som ikke gir lys virker å være helt inntakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har også opplevd at en pære har knust (nærlys H7), men dette var en Biltema-pære. En pære kan være defekt selv om den ser hel ut, dette kan testes ved å koble den med ledninger direkte til batteriet.

Dersom blinklys lyser fast, og kanskje også baklys/ryggelys/bremselys blinker/lyser når du for eksempel blinker og bremser samtidig, har du nok jordfeil et sted. Ev. en mer alvorlig feil dersom dette er en nyere bil.

Lenke til kommentar

Hvis kun blinklys foran lyser kan dette være backupbelysning for defekt parklys.

Når man får varsel om at lys er defekt uten at noe er mørkt er det uansett på tide å bytte pærer, som regel er det nemlig først og fremst et varsel om at lysene holder på å gå og at pærene har ulikt strømtrekk.

Mer enn dette er det vanskelig å si siden det ikke oppgis hva slags bil det er snakk om.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også opplevd at en pære har knust (nærlys H7), men dette var en Biltema-pære. En pære kan være defekt selv om den ser hel ut, dette kan testes ved å koble den med ledninger direkte til batteriet.

Dersom blinklys lyser fast, og kanskje også baklys/ryggelys/bremselys blinker/lyser når du for eksempel blinker og bremser samtidig, har du nok jordfeil et sted. Ev. en mer alvorlig feil dersom dette er en nyere bil.

Testet med batteri, pæren gav 0 lys.

Stakk til clas ohlson og kjøpte noen nye H7 pærer. Alt vel nå, kanskje dumt av meg å anta at pærene ikke var gåen. Men jeg skiftet jo de for 6-7 måneder siden.

Og ja har hørt at billige pærer kan knuse, dog trodde jeg det kunne være mer med spenningen å gjøre. Dette var jo OSRAM H7 av denne typen: http://www.clasohlson.com/no/Osram-Night-Breaker-Unlimited,-bilp%C3%A6re/36-3724

Så litt rart at den sprenger/knuser.

Takker for hjelpen med batteritesten forøvrig :)

Lenke til kommentar

Hvis kun blinklys foran lyser kan dette være backupbelysning for defekt parklys.

Når man får varsel om at lys er defekt uten at noe er mørkt er det uansett på tide å bytte pærer, som regel er det nemlig først og fremst et varsel om at lysene holder på å gå og at pærene har ulikt strømtrekk.

Mer enn dette er det vanskelig å si siden det ikke oppgis hva slags bil det er snakk om.

Takker for hjelpen.

Visste ikke at displayet viste at det var på tide å bytte, trodde det bare visste når de hadde gått. Greit å vite. For håpe disse holder mer enn 6-7 måneder nå :)

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Instrumentet viser i utgangspunktet når pæra er defekt, altså når det er avvik ut fra hvordan det normalt skal være.

Dette vil ofte inntreffe før pæra faktisk ryker.

Merkelig nok kom lyset på igjen i kveld. Altså det lyset i dashboardet som viser gåen pære. Lyset fungerer helt fint. Viser ikke gåen pære på venstre siden men bare høyre.

I det lyshuset der tidligere pære var sprengt/knust. Har en kamerat som jobber hos møller som skal ta en titt før helga.

Merkelig greier

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...