alaruz Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Har en morropartisjon på harddisken min (gb) bruker denne til å leke meg andre OS enn det jeg bruker fast,... Siste jeg la inn på denne var QNX,. (litt morro det også forresten,..) Men jeg tenkte jeg ville prøve Debian,.. har aldri prøvd dette,... Hvordan er det ? - sammenlignbart med eks. RedHat 7.2 (som jeg bruker daglig ? ) Er det verd å en gang prøve ,.. ? Hvordan fungerer de deb pakkene man kan få på noen steder,.. istede for eks. rpm eller tar.* ? Lenke til kommentar
abaddon Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Debian er Ok. Med stor O. apt-get kan brukes til å oppdatere hele systemet med to kommandoer. Dette er en ganske Ok feature. Ellers er det vel det samme som de fleste andre Linux-distroer. Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 pakkesystemet sux0r2k veffal Lenke til kommentar
tuxlover Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Debian er den beste distroen hvis det er et rent unix-lignende OS du vil ha. Det finnes ikke mange verktøy som gjør jobben med å administrere maskina enkelt. Det meste baserer seg på at du kan gå inn i ei tekstfil og endre det du vil. Debian er for brukere som liker å ha kontroll over systemet, som liker at det er rent og ryddig, og som setter stor pris på effektivitet og stabilitet. Debian funker best som server, men det kan også brukes som desktopsystem om du vil det. Men er det et dektopsystem du skal ha ville jeg kanskje ha anbefalt Redhat, Mandrake eller kanskje Gentoo. En av ulempene til Debian er nemlig at det meste av programvaren som følger med i stable er gammel, noe den også bør være i et stabilt system siden det blir mindre problemer da. Vil du ha et "moderne" system som hele tiden bruker alt det nye kan du gå over til testing eller unstable, men da er det ikke garantert at det ikke vil oppstå feil. Det er ikke dermed sagt at det _vil_ oppstå feil, så du kan trygt bruke det. En annen stor fordel med debian er at det er meget enkelt å holde systemet oppdatert, det er også enkelt å installere og avinstallere programmer. Du kan faktisk installere et nytt program komplett kun ved å skrive _en_ kommando. Det finnes også programmer som gir deg en liste over alle programmer som kan installeres, og disse er kategorisert slik at det blir enkelt å finne fram. Jeg har kjørt Debian i lang tid nå og er veldig fornøyd med det. Det kan anbefales på det varmeste! Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 "Debian er den beste distroen hvis det er et rent unix-lignende OS du vil ha." Slackware er det mest unix-lignende os'et. Lenke til kommentar
Neo Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Husk at Debian kan være litt knot å installere dersom du ikke kan en god del om Linux fra før. Dersom du har helt nytt hardware, kan det hende at Debian ikke kjenner igjen hardware. Hadde store problemer med dette i fjor med et nytt hovedkort med integrert skjermkort.. Vet ikke hvordan situasjonen på dette er akkurat nå, men ikke bli overrasket om du møter på en del problemer underveis. Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Jeg synes debian absolutt er en av de beste distroene jeg har prøvd. Pakkehåndtering er en drøm, så lenge du ikke begynner å laste ned å kompilere egne tarballer. Da kan det lett bli rot for apt.. Ellers så er alt ryddig, og det er veldig lett å finne configfiler osv.. Full kontroll.. Men som flere sier.. det er ikke like enkelt å installere/kjøre som redhat osv.. Man-sider og howtoer blir flittig brukt.. Ptomania Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 apt-get install :smile: Konge kjekt.. Lenke til kommentar
tuxlover Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Slackware er muligens det systemet som ligner mest på klassisk unix. Ikke vet jeg, har egentlig aldrig brukt ekte unix. Poenget mitt var kanskje at driften av Debian baserer seg på tekstfiler og at du kan litt om hvordan et unix-system fungerer. Det jeg kan si om Slackware er at det bruker bsd init-script som er etter min mening mye dårligere enn sysv-init som brukes i blant annet Debian. Et annet stort problem med Slackware etter min mening er mangelen på et robust pakkesystem. Slackware baserer seg på bruk av tarballer og enkle installasjonsscript, det sjekker ikke dependecies en gang så vidt jeg vet. Og Debian kan være vanskelig å installere hvis du aldrig har vært borti Linux før eller tekstbasert install. Men hvis du er fryktløs og har lyst til å lære deg Linux så kan du bare kaste deg ut i det. Les installasjonsmanualen på http://www.debian.org/releases/stable/i386/install så får du se selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå