svartoksen Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Mulig denne tråden er malplassert her i dette forumet, men det får stå sin prøve. Jeg håper noen kan hjelpe meg litt med denne oppgaven: Jeg får oppgitt følgende koordinater: N63 17.263 E010 17.329. Deretter får jeg oppgitt: 220 grader 3 nautiske mil. Deretter får jeg oppgitt: 100 grader 2 miles. Oppgaven er altså å ta utgangspunkt i startkoordinatene, legge til info i punkt 2 og deretter finne sluttkoordinater med info fra punkt 3. Hvordan kan jeg løse denne oppgaven? Mange takk for hjelpen! :-) Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Har du sjøkart over aktuelt område? Da er det jo bare å plotte i vei.. Edit: Tok utgangspunkt i at det var på sjøen, siden avstand var oppgitt i nautiske mil. Ser nå at det er på land, så da må du vel ty til noe annet enn sjøkart. Har du prøvd google earth eller en annen programvare? Endret 8. februar 2016 av Hotel Papa Lenke til kommentar
svartoksen Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 Takk for svar. De opplysningene jeg ga var bare noen av de jeg må gjøre om. Jeg har andre hvor det i tillegg til ulike grader oppgis tall (mål) i både fot, yards og meter. Jeg forstår bare ikke hvordan jeg kan regne ut / omgjøre / konvertere disse til et adekvat format (helst koordinater). Mange takk for flere svar! :-) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Hvordan kan jeg løse denne oppgaven? Du trenger et sett med formler. Heldigvis har noen allerede brynt seg på slike oppgaver, se f.eks. her: http://www.movable-type.co.uk/scripts/latlong.html (Den første formelen er for avstand mellom to punkter, men så kommer : Destination point given distance and bearing from start point. Akkurat det du trenger.) Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Det løses enklere med vektorregning. http://www.navlab.net/nvector/ Lenke til kommentar
Linaria1 Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Enda et geocachingspørsmål? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå