spiff42 Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Unibody designet gjør at produktet kan gjøres tynnere, som fører til mindre materialbruk som er bra for miljøet. Hvor har du det fra at en iPhone ikke kan repareres lokalt? Jeg tviler på at du har noen som helst oversikt over CO2 utslipp pga transport for en iPhone sammenlignet med andre mobiler. Andre produsenter fikser alt lokalt. Og unibody er waste fordi du får mye overskuddsmateriale som må smeltes på nytt igjen=mer utslipp. Er ganske annerkjent dette her så slutt å være fanatiker. Men å smelte om aluminium krever kun 5% av energien som må til for å produsere det fra råmaterialet bauxitthttps://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_recycling Avhengig av prosessen, hvor mye materiale som spares og hvor mye som må smeltes om så er det derfor mulig å spare energi med denne metoden. Så for å vise at det er lite miljøvennlig må du komme med noe mer konkret. Nå er det vel slik at en omsmeltet iphone aldri blir en iphone igjen,eller tror du at de smeltet om gamle iphoner og lager nye av dem?Aluminiumen som er brukt i iphone stammer nok fra kinesiske aluminiumprodusenter som fyrer kraftverkene sine med kull, og dermed spyr ut co2 i atmosfæren. En telefon laget i plast er nok et bedre miljøalternativ, så lenge det er plast laget fra gass, noe jeg mener det er meget sannsynlig å tro. Aluminium er det grønne metallet,men da kun hvis det produseres med hjelp av vannkraft. ? Det er fakta at aluminium (sammen med glass) er det mest gjenbrukbare materialet vi har. Så du kan være trygg på at aluminiumet i en iPhone blir smeltet om og brukt på nytt hvis ikke delen kan gjenbrukes direkte. Litt mere fakta: -Å smelte om aluminium krever kun 5% av energien det tar å utvinne det fra råmaterialet, mens tilsvarende tall for plast er 66%. http://grist.org/article/plastics/ -Aluminium kan gjenbrukes nærmest i det uendelige, fordi det ikke endret seg ved omsmelting. Plast derimot mister egenskaper og kan derfor kun gjenvinnes et begrenset antall ganger. -Gass er også fossilt -Apple kjøper aluminium fra Norsk Hydro http://m.digi.no/avtalerkontrakter/2012/09/28/norsk-metall-i-ny-iphone Så en iPhone er nok langt mer miljøvennlig enn en plast-telefon. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Hvordan er Apple miljøsvin? Når du får en ny telefon så kaster de ikke den du leverte inn. Den blir gjenbrukt til å lage nye mobiler. En iPhone har lengre brukstid og består av mer miljøvennlige materialer enn de fleste andre mobiler (glass og aluminium er de mest gjenvinnbare materialene som finnes). http://uk.businessinsider.com/greenpeace-names-apple-top-green-tech-internet-company-2015-5 De bruker unibody blant annet, som er skikkelig dårlig for gjenbruk. De er heller ikke spesielt flinke på den gjenvinningen der du. OG å sende telefoner med flyfrakt verden over for filleting som burde fikses lokalt er å være et miljøsvin. Det er en grunn til at de fleste ikke gjøre det. Dyrt og unødvendig. Spyr ut masse CO2. Unibody designet gjør at produktet kan gjøres tynnere, som fører til mindre materialbruk som er bra for miljøet.Hvor har du det fra at en iPhone ikke kan repareres lokalt? Jeg tviler på at du har noen som helst oversikt over CO2 utslipp pga transport for en iPhone sammenlignet med andre mobiler. Andre produsenter fikser alt lokalt. Og unibody er waste fordi du får mye overskuddsmateriale som må smeltes på nytt igjen=mer utslipp. Er ganske annerkjent dette her så slutt å være fanatiker. Nå ja. Greit at det du sier er sant, og det er greit at Apple selger godt osv, men vi snakker om teknologibransjen trossalt. Hvis du måler opp mot de bransjene som virkelig bruker mye stål og aluminium (offshore, shipping, kraft, flyindustri, byggebransjen osv) så kan du vel ikke mene at Apple bruker mye aluminium? Da blir Apple plutselig ganske grønne likevel. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Problemet her - om det er et problem får andre vurdere - er at unibody er laget av en solid blokk som så kuttes og freses. Og ja, alt som kuttes vekk kan smeltes om på nytt, med marginalt energiforbruk, men det har altså alt vært laget en gang med fullt forbruk. Man lager 10 kilo aluminium, skjærer vekk 8 av dem, og sitter igjen med de to siste. De 8 andre må da smeltes om på nytt for å brukes til noe. Om det er energieffektivt avhenger av hvordan man utnytter disse, og ikke minst om den opprinnelige unibody-konstruksjonen er mer energieffektiv å utføre en den tradisjonelle metoden. Jeg vet ikke svaret. Geir Lenke til kommentar
newnick Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Plast kan vel brennes og bli til ny energi,så og si uten utslipp, så regnestykket ditt viser vel ikke hele sannheten. Men er enig i at aluminium er det mest miljøvennlige alternativet, dog hvis det er produsert ved bruk av vannkraft. Bruker man kull vil co2 utslippet være ca 12 tonn pr tonn aluminium... 1 Lenke til kommentar
newnick Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Problemet her - om det er et problem får andre vurdere - er at unibody er laget av en solid blokk som så kuttes og freses. Og ja, alt som kuttes vekk kan smeltes om på nytt, med marginalt energiforbruk, men det har altså alt vært laget en gang med fullt forbruk. Man lager 10 kilo aluminium, skjærer vekk 8 av dem, og sitter igjen med de to siste. De 8 andre må da smeltes om på nytt for å brukes til noe. Om det er energieffektivt avhenger av hvordan man utnytter disse, og ikke minst om den opprinnelige unibody-konstruksjonen er mer energieffektiv å utføre en den tradisjonelle metoden. Jeg vet ikke svaret. Geir Personlig tror jeg det er veldig liten fresing involvert ved disse unibodyene. Tror det kun er en gimmik. Tipper profilene blir presset ut fra oppvarmet aluminium... Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Personlig tror jeg det er veldig liten fresing involvert ved disse unibodyene. Tror det kun er en gimmik. Tipper profilene blir presset ut fra oppvarmet aluminium... Du kødder nå, ikke sant? Lenke til kommentar
newnick Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Personlig tror jeg det er veldig liten fresing involvert ved disse unibodyene. Tror det kun er en gimmik. Tipper profilene blir presset ut fra oppvarmet aluminium... Du kødder nå, ikke sant? Nei. Aluminium er svært enkel å forme akkurat slik du vil når du varmer den opp. Hvorfor skulle man frese ut en aluminiumsblokk når man mye enklere kan stemple ut de profiler man måtte ønske seg? Men i reklamesammenheng så vil jeg tro en fres som starter med en aluminiumsblokk og freser i vei,ser litt mer fansy ut, enn en presse som stempler ut unibodyer lik som bokslokk blir stemplet ut ? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Personlig tror jeg det er veldig liten fresing involvert ved disse unibodyene. Tror det kun er en gimmik. Tipper profilene blir presset ut fra oppvarmet aluminium... Du kødder nå, ikke sant? Nei. Aluminium er svært enkel å forme akkurat slik du vil når du varmer den opp. Hvorfor skulle man frese ut en aluminiumsblokk når man mye enklere kan stemple ut de profiler man måtte ønske seg? Men i reklamesammenheng så vil jeg tro en fres som starter med en aluminiumsblokk og freser i vei,ser litt mer fansy ut, enn en presse som stempler ut unibodyer lik som bokslokk blir stemplet ut Du må jo tro og mene akkurat hva du vil, men hvorfor skulle Apple gidde å lyve om noe slikt? Og hvorfor har de ikke blitt "avslørt" i løpet av de 8 årene siden de startet med denne prosessen? Lenke til kommentar
newnick Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Tja si det. Jeg tror iallefall fresingen som blir utført er minimal. Og det var ikke apple som startet denne trenden. Htc hadde unibody lenge før apple overhode tenkte på aluminium i sine telefoner. Og jeg påstår ikke at apple er de som "jukser". Men at telefonen freses ut fra et helt stykke aluminium vil være særdeles ulønnsomt. Men at det freses i en ferdig presset unibody, ja det skal jeg være villig til å tro på. Og hvorfor skulle det betegnes som juks? Jeg sitter med et inteykk av at noen faktisk tror man tar et massivt emne med aluminium og freser bort over 90 prosent for så å sitte igjen med en telefon... 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Noen som har kikket på innsiden av dekselet da? Er det frest aluminium så skal du se sporene etter fresen Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 (endret) Ingen problem å se det hvis du ser på innsiden av en Macbook. Endret 14. februar 2016 av Valotunk Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Da stemmer det nok da Lenke til kommentar
newnick Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Nei jeg har min tvil om at det stemmer. Mulig det blir frest ut spor i chassiet men hovedutformingen kommer nok fra en formpresset profil... Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Gir mening det også, men det skal sies at det ikke er så veldig uvanlig å frese ut saker og ting fra et stykke stål eller aluminium heller, det er en rimelig vanlig CNC jobb det også. Men jeg mistenker at med det høye salget i antall enheter, at dette ikke gjør seg veldig effektivt i forhold til fabrikkene? Greier de dette antallet på den korte tiden hvis de skal frese ut hver enkelt chassis?Når det er sagt, hvor mye aluminium kjøper egentlig Apple? Hvis jeg skal synse litt, så tror jeg ikke en gang det er en tråpe i havet i forhold til resten av industrien, da særlig tungindustri. Mener å huske at det blir brukt noe som 40 000 KT (Kilotonn) i året i hele verden, og jeg skjønner ikke helt hvordan dette egentlig blir diskutert her en gang, om Apple velger å bruke f.eks Magnesium neste gang, så tror jeg ikke folk mister jobben i Norsk Hydro for å si det sånn. Og dette er ekstremt langt utenfor topic uansett, "Error 53" går fra krypering til "Aluminium - grønt eller ikke?". Sier litt om at folk er enten imot/for Apple som selskap, hver bidige tråd her inne ender jo snart opp som en dårlig dag i dagbladet sitt kommentarfelt. Lenke til kommentar
newnick Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Hvis noen har tolket mine innlegg som negativt imot Apple, så har de tolket meg feil. Det er ikke bare apple som har unibody i aluminium, de var ikke engang først ute med dette. Husker vel at Nokia også skrøt på seg unibody,da i plast, og denne skulle også være frest ut fra ett stykke. Uansett så har Aluminium sine styrker og svakheter. Tipper vi vil se andre legeringer i telefonene i fremtiden. Hvem blir først med Titan? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Hvis noen har tolket mine innlegg som negativt imot Apple, så har de tolket meg feil. Det er ikke bare apple som har unibody i aluminium, de var ikke engang først ute med dette. Hvem var det da? Apple introduserte kabinetter frest fra ett stykke aluminium i 2008 på Macbook, såvidt jeg vet var det det første massemarkedsproduktet basert på CNC-fresing i denne skala. Lenke til kommentar
newnick Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 (endret) Htc lanserte dette først på telefoner, og jeg var i den tro at vi diskuterte mobiltelefoner i denne tråden. Men de skrøt dog aldri av fresing men likefullt er det en unibody i aluminium. Endret 15. februar 2016 av newnick Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Hvis noen har tolket mine innlegg som negativt imot Apple, så har de tolket meg feil. Det er ikke bare apple som har unibody i aluminium, de var ikke engang først ute med dette. Hvem var det da? Apple introduserte kabinetter frest fra ett stykke aluminium i 2008 på Macbook, såvidt jeg vet var det det første massemarkedsproduktet basert på CNC-fresing i denne skala. Hva skal "frest fra et stykke aluminum" bety? For det første tviler jeg på at man freser alle bitene fra samme stykke (av tykkelsesmessige hensyn), for det andre er det ikke noen vits selv om man skulle gjort det, har ikke noe å si fram eller tilbake. AtW 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 (endret) Frest fra ett stykke betyr akkurat det det betyr. Man tar et stykke, freser, også har man en kasse. Unibody-macer ble iallfall laget sånn i starten, for å sikre 100% perfekt fit mellom delene. Dette er uansett verdens minst interessante diskusjon, tror jeg. Jeg gir egentlig blaffen i hvor stort startstykket er så lenge sluttproduktet blir bra. At Apple er blant verdens største forbrukere av CNC-maskiner er noe veldig få bestrider (selv om jeg ikke tviler på at det kommer noe her nå!) Endret 15. februar 2016 av Audun_K 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 (endret) Frest fra ett stykke betyr akkurat det det betyr. Man tar et stykke, freser, også har man en kasse. Unibody-macer ble iallfall laget sånn i starten, for å sikre 100% perfekt fit mellom delene. Dette er uansett verdens minst interessante diskusjon, tror jeg. Jeg gir egentlig blaffen i hvor stort startstykket er så lenge sluttproduktet blir bra. At Apple er blant verdens største forbrukere av CNC-maskiner er noe veldig få bestrider (selv om jeg ikke tviler på at det kommer noe her nå!) Ja, det er bare det at man ikke har en "kasse" av en del, macene er lagd av mange deler. Det er ikke noe lettere å få perfekt fit selv om man skjører ut delene fra en bit, det gjøre i forskjellige operasjoner uansett, og en god-metall-CNC er uansett ekstremt presis, så man oppnår en god fit selv om man bruker to forskjellige metallbiter, CNC brukes til mange ting der en god fit er langt viktigere enn på en PC. I denne videoen som var den første jeg søkte opp så får se en video fra produksjonen, der ser man tydelig at en bit aluminium bare brukes til en del av kabinettet. AtW AtW Endret 15. februar 2016 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg