PellePelikan Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Bil: Audi A5 2.7TDI, Multitronic, 70.000km, 2008 Jeg har hatt bilen i litt over ett år og ikke hatt noe problemer, men i dag startet den plutselig å rykke veldig på motorveien i sikkert rundt 80-90kmh. Nesten som slag i bilen. Jeg kjørte av på første avkjørsel og stoppet på en bensinstasjon for å se om jeg så noe. Feilsøking: -Jeg lot bilen stå i park og gasset på forskjellige turtall. Motoren gikk helt fint og jevnt -Jeg kjørte opp i litt fart (med rykkingen) og lot bilen renne i nøytral ned en bakke. Den rant helt fint uten noe rykking. Det får meg til å tenke på automatgirkassen. Enten det, eller noe med motoren som kun skjer når den er under belastning siden den gikk helt fint når bilen sto parkert. Nå skal det sies at jeg ikke har peiling på bil. Noen som har noe forslag? EDIT: Kan legge til at rykkingen fortsatte hele veien hjem etterpå. Etter at bilen hadde stått en time hjemme, kjørte jeg en liten tur på butikken. Da merket jeg ingenting. Så veldig merkelig det hele. Endret 8. februar 2016 av PellePelikan Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Det første du kan sjekke er tennpluggene, ta de ut og se på de. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Og når ble det skiftet olje på automatkassen sist?? Er det ikke blitt utført på den enda kan det være på tide å få foretatt en flush og ny olje på den Lenke til kommentar
PellePelikan Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 Det første du kan sjekke er tennpluggene, ta de ut og se på de. Takk for tipset. Det er diesel, og motoren går som sagt rent uten last. Hva spesifikt ser jeg etter? Og når ble det skiftet olje på automatkassen sist?? Er det ikke blitt utført på den enda kan det være på tide å få foretatt en flush og ny olje på den Det vet jeg ikke, men den har fulgt serviceprogram hos møller siden den var ny, og er bare gått 70.000km. Det jeg reagerte på er at det startet helt plutselig. Som om noe må ha skjedd mens jeg var på motorveien. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Fant dette på et annet forum: Hvis du lenge har kjørt med nøkking (spesiellt i lave turtall (1000-1500 omrd/min) så er dette et tegn på dette. Hvis du venter forlenge vil momentdrager også gå til H. Hvis du tester bilen din i slakk oppoverbakke og kjører i drive i noe over GANGHASTIGHET (10-15 km/t) og bilen nøkker er lameller svaret. Hvis du i samme situasjon vipper gearspak over i manuell gearing og tvinger girskift til gear 1 (en) slik at rotasjon på motor overstiger 2000 og nøkking forvinner er det nok en bekreftelse. Du kan i samme situasjon geare fra en til to til tredje gear og hvis du da ikke opplever nøkking er nok det bare lameller. Dette siden lameller er da låst. Hvis den i tillegg lager metallisk lyd er ting gått til riktig til H og gearkasse må overhales. En snakker lett om kr 40.000. Det er viktig å skifte olje/filter i denne kassen hver 60.000. I motsetning til noen ZF kasser fra Audi har denne IKKE livsløpsolje. Til slutt finnes det tilfeller av multitronic som blir helt bra etter å ha skiftet programvare. I de fleste tilfelle er dette noe sent siden du har slike lyder. Lenke til kommentar
PellePelikan Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 Takker ExcaliBuR. Jeg får teste litt i morgen. Kan bli dyrt dette Jeg har heldigvis noe superforsikring fra If, og tror de dekker det om girkassen ryker. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Hei, Opplevde noe lignende på en Toyota Hiace, Bilen begynte og rykke/små nappe når jeg lå i 5 gir og ga gass eller at motoren ble belastet med f.eks bakker. Motoren gikk helt fint når den sto stille, merket det kun under belastning som når jeg kjørte på motorveg og særlig når det var motbakker slik at motoren gikk ekstra tungt. Problemet her lå i Diesel forsyninga (ble bytte filter holder og diesel filter) Endret 8. februar 2016 av Handl3vogn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå