Gå til innhold

Apple innrømmer å ha lagt inn Error 53 med vilje

Anbefalte innlegg

Ja, det er bare det at man ikke har en "kasse" av en del, macene er lagd av mange deler. Det er ikke noe lettere å få perfekt fit selv om man skjører ut delene fra en bit, det gjøre i forskjellige operasjoner uansett, og en god-metall-CNC er uansett ekstremt presis, så man oppnår en god fit selv om man bruker to forskjellige metallbiter, CNC brukes til mange ting der en god fit er langt viktigere enn på en PC.

Man har en kasse av to deler. Bunn og tastaturcutout, pluss masse småtteri og innhold såklart. Men tastaturdelen og hovedkassa pleide iallfall å være fra samme stykke.

Apple er helt anale på fit - visste du at man på iPhone-samlebåndet måler og matcher kasser og glass sånn at man kan få fit som er bedre enn toleransegrensene? Et glass om er noen få mikrometer for stort får en kasse som også er litt for stor, etc. Det er komplekst som bare det, men gir en litt bedre fit and finish. Av samme grunn vil ikke en iPhone med bytta skjerm bli 100% som ny, uten at de fleste bryr seg om det.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frest fra ett stykke betyr akkurat det det betyr. Man tar et stykke, freser, også har man en kasse. Unibody-macer ble iallfall laget sånn i starten, for å sikre 100% perfekt fit mellom delene.

Dette er uansett verdens minst interessante diskusjon, tror jeg. Jeg gir egentlig blaffen i hvor stort startstykket er så lenge sluttproduktet blir bra.

At Apple er blant verdens største forbrukere av CNC-maskiner er noe veldig få bestrider (selv om jeg ikke tviler på at det kommer noe her nå!)

Interessant. Kan du dokumentere dette? Jeg har ingen som helst motiv for å bestride dette, men hadde vært interessant å lese seg litt opp på cnc markedet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er bare det at man ikke har en "kasse" av en del, macene er lagd av mange deler. Det er ikke noe lettere å få perfekt fit selv om man skjører ut delene fra en bit, det gjøre i forskjellige operasjoner uansett, og en god-metall-CNC er uansett ekstremt presis, så man oppnår en god fit selv om man bruker to forskjellige metallbiter, CNC brukes til mange ting der en god fit er langt viktigere enn på en PC.

Man har en kasse av to deler. Bunn og tastaturcutout, pluss masse småtteri og innhold såklart. Men tastaturdelen og hovedkassa pleide iallfall å være fra samme stykke.

Apple er helt anale på fit - visste du at man på iPhone-samlebåndet måler og matcher kasser og glass sånn at man kan få fit som er bedre enn toleransegrensene? Et glass om er noen få mikrometer for stort får en kasse som også er litt for stor, etc. Det er komplekst som bare det, men gir en litt bedre fit and finish. Av samme grunn vil ikke en iPhone med bytta skjerm bli 100% som ny, uten at de fleste bryr seg om det.

Ja, pluss at skjermen består av to store deler til bla, det er 4 store "Hoveddeler".

AtW

Lenke til kommentar

Ja, skjermen telles nok utenfor, og glasset er av glass og freses neppe ut av aluminium.

Ja, jeg snakker selvfølgelig om ramme-delen av skjermen, det er jo masse som ikke er av aluminium i bunnen heller, det er selvsagt heller ikke frest av aluminium. Men uansett om man "teller skjermen utenfor" så viser vidoen akkurat det jeg sa, kabinettet er ikke fest av et enkelt stykke, man freser hver del for seg selv. Noe som gir mening utifra et rasjonalitets-standpunkt.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg også gleder meg til å se det totale energiregnskapet kannibalfisken baserer dette på.

http://gizmodo.com/5902712/apple-is-one-of-the-heaviest-coal-users-in-the-industry

http://www.techweekeurope.co.uk/e-innovation/apple-amazon-coal-cloud-data-centres-185322

Er ikke totalt men er tusenvis av artikler som viser til at apple ikke er spesielt miljøvennlige til tross for at de selv sier de er det. 

Dette går på at de hele tiden skryter av ting som ikke er sant. Ikke at de alltids er værst. Og at de konsekvent ikke respekterer forbrukerlovgivningen i de fleste land(spesielt ikke her i norge).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er Apple miljøsvin? Når du får en ny telefon så kaster de ikke den du leverte inn. Den blir gjenbrukt til å lage nye mobiler. En iPhone har lengre brukstid og består av mer miljøvennlige materialer enn de fleste andre mobiler (glass og aluminium er de mest gjenvinnbare materialene som finnes).

http://uk.businessinsider.com/greenpeace-names-apple-top-green-tech-internet-company-2015-5

De bruker unibody blant annet, som er skikkelig dårlig for gjenbruk. De er heller ikke spesielt flinke på den gjenvinningen der du. OG å sende telefoner med flyfrakt verden over for filleting som burde fikses lokalt er å være et miljøsvin. Det er en grunn til at de fleste ikke gjøre det. Dyrt og unødvendig. Spyr ut masse CO2.

Unibody designet gjør at produktet kan gjøres tynnere, som fører til mindre materialbruk som er bra for miljøet.

Hvor har du det fra at en iPhone ikke kan repareres lokalt? Jeg tviler på at du har noen som helst oversikt over CO2 utslipp pga transport for en iPhone sammenlignet med andre mobiler.

Andre produsenter fikser alt lokalt. Og unibody er waste fordi du får mye overskuddsmateriale som må smeltes på nytt igjen=mer utslipp. Er ganske annerkjent dette her så slutt å være fanatiker.

Nå ja. Greit at det du sier er sant, og det er greit at Apple selger godt osv, men vi snakker om teknologibransjen trossalt. Hvis du måler opp mot de bransjene som virkelig bruker mye stål og aluminium (offshore, shipping, kraft, flyindustri, byggebransjen osv) så kan du vel ikke mene at Apple bruker mye aluminium? Da blir Apple plutselig ganske grønne likevel. :)

Mener heller det at de ikke behøver å bruke teknikker som er annerkjent for mer utslipp(unibody i dette tilfellet) og materialer som er i seg selv mer forurensende å utvinne bare fordi de har et image og skal ha alutelefoner. 

Såklart er flyindustrien værre men det er mer et behov for aluminium der enn "it looks cool" :p 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ble nysgjerrig og regnet litt.

En iPhone 6 inneholder ca. 26g aluminium. En massiv kloss aluminium av samme størrelse veier ca. 170g.

Det er solgt ca. 1 milliard iPhones, noe som tilsier at det er benytta 26 000 000 kilo aluminium.

Det kreves 321 kJ for å smelte en kilo aluminium, så det å smelte ned akkurat nok til å lage alle telefonene krever 8 346 000 000 kJ, eller 2 318 333 333 Wh.

En jumbojet benytter 140 000 000 W i normal drift.

Det vil si at total energi for å smelte all aluminium benyttet i iPhones noensinne er like mye som å fly en jumbojet tur/retur New York fra London, noe som tar ca. 17 timer.

British Airways flyr denne ruta 17 ganger pr. dag.

Men hva om man CNCer og dermed må smelte ti ganger så mye aluminium? (for å bare finne på et tall?) Da er man fortsatt 50% under utslippene BA har på London-NYC-ruta per dag.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ble nysgjerrig og regnet litt.

En iPhone 6 inneholder ca. 26g aluminium. En massiv kloss aluminium av samme størrelse veier ca. 170g.

Det er solgt ca. 1 milliard iPhones, noe som tilsier at det er benytta 26 000 000 kilo aluminium.

Det kreves 321 kJ for å smelte en kilo aluminium, så det å smelte ned akkurat nok til å lage alle telefonene krever 8 346 000 000 kJ, eller 2 318 333 333 Wh.

En jumbojet benytter 140 000 000 W i normal drift.

Det vil si at total energi for å smelte all aluminium benyttet i iPhones noensinne er like mye som å fly en jumbojet tur/retur New York fra London, noe som tar ca. 17 timer.

British Airways flyr denne ruta 17 ganger pr. dag.

Men hva om man CNCer og dermed må smelte ti ganger så mye aluminium? (for å bare finne på et tall?) Da er man fortsatt 50% under utslippene BA har på London-NYC-ruta per dag.

Ja fordi en annen og helt urelatert industri forurenser mer så er alt annet greit. 

Kan gjenta meg selv og si alle burde være flinkere på¨utslippsreduksjon. Men alle betyr ALLE ikke bare apple. Derimot å ta valg som forurenser mer fordi det er "hipt og kult" er jeg ikke enig i. Desutten så regnet du ikke med at alle telefonene må fraktes som gjør at de forurenser sin egen produksjon pluss fly/båt/trailer whatever fraktmetode de velger. Igjen gjelder dette alle produsenter. 

Du har derimot ikke sagt noe imot apples konstante brudd forbrukerkjøpsloven da. Eller at de stjeler andres patenter. Jeg liker ikke apple pga praksisen deres og prisnivået. Ellers lager de knallbra produkter.

Lenke til kommentar

Joda, men av ren paranoid og usunn skepsis så frykter eg det var utrolig godt planlagt offentliggjøring fra Apple sin side. Nå kan de bruke den saken til å få støtte i saken om Error 53 i personvernets navn.

Ja, det vil de nok gjøre.

Men hvis resultatet blir bedre informasjon til brukerne og en måte for brukerne å få en fungerende enhet på så er jo det positivt.

Lenke til kommentar

I forhold til hva? Error 53 eller dette: http://www.wired.com/2016/02/magistrate-orders-apple-to-help-fbi-hack-phone-of-san-bernardino-shooter/

Rettskjennelsen er datert samme dag som Apple's customer letter: https://assets.documentcloud.org/documents/2714001/SB-Shooter-Order-Compelling-Apple-Asst-iPhone.pdf (men i motsetning til det Apple skriver om - bakdør i iOS -, så handler det i den andre saken om assistanse til å få tilgang til data på en enkelt iPhone 5C.)

Lenke til kommentar

Det handler om å bygge inn en bakdør i iOS som gjør at Apple kan tvinges til å knekke alle iPhones.

Nei, hvis du leser rettens kjennelse, så ser du at det kun gjelder ett spesifikt apparat av typen iPhone 5C.

Men noen bruker et 'slippery slope'-argument og sier at hvis Apple hjelper FBI i denne saken, så vil det ende opp med bakdører i iOS.

De tolker dette omtrent på samme måten som enkelte motstandere av selvbestemt abort (eller homoekteskap): "hvis vi tillater dette, så vil vi ende opp med at det blir fritt frem å drepe folk (eller å inngå ekteskap med dyr).

Det skal bli interessant å se hvordan Tim Cook vrir seg ut av denne klemma.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg svarte deg på den direkte påstanden din om at CNC gjorde iPhone til et miljøproblem, noe som åpenbart bare er tull.

Nei jeg sa ikke miljøproblem jeg sa den var mer forurensende. Noe den er. Det er en metode som forurenser mer enn å stensilere deler og sette sammen. Du som sier det er et miljøproblem så enhver form for tull er fra din side.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...