foenix Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Jeg trenger en formel som legger sammen tall fra en lengre kolonne med hensyn på bestemte årstall. Dersom året i kolonne B er f.eks 1995 så skal den regne sammen tallene i kolonne C. Kan noen her hjelpe meg med dette? Endret 8. februar 2016 av dagfinn99 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Se mitt eksempel. Tror ikke du kommer unna å måtte bruke en hjelpekolonne. Denne kan frøvrig enten skjules eller plasseres i et annet ark. 1995_demonstrasjon.xlsx Lenke til kommentar
foenix Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg søkte litt på nettet og fant denne siden, men jeg fikk den ikke til å fungere da jeg prøvde å oversette formelen til norsk. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Nå kan en hjelpekolonne uansett være praktisk, men oversettelsen hvis man vil slippe: =SUMMERPRODUKT(--(ÅR(B2:B100)=2010);A2:A100) Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
foenix Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Taikk for hjelpen Harald. Er det mulig å gjøre årstallet variabelt slik at man øker med 1 når man drar nedover? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Nei, her må du til med hjelpekolonne med årstall, og så erstatter du tallet 2010 med en celle i årstallkolonnen. Jeg mistenker at du er bedre tjent med en pivottabell enn et formeloppsett som dette hvis det er litt størrelse på oppgaven. Kikk på denne: https://www.youtube.com/watch?v=8H6DNXsIBNE Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå