Gå til innhold

Michael Bloomberg kan melde seg inn i presidentvalgkampen

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Michael Bloomberg kan melde seg inn i presidentvalgkampen: http://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/michael-bloomberg-bekrefter-at-han-vurderer-a-stille-i-presidentvalget/3423189975.html

Han er ganske mye rikere enn Trump og har mange midler som han kan bruke for å reklamere for seg selv. Hva tror du er konsekvensene av dette?

Jeg tror personlig at valgkampen til Bloomberg kan sørge for at Trump vinner presidentvalgkampen. Hvorfor? Jo, Bloomberg er sosialpolitisk lik som både Sanders og Hillary. Han vil da ta av demokratiske stemmer, mens republikanerne, som stort sett stemmer på republikanerne av sosiale årsaker, vil ikke få stemmene sine splittet opp.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne valgsyklusen har endel uvanlige og brå svingninger som gjør at bildet forandrer seg nesten hele tiden. Ikke bare ukentlig iht. polls, men nærmest tweet for batshit tweet som dyttes ut av kandidater, og fører til nye intriger og "skrik og skrål".

Bloomberg har forøvrig bred appell og kan hente stemmer fra begge sider, og har ledererfaring som ordfører i NY, så det er ikke godt å si hva som skjer hvis han stiller som uavhengig. Han seiler igjennom primærvalgene og trenger ikke konkurrere med andre enn 1 demokrat og 1 republikaner. Hvis det blir Sanders og Trump så er det sjanser for at han appellerer mer til Trumps tilhengere som en rikere del av det samme etablissementet, mens Sanders til tross for liberalistiske fellestrekk trolig holder på sine anti-multimilliardær velgere.

Det er ikke sikkert Trump kommer så langt som til å konkurrere mot Bloomberg heller. Jeg har en teori om at Trump kan slite med å konvertere seere til velgere i så høyt antall som hans poll-resultater antyder. Polls motiverer og driver ham fremover gjennom front 9 (golf-metafor), men så risikerer han å bli overrasket av grisebank ila. back 9 i stater med langt mer blandet velgermasse, og kun 1 spiller får entre klubbhuset. IA og NH er omtrent så hvitt det får blitt, mens velgermassen i SC og NV ser ganske annerledes ut og der kan han møte utfordringer. Det er begrenset hvor mye det hjelper ham å rope "PUSSY" fra scenen slik han gjorde i natt.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Jeg tror personlig at valgkampen til Bloomberg kan sørge for at Trump vinner presidentvalgkampen. Hvorfor? Jo, Bloomberg er sosialpolitisk lik som både Sanders og Hillary. Han vil da ta av demokratiske stemmer, mens republikanerne, som stort sett stemmer på republikanerne av sosiale årsaker, vil ikke få stemmene sine splittet opp.

Du bør sette deg inn i hvordan den amerikanske presidentvalgkampen gjennomføres før du skriver mer tull som dette.

Hint: Det er bare en av Demokratene som vil bli nominert av partiet til selve Presidentvalget, så det blir ingen oppsplitting av stemmene slik du fabler om.

Lenke til kommentar

Du bør sette deg inn i hvordan den amerikanske presidentvalgkampen gjennomføres før du skriver mer tull som dette.

Hint: Det er bare en av Demokratene som vil bli nominert av partiet til selve Presidentvalget, så det blir ingen oppsplitting av stemmene slik du fabler om.

Alternativ 1:

Sanders (D) mot Trump ® . Sanders får alle de demokratiske stemmene, Trump får alle de republikanske.

Alternativ 2:

Sanders (D) mot Trump ® mot Bloomberg (Independent). Nå får Bloomberg en del demokratiske stemmer, og noen få republikanske stemmer. Sanders sitter igjen med resten av de demokratiske stemmene, og Trump med resten av de republikanske.

Si en stat har 55% demokrater, og 45% republikanere. I alternativ 1 vinner Sanders med 55% mot 45%. I alternativ 2 kan Trump vinne, for eksempel ved at Bloomberg får 30% (25 fra Sanders, 5 fra Trump), Sanders får 30% og Trump får 40%.

Nå skal jeg ikke uttale meg om dette er realistisk eller ei, men jeg ser uansett ikke hva for noe tull Oleoh skal ha skrevet.

Lenke til kommentar

Du bør kanskje gjøre hjemmeleksene dine litt bedre før du kritiserer andre. Bloomberg har "bekreftet" at det han vurderer er å stille som uavhengig kandidat. Resonnementet til oleoh er muligens riktig, muligens feil (jeg vet ikke hvilke velgere Bloomberg ville tiltrekke seg), men det er i alle fall ikke feil fordi Bloomberg stiller som demokratisk kandidat og derfor ikke "stjeler" stemmer fra noen. Med mindre han utelukkende får stemmer fra personer som i utgangspunktet ville latt være å stemme må han dermed nødvendigvis ta stemmer fra enten republikanerne eller demokratene eller begge deler.

http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2016/02/08/2245/bloomberg-sier-han-vurderer--stille-til-valg

http://www.washingtontimes.com/news/2016/feb/8/michael-bloomberg-weighs-2016-bid-calls-presidenti/

Lenke til kommentar

Du bør kanskje gjøre hjemmeleksene dine litt bedre før du kritiserer andre. Bloomberg har "bekreftet" at det han vurderer er å stille som uavhengig kandidat. Resonnementet til oleoh er muligens riktig, muligens feil (jeg vet ikke hvilke velgere Bloomberg ville tiltrekke seg), men det er i alle fall ikke feil fordi Bloomberg stiller som demokratisk kandidat og derfor ikke "stjeler" stemmer fra noen. Med mindre han utelukkende får stemmer fra personer som i utgangspunktet ville latt være å stemme må han dermed nødvendigvis ta stemmer fra enten republikanerne eller demokratene eller begge deler.

http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2016/02/08/2245/bloomberg-sier-han-vurderer--stille-til-valg

http://www.washingtontimes.com/news/2016/feb/8/michael-bloomberg-weighs-2016-bid-calls-presidenti/

Bloomberg er en "centrist" og stjeler stemmer fra alle kandidater
Lenke til kommentar

Bloomberg er i det store og hele uinteressant, politisk og på annet vis. Han bruker uvissheten om sitt kandidatur som et siste halmstrå for ikke å bli glemt. Han har spilt dette spillet flere ganger før.

Bloomberg er nå i følge ham selv demokrat (- det republikanske partiet har blitt dratt veldig langt vekk fra sentrum av Tea Party og andre -), og politisk står han ikke langt fra Clinton. Han vil derfor ikke ønske å ødelegge for henne dersom hun blir demokratenes kandidat. Hvis Sanders skulle bli demokratenes kandidat, så er det ingen vits for Bloomberg å ødelegge for Sanders - som ikke vil kunne få flertall i befolkningen uansett. Og, Bloomberg har heller ingen sjanse til å slå den republikanske kandidaten uansett.

Så hvorfor skulle han bry seg med å stille som uavhengig? Han er ikke dum.

Men foreløpig koster det ingenting å svare at han "vurderer det".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...