Pbateman Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Hei! Til våren fullfører jeg bachelorgraden min i økonomi og administrasjon. Har gått to år i Oslo og et år i utlandet. Planen har opprinnelig vært å flytte til Bergen for å ta masteren ved NHH. Nå har jeg blitt litt usikker på om jeg heller vil ta masteren i hjembyen. Har alltid tenkt at etter master skal jeg flytte til Oslo for å jobbe der, men nå i siste tiden har jeg tenkt at det egentlig ikke gir så mye mening. Har ikke så veldig stort nettverk der, så kommer til å må starte helt på scratch hvis jeg flytter tilbake dit om to år. Alternativet er å få jobb i Bergen, men er litt usikker på om jeg vil bo der etter studiene... Derfor, hvis jeg tenker litt langsiktig (på den sosiale biten) er det bedre å flytte tilbake til Bodø, ta masteren her og senere jobb. På den måten vil jeg nok sikkert ha et litt større nettverk av venner når jeg begynner i jobb. Har ikke så mange venner i byen fra før, de fleste har flyttet. Men, utdanningsmessig er det vel ikke noe tvil om at NHH er en mye bedre skole enn UIN. Hvor mye har det egentlig å si for karrieren om jeg har master fra NHH eller UIN? Noen som har noen tanker rundt dette? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Jeg vil påstå at så lenge du kommer ut med gode karakterer, så bør UIN ikke være til stor hindring. Greit nok at NHH har bygd seg et godt rykte, men jobberfaring teller mest over tid. NHH kan muligens gi deg en bedre første jobb, sammenlignet med andre skoler.. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Skjønner ikke helt problemstillingen. Hva vil du egentlig? Slik jeg leser innlegget ditt ville jo det beste være å bli i Oslo, siden det er der du er etablert, og det er der du vil jobbe, eller? Skal du resonnere på den måten du gjør, så må du jo bestemme deg for hva som er viktigst, karrieren eller hvor du ønsker å bo. Ikke at det det er noe motsetningsforhold mellom de to tingene, men du kommer jo ikke videre om du ikke klarer å vippe vektskålen. De fleste vil nok si at det er dumt å ikke benytte seg av muligheten til å gå på NHH. NHH vil åpne flere dører enn UiN, og det vil ikke være noe problem å få seg jobb hverken i Oslo eller Bodø med en grad fra NHH. Ved å gå for UiN er nok faren større for å bli værende i nord, men det kan jo være uproblematisk om du ønsker å bli boende der. Lenke til kommentar
Pbateman Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 Skjønner ikke helt problemstillingen. Hva vil du egentlig? Slik jeg leser innlegget ditt ville jo det beste være å bli i Oslo, siden det er der du er etablert, og det er der du vil jobbe, eller? Skal du resonnere på den måten du gjør, så må du jo bestemme deg for hva som er viktigst, karrieren eller hvor du ønsker å bo. Ikke at det det er noe motsetningsforhold mellom de to tingene, men du kommer jo ikke videre om du ikke klarer å vippe vektskålen. De fleste vil nok si at det er dumt å ikke benytte seg av muligheten til å gå på NHH. NHH vil åpne flere dører enn UiN, og det vil ikke være noe problem å få seg jobb hverken i Oslo eller Bodø med en grad fra NHH. Ved å gå for UiN er nok faren større for å bli værende i nord, men det kan jo være uproblematisk om du ønsker å bli boende der. Var kanskje litt dårlig formulert. Er ikke noe særlig godt etablert i Oslo (bor ikke der lengre), så tenker at det ikke er noe vits å flytte tilbake dit etter master. Spørmålet er vel egentlig hvor mye det har å si for karrieren (i Bodø først og fremst) at jeg har en master fra UIN istedet for NHH. Jeg vet at NHH er en bedre skole, men i Bodø kan jeg: - Bygge hus (mye mer økonomisk gunstig enn å leie/kjøpe i Bergen i min situasjon) - Bo nærmere familien - Har jobb der - Vil få venner under studietiden som bor i samme by som jeg skal bo etter studietiden Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Da synes jeg det høres ut som en bedre plan å gå UiN. 1 Lenke til kommentar
Gjest bruker-353121 Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) . Endret 25. mars 2018 av bruker-353121 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå