AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Hei! Skal prøve å holde det som er en lang historie forholdsvis kort. Et firma jeg er engasjert i har over noen år vært engasjert av kommunen på diverse anleggsprosjekter, og har ikke hatt noe som helst problem med noen ting. Firmaet har blant annet utført jobber på steder der det bor psykisk syke mennesker. En av disse har sendt en bekymringsmelding til kommunen, som kom på befaring, uten å finne noe klanderverdig. Og her er problemet; vedkommende som sendte bekymringsmeldingen er schizofren (påvist diagnose), og har kommet med alvorlige anklager om alvorlige brudd på blant annet HMS, etc, som enten ikke har rot i virkeligheten, eller som er sterkt overdrevne. Kommunen har, etter å ha mottatt meldingen, tipset lokalavisen (!) som slår opp det hele med navn etc, på enkeltmannsforetaket, daglig leder osv. 1. Kan kommunen tipse en lokalavis om anliggender mellom kommunen og oppdragstaker? Som att på til er basert på meldinger fra en alvorlig psykisk syk person (uten at dette forøvrig fremgår av artikkelen)? 2. Kan kommunen tipse en lokalavis med navn osv.? 3. Kan lokalavisen publisere dette? Tusen takk! Anonymous poster hash: 388bd...7cd Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Burde ikke lokalavisen sjekket med bedriften og fått deres side av saken også? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 Daglig leder ønsket ikke ta telefon eller svare på SMS på så kort varsel som avisen ga, i frykt for at ting skulle bli trukket totalt ut av kontekst.. Kritikkverdig på en måte, but still. Primært kommunen jeg stiller spørsmål til her. Anonymous poster hash: 388bd...7cd Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Jeg kan ikke se at det er noen juridiske hindringer for at kommunen kan snakke med avisen, og hvilke firma kommunen arbeider med burde også være offentlig informasjon. Med en seriøs kilde, som kommunen er, er det heller ingen juridiske hindringer for at avisen kan videreformidle anklagene. Avisen skal forsøke å innhente et samtidig tilsvar fra bedriften dersom saken kan anses som et angrep fra en part på en annen part. Når daglig leder ikke tar telefonen og ignorerer SMS fra avisen i forsøk på å komme i kontakt trenger ikke avisen å vente i evigheter på tilsvar, formålet med tilsvar er ikke at parter skal kunne hindre nyhetsformidlingen når de synes den er ubekvem. Avisen ville ikke blitt felt av PFU for brudd på tilsvarsretten nettopp på grunn av det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Avisen burde beskyttet den psykiske syke og ikke trykket anklagene. 3 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Avisen burde beskyttet den psykiske syke og ikke trykket anklagene. Det fordrer et par ting. 1. Slik TS fremstiller det er det uklart for meg om avisen fikk vite noe om bakgrunnen til disse klagene, men at avisen siterer kommunen. 2. Dersom avisen omtaler klager eller siterer ham/henne, så er det ikke sikkert at de vet at klager er psykisk syk. 3. Når parten anklagene rettes mot bevisst gjør seg utilgjengelig, underbygger det vanskene med å få kjennskap til slikt. 3 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg kan ikke se at det er noen juridiske hindringer for at kommunen kan snakke med avisen, og hvilke firma kommunen arbeider med burde også være offentlig informasjon. Med en seriøs kilde, som kommunen er, er det heller ingen juridiske hindringer for at avisen kan videreformidle anklagene. Jeg ser for meg at denne klagen er blitt journalført (slik den skal) i kommunens postjournal, og at det er der avisen har plukket det opp. (lokalavisene følger med der, helt rutinemessig) At kommunen "aktivt" skulle tipset avisen ser jeg som mindre trolig, men selv da neppe kritikkverdig. