pierce007 Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Lest litt ymse rundt dette - og hva anbefales her inne? Tenker å kjøpe en brukt varebil 2010-2012 modell. Kjøring blir for det meste bykjøring, men blir også lengre turer. Er det slik at 1 times langkjøring hjelper så.... Bør en kjøpe med eller se bort ifra dette totalt? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Hva mener du? Det er vel ikke mulig å kjøpe dieselbil uten partikkelfilter i denne årsklassen? Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 Må si akkurat dette området er jeg ikke helt på nett - så mulig misforstått noe.... Men når ser ser på feks finn.no, så står noen oppført med partikkelfilter, mens andre ikke står oppført. Tok det for gitt at da hadde de ikke... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Stusset litt selv på denne. Tok det for gitt at alle (vare)biler har DPF. Jeg vil tro at de aller fleste har det uansett. Hvilken type varebil er det du ser etter? Er det personbil-størrelse, MPV, eller type liten lastebil, eller eller ? :-) Sånn generelt vil jeg si at DPF kjapt kan lage endel trøbbel om du bare småkjører. Men hvor mye trøbbel du får, om du får trøbbel, det kommer veldig an på bilmodellen i kombinasjon med type kjøring. Noen modeller er helt håpløse og tetter DPF-en på temmelig kort tid, og ikke klarer å brennes ut selv på verksted, mens andre modeller kan kjøres med bare småkjøring uten at det noengang blir noe problem. Av litt mindre varebiler i MPV-størrelse vet jeg at Berlingo med sin 1.6 diesel tåler mye småkjøring uten å lage krøll. Jeg vet om slike som har kjørt ca 100.000KM på 6 år, hvor lengste kjørestrekning er rundt 10KM, motoren har vel knapt vært varm siden den ble kjøpt, og den går greit fremdeles, utrolig nok. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 Blir vel Berlingo eller Partner, 75 eller 90HK, Km standen ligger på mellom 50.000 og 100.000 på de jeg har sett til nå. Alle har fulgt service. Blir noe småkjøring - hente og levere unger på skole/barnehage og fritidsaktiviteter. Blir også lengre turer etterhvert på rundt 100km pr ganger i uken +-. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Burde holde greit det. Men sjekk at de har full service, og er du snill med den så begynner du med å ta oljebytte hvert halvår i stedet for årlig som er normalt på disse. Eller 10.000 istedet for 20.000. Ikke ta 75-hestern, den er dau som en sild. 90 er helt grei. Om du kjører mye smått, og samtidig er litt opptatt av at den skal leve en stund, så ville jeg ha brukt noe dieselbooster/forbedrer i den. Jeg har nettopp solgt vår Berlingo, det var en 90 diesel som vi kjørte 60.000KM. Vi brukte konsekvent 1 desiliter med QMI dieselforbedrer for hver tank, og den var merkbart bedre respons i enn helt like biler som ikke bruke dette stoffet. Det hjelper på å forbrenne sot, så den hindrer DPF å bli tett av dritt. Det blir og en god del mindre dieselklakking av å bruke stoffet, så støymessig er det også en forskjell. Der finnes flere alternativer slike stoffer, både Tunap og andre lager gode slike stoffer som virkelig hjelper, men styr unna det du finner på lokale Statoilen eller Biltema, de inneholder som regel mye løsemidler som du absolutt ikke behøver å bruke i en dieselmotor.EMG-gir (automatisk gir) er det gjerne på noen av varebilene. Vi hadde det på vår, og synes det funker gull. Krever dog litt tilvenning. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 8. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2016 Takk for tilbakemeldingene. Apropos EMG siden du er inne på det - sett noen selges med slikt. Men samtidig og lest at mange ikke er fornøyde og fått dårlig omtale. Kreves en del tilvenning bla som du skriver. Hva slags tilvenninger snakker vi om egentlig? Anbefales egentlig EMG? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) EMG er en elektronisk styrt manuellkasse med en clutch (altså langt fra en DSG), kalles EasyTronic på Opel, og MultiMode på Toyota. Bør absolutt prøves før man ev. kjøper, jeg liker det ikke i det hele tatt, mens andre synes det er greit nok. Endret 8. februar 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 EMG er rett og slett grusomt å kjøre med etter mitt syn. Den girer tregt, og du må gå av og på gassen riktig for å ikke få hakkete kjøring. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Se på det som en helt ordinær manuell girkasse, hvor selve kløtsjen styres elektronisk. Du kan få den til å gire for deg, eller du kan kjøre den som en manuell men da girer du med "F1"-flaps ved rattet. Bortsett fra en del "bensinhoder" som selvsagt får fnatt av alt som ikke er som det etablerte, så har jeg stort sett hørt positivt om det. Ja, du må bli litt venn med det, men det er nokså fort gjort. Du får en pause i gassingen når du girer, på samme måte som om du skulle giret normalt. Den slurer bedre på kløtsjen enn hva jeg selv klarer, f.eks klarer jeg å rygge opp en bratt bakke til huset vårt, med fyllt tilhenger bak, rolig og kontrollert. Dette klarte jeg faktisk ikke å få til med vår forrige bil som hadde klassisk automat.... Den har bakkestartsassitanse, dvs at den holder på bremsen til du begynner å kjøre, slik at du ikke siger bakover/fremover. Anbefaler deg å prøve det, og bedømme selv .-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå