Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Drapstrussel - Har ikke sted å bo.

FredrikUG92

Anbefalte innlegg

Orker ikke lange ut i det vide og brede om situasjonen, men veldig kort fortalt så har jeg fått en uprovosert drapstrussel av naboen, som også i samme slengen fant det for godt å gå til fysisk angrep på meg. (Jeg tror han kan ha vært litt påvirket av noe, noe han pleier å være ofte.)

Det begynner å bli en småstygg histore, men nå er jeg rett og slett for sliten til å gå i detalj. Poenget er at ingen vil hjelpe, jeg blir bare henvist og kastet hit og dit over hvor jeg skal gå. Ingen forsøker faktisk å hjelpe, jeg møter kun motgang og at det er om å gjøre.

Jeg har vært hos Nav, boligstiftelsen, tildelingskontoret, politiet, barnevernet (pga kjæresten min som er 18 og fortsatt får støtte derifra) men ingen vil gi meg hverken en bolig, eller et sted å oppholde meg inntil videre.

Jeg sitter/sover nå på en døgnåpen statoil da jeg ikke har råd til hotell i flere dager/uker.

Hovedpoenget er at jeg mer eller mindre får angst av tanken på å være i mitt eget hjem, i tillegg til at jeg med reell grunn frykter for min egen sikkerhet. Det er heller ikke uten grunn jeg er redd, da vi var bedre på talefot så viste han meg også en pistol som han advarte med for å vise hva som skjer hvis jeg eller noen andre kødder med han. (Men nei, det var ingen trussel) I tillegg står han og lyser ut vinduet over meg på nattestid med en hodelykt, og det virker som han ser etter noen. Ved et par anledninger så har han også stått og snakket til noen som ikke er der. Så han slår meg ikke som helt frisk, og det gjør meg kanskje ikke noe mindre redd. Uten at jeg vet om det i utgangspunktet er relevant for saken. Politiet kom og fikk roet han/situasjonen ned der og da, men besluttet å ikke ta han inn i varetekt.

Vil ikke ha noen diskusjon rundt naboens helse og forstand, men håper veldig på at en vennlig sjel kan hjelpe meg med noen rettigheter eller steder jeg kan prøve. Såvel som om han har rett til å bor der når han gjør slik.

Det virker som om Nav/tildelingskontoret står hardt på at jeg i teorien HAR en leilighet og at det sånnsett er mitt problem at jeg ikke kan bo i mitt eget hjem, og slik sett kan skrive fra seg alt ansvar mener de. Det kan godt hende det er riktig, men er isåfall forundret over om det ikke finnes en annen instans som kan hjelpe i en ganske akutt nødsituasjon. Håper noen vil/kan hjelpe.

NB (av en eller annen grunn hoppet telefonen selv over til forbrukerrett, og jeg får heller ikke slettet eller redigert innlegg via telefon)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fortalt politiet at personen som drapstruet deg har en pistol? Min erfaring er at truende personer med skytevåpen prioriteres over truende personer generelt.

Stygg situasjon du har havnet i. Har du vurdert å høre med lokalt menighetsråd, Røde kors, Norsk folkehjelp eller lignende organisasjoner? Jeg forestiller meg at de kanskje kan bistå på ett eller annet vis. 

Lenke til kommentar

Har du eller kjæresten din familie på stedet du er, som kanskje har en seng/madrass til rådighet inntil videre?

Bor du sammen med kjæresten på det stedet den truende naboen er? I så fall må dere finne en løsning for henne også.

Ellers så virker det som du bør ta en prat til med politiet om den truende personen og pistolen. Om ikke de gjør noe med han så kan de sikkert være behjelpelige med å pushe NAV/tildelingskontoret til å flytte deg. De skjønner kanskje mer av alvorligheten når det er politiet som tar kontakt og ber de flytte deg.

Lenke til kommentar

1) Han har fremsatt en drapstrussel

2) Ifølge Lov om skytevåpen og ammunisjon,  skal eier av våpen være edruelig og pålitelig og heller ikke av særlige grunner ansees uskikket til det  En som fremsetter drapstrussel vil jeg si mangler både kravet til pålitelighet og skikkethet.

Politimesteren SKAL da trekke tilbake våpentillatelse og våpen skal leveres inn

§ 10.Politimesteren skal tilbakekalle våpenkort hvis innehaveren ikke er edruelig og pålitelig eller dersom han av særlige grunner kan anses som uskikket til å ha skytevåpen.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

MEN, dette krever at du politianmelder personen for drapstrusselen.

Hold deg til fakta: 

- Gjengi drapstrusselen så nøye som mulig  (*)

- Bemerk at du i tillegg vet personen har en pistol 

*) Bruk evt lydopptak, filmopptak eller andre vitner til å styrke din sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...