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Tror de kan gjøre stort sett som dem vil. Journalister har en tendens til å ty til fri fantasi om det gjør artikkelen spennende. Har selv kjennskap til to episoder hvor avis har skriblet ned sine egne konklusjoner i strid med arbeidstilsynet og politiet sine funn. Tror det henger sammen med at det brukes mange unge journalister som ikke respekterer sitt eget yrke og driver mer med blogging. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Og her er problemet; vedkommende som sendte bekymringsmeldingen er schizofren (påvist diagnose), og har kommet med alvorlige anklager om alvorlige brudd på blant annet HMS, etc, som enten ikke har rot i virkeligheten, eller som er sterkt overdrevne. Kommunen har, etter å ha mottatt meldingen, tipset lokalavisen (!) Aviser driver med click-bait og har ingen grunn til å sjekke saker i dybden så lenge det er artikler de vet de tjener penger på, det er kanskje ikke innenfor tema. Er du 100% sikker på at det er selve kommunen som har tipset avisen? Er det en mulighet for at det er en enkeltstående person som jobber i kommunen som har tipset? Det er klandreverdig uansett. Hvis vi sier det er greit av kommunen å tipse (ikke vet jeg) og de har latt være å presentere alle fakta så har de jo brutt en moralsk lov, synes jeg. Hvis avisen har fått alle opplysninger og latt vær å skrive alt som er relevant så har de brutt en moralsk lov. Det er vel også ikke helt bra hvis avisen, som nevnt over, ikke har gjort skikkelige undersøkelser, men det kan jo hende de ikke har fått skikkelig innsyn i saken. Hvis det er tilfelle så burde de jo presisert dette. Problemet nå til dags, har vel alltid vært slik, er at folk ikke følger det gode gamle "ikke tro alt du leser". Kan skape mye trøbbel som ikke har hold i virkeligheten. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg ser for meg at denne klagen er blitt journalført (slik den skal) i kommunens postjournal, og at det er der avisen har plukket det opp. (lokalavisene følger med der, helt rutinemessig) At kommunen "aktivt" skulle tipset avisen ser jeg som mindre trolig, men selv da neppe kritikkverdig. Det er absolutt mulig. Postlistene er et viktig verktøy for journalister. Tror de kan gjøre stort sett som dem vil. Journalister har en tendens til å ty til fri fantasi om det gjør artikkelen spennende. Har selv kjennskap til to episoder hvor avis har skriblet ned sine egne konklusjoner i strid med arbeidstilsynet og politiet sine funn. Tror det henger sammen med at det brukes mange unge journalister som ikke respekterer sitt eget yrke og driver mer med blogging. Har du noen ganger satt bena dine inne i en avisredaksjon? Aviser driver med click-bait og har ingen grunn til å sjekke saker i dybden så lenge det er artikler de vet de tjener penger på, det er kanskje ikke innenfor tema. Er du 100% sikker på at det er selve kommunen som har tipset avisen? Er det en mulighet for at det er en enkeltstående person som jobber i kommunen som har tipset? Det er klandreverdig uansett. Hvis vi sier det er greit av kommunen å tipse (ikke vet jeg) og de har latt være å presentere alle fakta så har de jo brutt en moralsk lov, synes jeg. Hvis avisen har fått alle opplysninger og latt vær å skrive alt som er relevant så har de brutt en moralsk lov. Det er vel også ikke helt bra hvis avisen, som nevnt over, ikke har gjort skikkelige undersøkelser, men det kan jo hende de ikke har fått skikkelig innsyn i saken. Hvis det er tilfelle så burde de jo presisert dette. Problemet nå til dags, har vel alltid vært slik, er at folk ikke følger det gode gamle "ikke tro alt du leser". Kan skape mye trøbbel som ikke har hold i virkeligheten. Aviser sjekker ikke sakene sine? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Ingen av de forholdene du nevner (selv om du ikke er særlig spesifikk) er taushetsbelagt etter forvaltningsloven. Følgelig er kommunen pliktig til å levere ut brevet til enhver som ber om det, jf. offentleglova § 3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå