Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For noen uker siden bytta vi ut filserveren vi har på jobben med en MyCloud EX4 på 8Tb. Etter å ha brukt litt tid på overføre data fra den gamle serveren kom vi endelig i mål. Men sjefen klager på at han synes det går tregt. Jeg har sett litt rundt på diverse andre nettforum og mange klager på MyCloud servere. Mange klager på treghet. Er det ting jeg kan teste ut eller "fikse" for å gjøre ting raskere? Las noe om at MyCloud  indekserer bilder og filmer på serveren. Det er jo ikke akkurat ideelt for oss. Jeg jobber i et design-byrå, og serveren er stort sett bare bilder og filmer. Å indeksere alt frykter jeg vil ta veldig lang tid. Er det bare å gi opp MyCloud hvis vi trenger raskere server? Er det andre filservere som passer bedre til vårt firma og behov? Den gamle serveren vi hadde var 5Tb, og den var nesten full. Vi kan trenge en server på rundt 10Tb. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MyCloud EX4 er såvidt jeg kan se bare en ordinær NAS i SMB segmentet, laget for å lagre masse data, ikke for å håndtere mye IO. Jeg har sett over spesifikasjonene, det er ikke noen heavy duty filserver akkurat.

Du sier du jobber i et designbyrå og dataene stort sett er en mengde store bilder og videoer. Jeg antar da at tregheten som det klages over går på at det tar lang tid fra en bruker prøver å åpne et bilde eller video til det faktisk vises og slike ting? I så fall kan det godt hende at situasjonen vil bedre seg noe når den pågående indekseringen er ferdig. Enheten har sikkert et web interface du kan logge deg inn på for å monitorere aktiviteten og hvorvidt IO stanger i taket. Det kan jo også være andre årasker til treget som nettverk og liknende, men hvis dette først begynte etter denne enheten overtok så vil jeg si det peker i rettning av at det kanskje er feil produkt til dette formålet.

Lenke til kommentar

MyCloud EX4 er ikke akkurat et fartsmonster, som Kjetil er inne på, tror dere har valgt feil produkt for de behovene dere har. Dere trenger noe som er laget for business segmentet.

Hvor mange ansatte har dere? Jobber de direkte på lagringen, eller brukes NAS-en kun til arkivering/backup?

Lenke til kommentar

Til det bruket burde Dere ha kjøpt en Synology 1515+ eller bedre. Qnap har også like bra NAS'er, men jeg har personlig kun hatt Synology.

Jeg har en 1515+ og kan kopiere med 100-110 MB/s til 3 pc'er samtidig. 

Man du trenger også en managet switch.

Så kan dere bruke WD til backup siden en NAS ER IKKE BACKUP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...