Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ladeboks til Golf GTE?


Morgens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på en slik ladeboks eller ladestasjon vil være noe betydelig mer effektiv ifht. hvor mye strøm som brukes for å lade den samme mengden, men en ladestasjon vil som regel kreve en egen relativt stor kurs, alt ettersom hvor mye strøm ladestasjonen kan levere til bilen. Så med dette inn i bildet at hun da mest trolig må leie elektriker for en noe så smått omfattende jobb vil nok den totale kostnaden bli en del høyere en 10 000 kroner. Fordelen med denne boksen vil da være at den kan levere mer strøm og lade bilen fortere. 

 

Det som dog er viktig å tenke på med elbil eller PHEVer  er at en ikke overbelaster kursen en lader bilen på, at en plugger laderen rett i en stikk uten noe form for skøyteledning eller forgreiner. Har selv en Volvo V60 PHEV som jeg lader på en 10 amperes kurs, som sådan er dimmensjonert deretter, om jeg stiller laderen til trekke 10 ampere så gjør den det uten at det er noe problem for den, men kjenner selv på ledninger og sikring at det så smått demler opp til en liten varmgang i kablingen som i seg selv kan være farlig og skape brann, stiller derfor laderen inn for å trekke maks 8 ampere sålenge jeg lader på den kursen. 

 

Jeg tipper da sådan at det er grunnen til at volkswagen anbefaler å gå for denne ladestasjonen, da du ikke kan gjøre noe feil ifht. lading av bilen når denne er riktig satt opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer helt an på, lader selv Tesla'en min på 10A kurs som nevnt over. Lader da på 7A pga ting nevnt over(skal ikke laste en kurs mer enn 80% over lang tid), og får ca 7km pr time. Siden jeg ikke kjører så mye til vanlig går det helt fint. 

 

Så om hun har en kurs i nærheten av bilen ville jeg bare brukt den og sett an hvordan det fungerer på henne. Må hun allerede legge ut kurs er det nok verdt å gjøre det, ikke så ekstremt mye ekstra for å få det opp og det er en bedre løsning på lang sikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En golf gte skal lade fra 0 - 100% på ca. 3t 45min, ikke 5 timer. (Min lader ihvertfall i shukostikk på den tiden).

 

Med dedikert b-vern i sikringsskapet med egen 16A kurs og hurtiglader, så vil tiden bli ca. 2t 15min.

 

Batteriet skal ha en garantitid på 8år hos GTE, og så vidt jeg vet så vil ikke lading på 8A (vanlig stikk) gjøre batteriet noe dårligere over tid kontra hurtiglading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle innspill.

 

Det virker ikke som om det er noe særlig poeng i dette.

 

Er det beste rådet for henne å installere en 16 A sikring og lade med normal kabel?

 

+

 

@ExcaliBuR, min feil. Jeg var upresis i ladetiden.

 

+

 

Hvordan vil hun lade bilen? På jobb har hun ikke tilgang, men hun har en hytte 12 mil unna - jeg antar at hun bør lade den der?

 

Hvis man er på bilferie, "bryr" man seg om å lade bilen da eller kjører det på bensin og lar den lade batteriet?

 

Vet at hun burde tenkte på dette før hun kjøpte, men dere vet de grønne. :-)

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill.

 

Det virker ikke som om det er noe særlig poeng i dette.

 

Er det beste rådet for henne å installere en 16 A sikring og lade med normal kabel?

 

+

 

@ExcaliBuR, min feil. Jeg var upresis i ladetiden.

 

+

 

Hvordan vil hun lade bilen? På jobb har hun ikke tilgang, men hun har en hytte 12 mil unna - jeg antar at hun bør lade den der?

 

Hvis man er på bilferie, "bryr" man seg om å lade bilen da eller kjører det på bensin og lar den lade batteriet?

 

Vet at hun burde tenkte på dette før hun kjøpte, men dere vet de grønne. :-)

 

Om hun allerede må få lagt ut kurs til bilen ville jeg sjekket med elektriker hvor mye ekstra de skal ha for en kompatibel ladeboks, det er ikke sikkert det blir så mye dyrere og det sparer en for en del "trøbbel" med å dra ladekabel inn og ut osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med det lille batteriet denne bilen har, holder det fint å lade på 8 A eller deromkring. På ferie? Ta med ladekladden og lad der det er mulig, og bruk bilen i hybrid mode ellers. Man kan bruke hurtiglader, noe jeg gjør på el-bilen innimellom, men hadde jeg hatt hybrid hadde jeg ikke engang vurdert det. Når man kommer til en hurtiglader som funker, står det alltid en Leaf der og lader, og gjerne en til i kø. Selv om VW bruker annen ladekontakt enn Leaf, støtter ikke hurtigladerne mer enn en bil om gangen.

