ITtraktor Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Jeg ser Obos tilbyr boligspar ung tilsvarende BSU 2. Ut i fra vilkårene ser det ut til at det er mulig å bruke denne kontoen som en helt vanlig sparekonto med ubegrensede uttak egentlig akuratt som vanlig BSU bare at her kan du sette inn opp til 300 000 kr med en gang. Det jeg mener er at man tømmer kontoen rett før nyttår for så å sette pengene inn igjen etter nytt år, slik at de ikke blir låst. På den måten blir dette en vanlig sparekonto med uslåelig rente. Spørsmålet mitt er om det faktisk er mulig å bruke denne kontoen på denne måten og er det evt. i gråsonen? For meg høres dette litt for godt ut til å være sant. https://bank.obos.no/privat/sparing/boligspar-ung/ Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Bortsett fra at du ikke får skattefradraget på 5000kr dersom du setter inn maksbeløpet ser det ut som. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Bortsett fra at du ikke får skattefradraget på 5000kr dersom du setter inn maksbeløpet ser det ut som. BSU2 gir ingen skattefradrag.. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Leste litt fort, trodde du sammenlignet med vanlig BSU. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg ser Obos tilbyr boligspar ung tilsvarende BSU 2. Ut i fra vilkårene ser det ut til at det er mulig å bruke denne kontoen som en helt vanlig sparekonto med ubegrensede uttak egentlig akuratt som vanlig BSU bare at her kan du sette inn opp til 300 000 kr med en gang. Det jeg mener er at man tømmer kontoen rett før nyttår for så å sette pengene inn igjen etter nytt år, slik at de ikke blir låst. På den måten blir dette en vanlig sparekonto med uslåelig rente. Spørsmålet mitt er om det faktisk er mulig å bruke denne kontoen på denne måten og er det evt. i gråsonen? For meg høres dette litt for godt ut til å være sant. https://bank.obos.no/privat/sparing/boligspar-ung/ Du vil altså si opp kontoen hvert år i slutten av desember og opprette en ny rett over nyttår? Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg ser Obos tilbyr boligspar ung tilsvarende BSU 2. Ut i fra vilkårene ser det ut til at det er mulig å bruke denne kontoen som en helt vanlig sparekonto med ubegrensede uttak egentlig akuratt som vanlig BSU bare at her kan du sette inn opp til 300 000 kr med en gang. Det jeg mener er at man tømmer kontoen rett før nyttår for så å sette pengene inn igjen etter nytt år, slik at de ikke blir låst. På den måten blir dette en vanlig sparekonto med uslåelig rente. Spørsmålet mitt er om det faktisk er mulig å bruke denne kontoen på denne måten og er det evt. i gråsonen? For meg høres dette litt for godt ut til å være sant. https://bank.obos.no/privat/sparing/boligspar-ung/ Du vil altså si opp kontoen hvert år i slutten av desember og opprette en ny rett over nyttår? Ikke nødvendig å si opp kontoen. Slik jeg tolker betingelsene kan man fritt ta ut og sette inn penger for inneværende år, akuratt slik man kan på vanlig BSU. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Du har nok rett, ser jeg tolket den regelen for strengt. Så lenge man holder seg til spart beløp eller lavere skal det vel gå fint. Tok en kjapp sjekk av kontoavtalen min nå, ser ikke noe som tilsier at den ikke kan brukes sånn som du skriver i førsteposten. Jeg flyttet BSU-en min til OBOS i fjor, og oppdaget Boligspar Ung i romjula, så jeg har fylt opp den maks f.o.m. 2. januar. Knall rente. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Fortsatt den idiotisk regelen med maks 34 år Lenke til kommentar
nojac Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Jeg ser Obos tilbyr boligspar ung tilsvarende BSU 2. Ut i fra vilkårene ser det ut til at det er mulig å bruke denne kontoen som en helt vanlig sparekonto med ubegrensede uttak egentlig akuratt som vanlig BSU bare at her kan du sette inn opp til 300 000 kr med en gang. Dette er en BSU2-variant som ligner den Nordea har hatt i mange år. Også der kan du sette inn 300 000 med en gang og få BSU-rente. Den store fordelen med OBOS-varianten er at den ikke er knyttet til boligkjøp (selv om kontoens navn tydelig viser at det er dette den er tiltenkt), og at du kan som TS skriver ta ut årets innskudd når du vil. Men du må ha BSU-kontoen i OBOS for å opprette denne kontotypen, Nordea har ikke noe slikt krav. Nordea setter ned renten til vanlig sparerente ved 34 år, så da bør du ha en bolig å sette pengene i . Bedre spareform enn disse to finner du neppe når BSU er fylt opp. Hvis mange velger å bruke OBOS-kontoen som en vanlig sparekonto tipper jeg at de kommer til å skjerpe reglene. For det var ikke det den var ment til. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 14. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2016 Jeg ser Obos tilbyr boligspar ung tilsvarende BSU 2. Ut i fra vilkårene ser det ut til at det er mulig å bruke denne kontoen som en helt vanlig sparekonto med ubegrensede uttak egentlig akuratt som vanlig BSU bare at her kan du sette inn opp til 300 000 kr med en gang. Dette er en BSU2-variant som ligner den Nordea har hatt i mange år. Også der kan du sette inn 300 000 med en gang og få BSU-rente. Den store fordelen med OBOS-varianten er at den ikke er knyttet til boligkjøp (selv om kontoens navn tydelig viser at det er dette den er tiltenkt), og at du kan som TS skriver ta ut årets innskudd når du vil. Men du må ha BSU-kontoen i OBOS for å opprette denne kontotypen, Nordea har ikke noe slikt krav. Nordea setter ned renten til vanlig sparerente ved 34 år, så da bør du ha en bolig å sette pengene i . Bedre spareform enn disse to finner du neppe når BSU er fylt opp. Hvis mange velger å bruke OBOS-kontoen som en vanlig sparekonto tipper jeg at de kommer til å skjerpe reglene. For det var ikke det den var ment til. Dersom pengene ikke er knyttet til boligkjøp, hva er egentlig begrensningen med denne kontoen? Kan pengene brukes til hva man vil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå