Nizzen Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Spiller ingen rolle om en har hovedkort til 4000 eller 1000-lappen Det spilling ingen rolle for deg sikkert. Det kommer også ann på hva man gjør. Etter å ha holdt på med overklokking i mange år, både med Ln2, vann og luft, så vet jeg godt at hovedkort har mye å si. Spesielt bios på hovedkort er essensielt. De hovedkorta som har bra bioser, og som ofte får oppdateringer, er ofte også de hovedkorta som er beregna for overklokking. F.eks Asus extreme og Asrock OCF etc.. Brukerens kunnskap har også mye å si. Veldig mye å si faktisk. Men det er jo ikkje så godt å vite for noobs Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Spiller ingen rolle om en har hovedkort til 4000 eller 1000-lappen Det spilling ingen rolle for deg sikkert. Det kommer også ann på hva man gjør. Etter å ha holdt på med overklokking i mange år, både med Ln2, vann og luft, så vet jeg godt at hovedkort har mye å si. Spesielt bios på hovedkort er essensielt. De hovedkorta som har bra bioser, og som ofte får oppdateringer, er ofte også de hovedkorta som er beregna for overklokking. F.eks Asus extreme og Asrock OCF etc.. Brukerens kunnskap har også mye å si. Veldig mye å si faktisk. Men det er jo ikkje så godt å vite for noobs Du må se hva det prates om her. Selv om en trenger høy V på en cpu, hjelper det ikke mye med ett dyrere hovedkort. Det er jo litt bevist i denne tråden, og det burde t.o.m noobs klare å få med seg.. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Men er det noen som har et mulig løsning på problemet mitt? CPU-Z viser 0.664v SpeedFan viser 0.89v Jeg har satt den til 1.36v i BIOS, og det har den alltid vist tidligere. Har aldri brukt adaptivitet eller offset, bare statisk VCORE på 1.36v. CPU står på 4.4GHz nå, som alltid, men når jeg kjører Prime95 slår 2 kjerner seg av etter 5 sekunder og maskinen instarebooter etter 20 sekunder. Det er vel kanskje større sjanse for at hovedkortet er i stykker enn CPU siden jeg ikke klarer å få det til å gi mer spenning til CPU? Har ingenting å si hva jeg setter VCORE til i BIOS, står bare på det samme i CPU-Z og SpeedFan. Reguleres bare med 0.008v i ny og ne mens jeg bruker maskinen ser jeg. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Har du prøvd hwinfo64? 4790k har innebygde sensorer for strømforbruk, og får du ikke tilgang til de, så er programmet du forsøker å bruke for dårlig. Avhengig av hovedkortet kan det også hende at du får detaljert info om VRM-er og så videre - deriblant en kilde nr. 2 til totalt strømforbruk. Eksempel, min 4770k med gigabyte-hovedkort: http://usaklig.com/bilder/hot.png <- legg merke til "CPU Package power" - alle moderne cpu-er skal ha tilsvarende måleverdi. Strømbruket for VRM-ene, under "IRF IR3563B" er ekstra, og kommer av at hovedkortet har mer påkostet strømregulering enn vanlig. Jeg tror kansje at du satser vel høyt. Du er jo langt forbi 1.3V under hard belastning, og det er i grenseland for hva som er enkelt å få til med "vanlig" vannkjøling. Endret 9. februar 2016 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Spiller ingen rolle om en har hovedkort til 4000 eller 1000-lappen Det spilling ingen rolle for deg sikkert. Det kommer også ann på hva man gjør. Etter å ha holdt på med overklokking i mange år, både med Ln2, vann og luft, så vet jeg godt at hovedkort har mye å si. Spesielt bios på hovedkort er essensielt. De hovedkorta som har bra bioser, og som ofte får oppdateringer, er ofte også de hovedkorta som er beregna for overklokking. F.eks Asus extreme og Asrock OCF etc.. Brukerens kunnskap har også mye å si. Veldig mye å si faktisk. Men det er jo ikkje så godt å vite for noobs Du må se hva det prates om her. Selv om en trenger høy V på en cpu, hjelper det ikke mye med ett dyrere hovedkort. Det er jo litt bevist i denne tråden, og det burde t.o.m noobs klare å få med seg.. Har vært ute for flere tilfeller der en cpu krever mindre spenning på et hovedkort vs et annet ett. Så hovedkort HAR noe å si. 1 Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Spytter ikke prime95 også på noen extra V også? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Prime95 bruker avx2, og ja - man får konstant høyere spenning enn med 100%-belastning med lettere instruksjoner. (Blant annet Aida64 bytter jo mellom all slags forskjellige instruksjoner -> vcore spretter opp og ned og blir aldri stående på maks over lengre tid.) Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Har du prøvd hwinfo64? 4790k har innebygde sensorer for strømforbruk, og får du ikke tilgang til de, så er programmet du forsøker å bruke for dårlig. Avhengig av hovedkortet kan det også hende at du får detaljert info om VRM-er og så videre - deriblant en kilde nr. 2 til totalt strømforbruk. Eksempel, min 4770k med gigabyte-hovedkort: http://usaklig.com/bilder/hot.png <- legg merke til "CPU Package power" - alle moderne cpu-er skal ha tilsvarende måleverdi. Strømbruket for VRM-ene, under "IRF IR3563B" er ekstra, og kommer av at hovedkortet har mer påkostet strømregulering enn vanlig. Jeg tror kansje at du satser vel høyt. Du er jo langt forbi 1.3V under hard belastning, og det er i grenseland for hva som er enkelt å få til med "vanlig" vannkjøling. Supert! HWiNFO viser korrekt volt. Jeg måtte faktisk skru opp til 1.38 volt for å kjøre 4.4GHz stabilt uten at kjernene slår seg av og PC rebooter. På 1.36v skrur 2 kjerner seg av etter 5-10 sekunder. På 1.38 funker det fint ser det ut til Men er vel kanskje chippen min som bare er av en elendig batch da? Jeg kunne bare drømme om å komme under 1.3v EDIT: En kjerne tryner etter 1 minutt på stresstest, men det får bare være. Spilling krever jo ikke så mye som en stresstest uansett. Orker ikke å gå opp på 1.4v, deprimerende Endret 9. februar 2016 av IceBlitz Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Spiller ingen rolle om en har hovedkort til 4000 eller 1000-lappen Det spilling ingen rolle for deg sikkert. Det kommer også ann på hva man gjør. Etter å ha holdt på med overklokking i mange år, både med Ln2, vann og luft, så vet jeg godt at hovedkort har mye å si. Spesielt bios på hovedkort er essensielt. De hovedkorta som har bra bioser, og som ofte får oppdateringer, er ofte også de hovedkorta som er beregna for overklokking. F.eks Asus extreme og Asrock OCF etc.. Brukerens kunnskap har også mye å si. Veldig mye å si faktisk. Men det er jo ikkje så godt å vite for noobs Du må se hva det prates om her. Selv om en trenger høy V på en cpu, hjelper det ikke mye med ett dyrere hovedkort. Det er jo litt bevist i denne tråden, og det burde t.o.m noobs klare å få med seg.. Har vært ute for flere tilfeller der en cpu krever mindre spenning på et hovedkort vs et annet ett. Så hovedkort HAR noe å si. Nå prater du om helt noe annet igjen og anbefaler deg å gå tilbake å LESE det som er skrevet. Ingen hemmelighet at 2 hovedkort av akkurat samme type så kan en slippe unna med litt laver spenning på cpu på det ene hovedkortet i forhold til det andre. Har ingenting å gjøre med at ett hovedkort koster 10.000 kr eller rundt 1000-lappen. Nå gir jeg meg her og gidder ikke diskutere det her mer. Supert! HWiNFO viser korrekt volt. Jeg måtte faktisk skru opp til 1.38 volt for å kjøre 4.4GHz stabilt uten at kjernene slår seg av og PC rebooter. På 1.36v skrur 2 kjerner seg av etter 5-10 sekunder. På 1.38 funker det fint ser det ut til Men er vel kanskje chippen min som bare er av en elendig batch da? Jeg kunne bare drømme om å komme under 1.3v EDIT: En kjerne tryner etter 1 minutt på stresstest, men det får bare være. Spilling krever jo ikke så mye som en stresstest uansett. Orker ikke å gå opp på 1.4v, deprimerende Hva har du på vccin voltage? Eller hva er det det heter på asus hovedkort? Cpu input voltage og cpu eventual input voltage eller noe sånn? Og LLC? Endret 9. februar 2016 av FranZe Lenke til kommentar
jollis Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Har overklokket CPU til 4800 MHz. i spill ligger prosessoren på 1,281 V.Serr??? Da har du fanden meg en god chip Min chip klarer 4.4 GHz på 1.36v. 4.5GHz så får jeg en krasj i uken, så jeg har vel en ganske dårlig en tenker jeg. Hvis du ser i første post så ligger den på 1.321v under max load i Aida, 1.281v i spill er nok ikke under max load. Tråd starter kjøre vel med adaptiv vcore så den gir vel noe mindre enn max når den ikke ligger på max load hvis jeg har forstått det riktig? Det stemmer det at den går på 1,321 volt i Aida . Kjører Offset i Bios. Når det er sagt har kjørt over ett år år på 1,285 volt På 4800 MHz. Men derfra og opp blir det vanskelig. Er vel en kombi av min manglende kunnskap om fintuning i Bios og kanskje taket rett og slett er nådd.Men kommer til å fortsette med Offset Volt. Er det helt høl i huet så hører jeg gjerne på gode råd. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg som kjører 3900 på 0.990 på min 5960X. (Ser stabilt ut så langt iallefall) Jeg personlig har VCCIN på 1.880 LLC6 siden jeg kjører såpass lav OC, mens på 4500 så er VCCIN på 1.920 LLC6. Er ikke sikker på om Z97 og X99 er samme når det kommer til funksjonen av LLC/VCCIN. Lenke til kommentar
WhaWuaWua Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Er ikke dumt å kjøre offset modus på VCORE. Du med den høye Volten!?, hvilken strømforsyning har du og HK? er på mobil interface her og ser derfor ikke evnt signatur. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Iceblitz har et "Asus Maximus VI Hero" iallefall iflg profilen hans. PSU ja.. Jeg som har en AX1500I og på full load på CPU og GPU trekker jeg ikke 500 watt engang. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg som kjører 3900 på 0.990 på min 5960X. (Ser stabilt ut så langt iallefall) Jeg personlig har VCCIN på 1.880 LLC6 siden jeg kjører såpass lav OC, mens på 4500 så er VCCIN på 1.920 LLC6. Er ikke sikker på om Z97 og X99 er samme når det kommer til funksjonen av LLC/VCCIN. Når jeg overklokket den 4790k som jeg hadde tidligere kjørte jeg Vccin på 1.9 og LLC på det høyeste som gikk an på Asus Z97-A hovedkortet. Det var på 4.8Ghz ved 1.32v om jeg ikke husker helt feil. Så rundt 1.9V tror jeg er en grei innstilling å teste Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Å kjøre VCCIN på 10 er ikke så greit. Iallefall ikke på Haswell-E. Ville ikke gått over LLC8. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Å kjøre VCCIN på 10 er ikke så greit. Iallefall ikke på Haswell-E. Ville ikke gått over LLC8. Der tør jeg ikke teste så mye, blir for kostbart om det går gale Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 (endret) Hva har du på vccin voltage? Eller hva er det det heter på asus hovedkort? Cpu input voltage og cpu eventual input voltage eller noe sånn? Og LLC? Jeg har igrunn alt på auto utenom VCORE og multiplier da dette ikke burde være noe problem av det jeg har sett andre skrive om denne hk/cpu komboen. Men jeg har disablet alle strømsparingsfunksjoner som C-state og lignende. Ingen adaptiv volt og heller ikke noe offset. Statisk 1.38v nå, på 4.4 GHz. Ser heller ikke at HW.no eller Tomshardware justerer særlig mye annet enn volt til cpu og multiplier når de klokker disse prosessorene opptil 4.6-4.8GHz. Kan det hjelpe å justere de andre parameterene også, når det kun er snakk om 4.4GHz? Endret 10. februar 2016 av IceBlitz Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 (endret) Hva har du på vccin voltage? Eller hva er det det heter på asus hovedkort? Cpu input voltage og cpu eventual input voltage eller noe sånn? Og LLC? Jeg har igrunn alt på auto utenom VCORE og multiplier da dette ikke burde være noe problem av det jeg har sett andre skrive om denne hk/cpu komboen. Men jeg har disablet alle strømsparingsfunksjoner som C-state og lignende. Ingen adaptiv volt og heller ikke noe offset. Statisk 1.38v nå, på 4.4 GHz. Ser heller ikke at HW.no eller Tomshardware justerer særlig mye annet enn volt til cpu og multiplier når de klokker disse prosessorene opptil 4.6-4.8GHz. Kan det hjelpe å justere de andre parameterene også, når det kun er snakk om 4.4GHz? Vet ikke hvordan du har gått frem. Det jeg gjorde var å begynne på 1.9 vccin og satt 1.2v på cpu. Minnet på 1600mhz. Startet på 4.0ghz og økte gradvis oppover etter hvert. Cache lot jeg være å overklokke for å utelukke at det var ett problem, (samme grunnen var det for minnet). Testet også uten å øke vccin voltage, men satt det fast på 1.8v og da stoppet det på 4.7Ghz. Økte jeg det til 1.9v kom jeg på 4.9Ghz. Fant passende hastighet som jeg ville kjøre prosessoren på, forøvrig 4.5Ghz, og startet med å få minnet opp på raskere hastighet. LLC hadde jeg satt på 75%+ Har aldri hatt bedre resultater med overklokking enn da jeg setter det meste manuelt selv. Endret 10. februar 2016 av FranZe Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Hva har du på vccin voltage? Eller hva er det det heter på asus hovedkort? Cpu input voltage og cpu eventual input voltage eller noe sånn? Og LLC? Jeg har igrunn alt på auto utenom VCORE og multiplier da dette ikke burde være noe problem av det jeg har sett andre skrive om denne hk/cpu komboen. Men jeg har disablet alle strømsparingsfunksjoner som C-state og lignende. Ingen adaptiv volt og heller ikke noe offset. Statisk 1.38v nå, på 4.4 GHz. Ser heller ikke at HW.no eller Tomshardware justerer særlig mye annet enn volt til cpu og multiplier når de klokker disse prosessorene opptil 4.6-4.8GHz. Kan det hjelpe å justere de andre parameterene også, når det kun er snakk om 4.4GHz? Vet ikke hvordan du har gått frem. Det jeg gjorde var å begynne på 1.9 vccin og satt 1.2v på cpu. Minnet på 1600mhz. Startet på 4.0ghz og økte gradvis oppover etter hvert. Cache lot jeg være å overklokke for å utelukke at det var ett problem, (samme grunnen var det for minnet). Testet også uten å øke vccin voltage, men satt det fast på 1.8v og da stoppet det på 4.7Ghz. Økte jeg det til 1.9v kom jeg på 4.9Ghz. Fant passende hastighet som jeg ville kjøre prosessoren på, forøvrig 4.5Ghz, og startet med å få minnet opp på raskere hastighet. LLC hadde jeg satt på 75%+ Har aldri hatt bedre resultater med overklokking enn da jeg setter det meste manuelt selv. Meget interessant. Jeg skal teste dette. Du har også 4770k? Så jeg kan bruke samme voltsettings som deg da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå