Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For noen uker siden så vi en skummelt rødt lys i displayet på var gamle Buffalo Tera Station. Dette er en Buffalo-server på 5TB med 4 RAID-disker. Vi gikk straks til innkjøp av en ny server og jeg begynte den voldsomme prosessen med å overføre gamle data. Før jeg fikk overført alt mistet jeg kontakt med Buffalo-serveren.  Når jeg så på displayet til Buffalo-serveren om at to av hard-diskene var ødelagt.  Dette var ikke bra. Har prøvd å restarte serveren en rekke ganger. Jeg får ikke tilgang til den i nettverket og får den samme feilmeldingen. Disse sikene er nok ødelagt, ja. Er det noe jeg kan prøve selv for å redde disse dataene, eller må jeg til med dyre løsninger fra f.eks IBAS? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PhotoRec er fantastisk bra og finner det meste http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec men jeg vet ikke hvordan det vil funke med Bøffelserveren eller RAID diskene, kan hende du må sette diskene i en annen maskin. Husk at PhotoRec tar ut VELDIG mange filendinger og du trenger sikkert ikke alt, da tar det også veldig lang tid.

Får håpe du får ordnet dette, jeg vet hvor kjipt det er å miste ting :(

Lenke til kommentar

Disse 4 diskene var vel satt opp i RAID5 da? I så fall tåler det at én disk dør, men to disker ute av telling betyr i utgangspunktet fullstendig tap av data. Hvis du ikke har backup kan du forsøke med recovery verktøy som Belphegor over meg nevner, jeg vet ikke om det er mulig på et ødelagt RAID volume, men kanskje.

Lenke til kommentar

Først av alt.

For hvert sekund denne står på, og for hver gang du slår den på vil mulighetene til å redde data kunne reduseres dersom det er fysisk feil på en eller flere disker.

Å ringe IBAS er lurt, prisene for uthenting av data er ikke så spinnville som de var for en del år siden heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...