Lenke til kommentar

Etterhva jeg har skjønt så er det et krav om b-vern og egen kurs til lading av bil (elektriker nevnte noe om tilbakeføring av spenning, som vil "fritere" sikringsskapet...). Pris jeg fikk var på rett under 15 000,- med kurs, vern, kabel og boks.

 

Er liten vits å ha 16A på vanlig stikk hvis den skal være til lading, GTEen setter strømstyrken på vanlig stikk automagisk til 8A uansett.

 

Hvis jeg hadde vært på bilferie, hvor det å kjøre er tingen, så hadde jeg ikke giddi å lade langs veien, slik som zanta sier. Det tar alt for lang tid synes jeg ihvertfall.

 

På har et gj.snittsforbruk på ca. 0.33L/mila når jeg kjører langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etterhva jeg har skjønt så er det et krav om b-vern og egen kurs til lading av bil (elektriker nevnte noe om tilbakeføring av spenning, som vil "fritere" sikringsskapet...). Pris jeg fikk var på rett under 15 000,- med kurs, vern, kabel og boks.

 

Er liten vits å ha 16A på vanlig stikk hvis den skal være til lading, GTEen setter strømstyrken på vanlig stikk automagisk til 8A uansett.

 

Hvis jeg hadde vært på bilferie, hvor det å kjøre er tingen, så hadde jeg ikke giddi å lade langs veien, slik som zanta sier. Det tar alt for lang tid synes jeg ihvertfall.

 

På har et gj.snittsforbruk på ca. 0.33L/mila når jeg kjører langt.

Det er jordfeilvernet som skal være av type b, altså for å oppdage feilstrømmer av likestrøm:)

 

Dette har dog ikke tilbakevirkende kraft på eksisterende stikk.

Lenke til kommentar

Det har ikke tilbakevirkende kraft nei, men en montering av en fast boks for lading vil medføre at kravet gjelder for kursen denne står på vel..

 

Svært sannsynlig ja, da den åpenbart nå er "reservert" elbil lading. Tviler på at en kommer unna med annet. Men om en velger å bare bruke schuko kontakten er spiller det ingen rolle, men er absolutt å anbefale å bytte til type b jordfeil bryter på kursen. Jeg har ikke dette pr i dag da kursen etterhvert skal byttes ut til egen kurs for bilen, må bare få litt tid på hendene og litt bedre vær :) 

Lenke til kommentar

Hybrid er bare tull . Man får ikke så mye mindre bensin hver mil som man skal ha det til , og å kjøpe ladestasjon til hybrid er egentlig ganske overkill . Jeg kjører elbil og har ladestasjon , jeg har sikkert 3 ganger så stort batteri og kjører mye så jeg har et annet bruksmønster.

 

Elektriker koster fort 10 000 kr , ladestasjonen kostet 4700 kr . Ville absolutt ladet på vanlig shucko men ikke på mer enn 10A .

 

Det er bare krav med jordfeilvern bryter type B om man skal legge ny kurs .

Endret av ExtremeGo
Lenke til kommentar

Hybrid er bare tull . 

 

Det komner helt ann på kjøremønsteret ditt. Jeg har en V60 PHEV med 235 hester, 640 nm og firehjulstrekk med ett snittforbruk på 0,3 liter mila med min kjøring, skulle likt å sett en bil med kun forbrenningsmotor med like mye krefter komme seg nær det tallet. Mesteparten av kjøringen foregår rent elektrisk med untak av når en skal på lengre turer, en må ta en kjapp forbikjøring eller komme seg kjapt opp i fart. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

 

Hybrid er bare tull . 

 

Det komner helt ann på kjøremønsteret ditt. Jeg har en V60 PHEV med 235 hester og 640 nm og firehjulstrekk med ett snittforbruk på 0,3 liter mila med min kjøring, skulle likt å sett en bil med like mye krefter komme seg nær det tallet. Mesteparten av kjøringen foregår rent elektrisk med untak av når en skal lengre turer eller en må ta en kjapp forbikjøring eller komme seg kjapt opp i fart. 

 

 

Tesla med 334 hk med 0.0 liter på mila :p 

Lenke til kommentar

 

Tesla med 334 hk med 0.0 liter på mila :p

 

 

 

Selvsagt, skal ta det på min kappe at formuleringen min ble noe feil der  :fun: . Endret innlegget for å få frem hva jeg faktisk mente,

 

 

Hehe ja tenkte meg det men klarte ikke å dy meg :p Men det er absolutt ett respektabelt tall på en slik sprek bil! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...