Gå til innhold

GUIDE: Har du fått opp denne meldingen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du mulighet å si hvordan DNS server settes opp på VPN? Er det samme fremgangsmåte som tråden må sette det på nettverkkortet med fast ipadresse? Eller er det serveren som man må sette det opp med openvpn?

Med OpenVPN har du mulighet til å pushe DNS-konfigurasjon fra serversiden. Da virker navneoppslag gjennom VPN-forbindelsen. Den fungerer også som DHCP-server, slik at også IP-adresse på tunnel-interface settes innefor den rangen definert på serversiden. Du setter ikke manuelt IP-adresse på klienten, det er serveren som pusher IP-oppsett, når du har konfigurert riktig. Man kan også pushe søkedomener, slik at man får navneoppslag uten å måtte taste inn FQDN.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men må man altså ha pfsense eller RouterOS for å få disse funksjonene? Eller en bedriftVPN boks

Eller kan man klare seg med Asus router med merlin build så sant man setter opp den riktig?

Linksys Wired Dual WAN VPN Router Dual WAN Gigabit VPN Router, 802.1q VLAN, integrert brannmur

Merker selv om det er 100\100 mbit et sted og man har 500 mbit ned og 50 mbit opp får man maks 20 mbit på VPN.

Bør man ungå:

https://www.dnsleaktest.com/how-to-fix-a-dns-leak.html

https://github.com/ValdikSS/openvpn-fix-dns-leak-plugin

Hvis man skal sette opp dette? Da slike .exe\.dll filer kan snappe opp config filen til VPN med brukernavn + passord kan hvem som helst få tilgang til hjemmenettverket?

Er billig VPN server trygge eller har de mye sikkerhetshull så å sette dette opp for hjemmebruk bør man vite hva man gjør?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

OpenVPN kan settes opp på nær sagt hvilken som helst Linux eller *BSD boks. Selv har jeg tidligere kjørt OpenVPN på FreeBSD/OpenBSD/Linux i mange år, og hadde disse funksjonene tilgjengelig. Nå har jeg en bedrifts-brannmur hjemme, med en ordentlig VPN-løsning. Har både mulighet til IPSec og SSL-VPN. Ville heller satt opp OpenVPN enn å måtte basere meg på forbrukerløsninger. De mangler tydeligvis funksjonalitet som man gjerne vil ha. Jeg vet at med f.eks. OpenVPN kan man rute all trafikk gjennom VPN-tunnelen, som beskrevet ovenfor. Men på den andre siden, å sette opp en OpenVPN server krever gjerne litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fortigate 60D ser litt vanskelig ut i bruk, virker ut som cpu måleren ser ut som en klokke.

Med IPSec VPN får jeg vel 1 Gbps throughput

Mener du trafikk på VPN serveren ikke speedtest resultat?

For vil gjerne vite hva man bør gjøre for å få raskest båndbredde som mulig med høy kryptering etc.

Altså best på markedet uten å bruke en årslønn. Linksys RV042 eller Asus ac88U er vel de jeg ser mest på nå.

Vet AC66U klarer rundt 20 mbit over vpn med 256 bits kryptering.

Så kanskje det er umulig å få 512 bits kryptering og 200-500 mbit hastighet over vpn?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fortigate 60D ser litt vanskelig ut i bruk, virker ut som cpu måleren ser ut som en klokke.

Det har kommet en ny versjon av FortiOS, 5.4.0, og grensesnittet har blitt veldig forandret. Nå er CPU/Minne/Disk representert ved stolper, (gamle versjonen var speedometer). Men selvfølgelig, dette er en brannmur myntet på bedriftsmarkedet, så da er ikke brukervennlighet satt i absolutt høysete. Men er man litt kyndig bør ikke det være veldig vanskelig å kunne sette den opp. Jeg er i hvert fall fornøyd med den, for den gjør akkurat det den skal. Og når den først er satt opp så virker den.

Mener du trafikk på VPN serveren ikke speedtest resultat?

Ja, da mener jeg maks throughput over IPSec VPN (ikke SSL-VPN). Fortigate 60D Spesifikasjon

Throughput gjennom brannmur er på 1.5 Gbps, og jeg skulle mene det gruser det meste av brannmurer i privatsegmentet.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Kan umulig se hva den norske stat tjener på å blokkere, så kanskje man bør lære litt om DNS og VPN på skolen, og så kan alle enkelt bare komme seg forbi alle sperrer, mens noen i de idiotiske selskapene som skal blokkere alt kan gå til sjefen sin og si at de har fått blokkert i Norge. Det er jo ikke som om det endrer noe med disse blokkeringene uansett.

NRK har jo f.eks ikke slik VPN blokking og slikt som Netflix har, så det er jo egentlig veldig lett å se NRK hvor som helst i verden.

Lenke til kommentar

Kan umulig se hva den norske stat tjener på å blokkere (...)

Staten gjør ikke dette for å tjene på det.

Det gjøres fordi at lovverket åpner opp for at rettighetshavere kan kreve "nettsted der det i stort omfang gjøres tilgjengelig materiale som åpenbart krenker opphavsrett eller andre rettigheter etter denne lov."

Sperrene blir først iverksatt etter en dom.

Hentet fra åndsverksloven §56c, denne ble vedtatt i 2013 etter sterk lobbiisme fra rettighetsbransjen.

Retten avgjør om rettighetsorganisasjonene har gode nok beviser for å oppfylle kravet etter loven.

Lenke til kommentar

Kan umulig se hva den norske stat tjener på å blokkere (...)

Staten gjør ikke dette for å tjene på det.

Det gjøres fordi at lovverket åpner opp for at rettighetshavere kan kreve "nettsted der det i stort omfang gjøres tilgjengelig materiale som åpenbart krenker opphavsrett eller andre rettigheter etter denne lov."

Sperrene blir først iverksatt etter en dom.

Hentet fra åndsverksloven §56c, denne ble vedtatt i 2013 etter sterk lobbiisme fra rettighetsbransjen.

Retten avgjør om rettighetsorganisasjonene har gode nok beviser for å oppfylle kravet etter loven.

Jeg forstår det, som er akkurat hvorfor jeg foreslå at de bare kan lære folk raskt å omgå dette. Så får både folk og rettighetshavere det slik de vil i forhold til gjeldende regelverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...