Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Merkelig barnehage ansatte

Anbefalte innlegg

Hei. Gutten min startet i ny barnehage sist høst. Har hatt diverse problemer med de ansatte helt siden da. Når jeg henter han har han alltid bæsj i bleia, de glemmer smøre eksemen hans, og jeg tror de gir han frukt han er allergisk mot. Var en periode der jeg måtte hente han pga spysyka, der han hadde kastet opp en gang i bhg og hver gang han kom hjem var han fin i formen igjen. Mistenkte derfor at de ikke passer godt nok på. Om han får i seg eple så kaster han opp 1 gang, og får eksem.. jeg har derfor tatt dette opp og sagt at de er nødt å passe på dette! Nå har det problemet roet seg heldigvis, og de har tatt det til seg. Nå er det derimot noe enda værre som er dukket opp. Gutten er tydeligvis livredd for å ligge på stellebordet i barnehagen,og derfor presterte de å spørre meg om noe hadde hendt hjemme. Jeg skifter alltid på sønnen min på gulvet, har ikke brukt stellebord siden han var nyfødt. Og her hjemme er det ingen problemer. Jeg ba derfor om møte med ped leder og spurte hva i alle dager det er som foregår i barnehagen siden min sønn er redd for stellebordet. Jeg fikk da vite at de hadde mistet han ned i gulvet for en stund siden. Og dette har de IKKE informert meg om! Stakkars lille vennen min. Det værste er at de spørr meg om noe har hendt hjemme, når de sitter der i visshet om at DE ikke har gjort jobben sin skikkelig. Hvem gjør det? Å hvorfor i alle dager har de ikke informert meg? Forstår ikke. Ped leder beklaget seg og sa at " det er klart du skulle blitt informert så du fikk passe på han utover kvelden og natten" hva?! I mine ører høres det ut som han har slått hodet og fått hjernerystelse.. i tillegg til det hele møtte jeg den ene ansatte onsdag kveld klokken 6 for 2 uker siden, og hun var DRITINGS. Dagen etterpp var hun på plass i barnehagen. Vet rett å slett ikke hva jeg skal gjøre. Redd for å levere sønnen min dit. Men jeg har ikke akkurat noe valg, er midt i utdanningen. Noen som har noen råd? Bytte barnehage?

Anonymous poster hash: 6dff5...7bd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan igrunn anmelde de for barnemishandling hvis du gidder å ta deg bryet. Du har mistanke om at de har forgiftet sønnen din med mat han er allergisk mot - etter at du har informert de gjentatte ganger om allergien. De tar ikke vare på barnet, skifter ikke bleie, behandler ikke eksem, og de har innrømmet å ha mista han i gulvet og at han burde ha trengt pass i ettertid (antydet hjernerystelse). I tillegg er de ansatte beruset under konsultasjon med sine kunder. De er uansvarlige, uprofesjonelle og har ikke peiling på hva de driver med.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Det der er helt sinnsykt. Du bør være redd for din sønns helse, både fysisk og psykisk. Hvis de ikke informerte om fallet så kan man lure på hva annet de ikke informerer deg om.

Din sønn bør være førsteprioritet, snakk med rådgiver og forklar situasjonen, kanskje det går an å finne en løsning i forhold til skolen. Få barnet vekk fra det stedet så fort som mulig!!

Lenke til kommentar

Det er faktisk helt utrolig. Aldri vært borti noe lignende.. han gikk i en privat barnehage da han var enda mindre, bare 2 dager i uken før jeg startet på skole, og der var det ingen problemer. Flotte ansatte og flott barnehage. Her er det nye vikarer hver uke, senest idag var det 2 jeg aldri har sett før. Utenlandsk og de snakket ikke norsk..

Lenke til kommentar

I tillegg er de ansatte beruset under konsultasjon med sine kunder. De er uansvarlige, uprofesjonelle og har ikke peiling på hva de driver med.

Slik jeg forsto det, så var det et tilfeldig møte? Det kan sikkert trådstarter svare på. Å være dritings på en fridag kan skje de fleste, og om vedkommende sluttet å drikke da, så kan hun/han ha vært skikket til å møte på jobb dagen etter. Men om det var et planlagt møte, eller konsultasjon som du sier, så burde vedkommende rapporteres så høyt opp i systemet som man kan gå for det er totalt uansvarlig. Det er faktisk oppsigelsesgrunn.

Alt det andre trådstarter skriver om, vitner om at dette er en barnehage totalt uten styring. Bare det å ha ansatte på jobb som ikke kan norsk er ikke ansvarlig på noen som helst måte. Å miste unger i gulvet (og ikke en gang gi beskjed til foreldre om det), gi de mat de er informert om at de ikke tåler og så videre er et klart tegn på at du bør gjøre det du kan for å bytte barnehage før noe verre skjer.

Lenke til kommentar

Vurderer å ta en prat med en av de andre foreldrene for å høre hvilken erfaring de har. Kan det være lurt?

Ja, spesielt hvis du vil anmelde. Det hjelper å ha flere på laget. Og alle foreldre som har barn i den barnehagen vil bli bekymret når de får vite om sånne ting, uavhengig av om de har merket noe på sitt eget barn. Det er også sannsynlig at det vil dukke opp flere eksempler hos andre, og plutselig står du ikke alene. Ta kontakt med andre foreldre neste gang du er der borte.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anmelde. Har vært utsatt for identitetstyveri, og ingen i politiet kan gjøre noe med det. Må ordne opp i alt selv.. derfor har jeg liten tiltro til rettssystemet her i norge. Føler det er mer styr enn det jeg får igjen for å gjøre det.

Men ja, jeg er redd noe annet skal skje han. Skal prøve få ei dagmamma til jeg får byttet barnehage. Forresten, den ansatte som var veldig full var ikke ped leder, den jeg hadde møte med. Hun er en ansatt fra polen som var på tidlig skiftet dagen derpå. Har forresten også møtt ei anna ansatt som handlet inn sikkert 5 sixpack med øl tidlig mandagsmorgen, da jeg var innom butikken for å handle frokost før skolen. Er så mye rart der borte!

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anmelde. Har vært utsatt for identitetstyveri, og ingen i politiet kan gjøre noe med det. Må ordne opp i alt selv.. derfor har jeg liten tiltro til rettssystemet her i norge. Føler det er mer styr enn det jeg får igjen for å gjøre det.

Whoops! Logisk tankefeil! Du generaliserer et personlig enkelttilfelle til å representere normen. Jeg synes det høres dumt ut. Det er uansett ditt valg.

En annen mulighet er å gå til lokalavisa. Du bør få ut informasjonen om at barnehagens personale er fullstendig inkompetent og utgjør en fare for barna som oppholder seg der. Men det hjelper fortsatt å få flere foreldre på laget.

Men ja, jeg er redd noe annet skal skje han. Skal prøve få ei dagmamma til jeg får byttet barnehage. Forresten, den ansatte som var veldig full var ikke ped leder, den jeg hadde møte med. Hun er en ansatt fra polen som var på tidlig skiftet dagen derpå. Har forresten også møtt ei anna ansatt som handlet inn sikkert 5 sixpack med øl tidlig mandagsmorgen, da jeg var innom butikken for å handle frokost før skolen. Er så mye rart der borte!

Folk kan handle øl når som helst. Problemet er hvis de er beruset i arbeidstiden, eller i profesjonell sammenheng etter arbeidstid. Men jeg skjønner jo at du ser en rød tråd her.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Jeg har lang erfaring med å ha barn i barnehage, og dette høres ikke greit ut. Det kan likevel bli bedre. I perioder kan dessverre en ellers OK barnehage bli kaotisk på grunn av mange sykemeldte ansatte og mye vikarer. Da kan det gå i orden igjen når barnehagen har fått nye, fast ansatte på plass. Det kan også være bedre for eksempel på storbarns-avdeling når han flyttes dit.

Så å snakke med andre foreldre er lurt. Hør om flere har lignende erfaringer. Om det har vært slik lenge, eller tidligere, og om det har ordnet seg igjen. Om andre avdelinger er bedre. Å snakke med andre foreldre koster ikke noe og er det første du bør gjøre. Barnehagen skal ha et samarbeidsutvalg med valgte foreldrerepresentanter, slike bekymringer er nettopp det du kan ta opp med dem. Se på møtereferater, infobrosjyre, nettside eller oppslag, navnene på foreldrerepresentanter skal stå et sted der.

Slike problemer bør løses på lavest mulig nivå. Dette er IKKE en politisak! Å anmelde har absolutt ingen hensikt! Hva tror du at man oppnår med det? Altfor mange begynner å rope politi straks man er misfornøyde med noe. Det er som regel bare et tegn på at man er uopplyst og ikke kjenner til de riktige tjenesteveiene å ta opp klagene i. Du har helt rett i at det er mer styr enn nytte i å blande inn rettssystemet her, nettopp fordi det er FEIL.

Det samme gjelder å "gå ut i media". Også fullstendig FEIL førstevalg om man virkelig ønsker å forbedre en situasjon.

Uansett om dette er en privat eller offentlig barnehage, så er det kommunen som er overordnet barnehagemyndighet. Send klagen DIT! Ring gjerne først og finn ut hvem som er ansvarlig for oppfølging av barnehagene i kommunen, slik at du setter opp vedkommende som mottager. Send helst klagen skriftlig, skriv saklig og forklar så godt du kan. Gjør det helt klart fra overskriften av at dette er en klage/bekymringsmelding på vegne av barna i den navngitte barnehagen.

Ta med "alt", men prøv å holde det ryddig. For eksempel ved å samle hendelsene som bekymrer deg i ulike kategorier. Skriv gjerne klagen sammen med andre foreldre om det er flere som er misfornøyde.

-Bemanningssituasjon: Mange vikarer, nevn antall og tid. Ikke kvalifiserte ansatte? For lite voksne på jobb?

-Kosthold/ barnets helse: Mangelfull oppfølging av matallergi. Barnet får ofte magebesvær etter måltider i barnehage. Bleier er ikke skiftet.

-Trygghet: Barnet har falt ned fra stellebord, foreldre fikk ikke beskjed. Andre ulykker?

-Kommunikasjon med ansatte: Manglende beskjeder fra barnehage, beskjeder fra foreldre følges ikke, språkproblemer, osv

-Barnas trivsel, pedagogiske planer, innhold og oppfølging? Er dette bra nok?

-Annet: Du har møtt ansatte som har vært beruset dagen før jobb

Kommunen skal føre tilsyn med barnehagene. Om de får alvorlige bekymringsmeldinger, og dette er vel en slik, så skal de dra på uanmeldt tilsyn så fort de kan. Gi beskjed om at du kommer til å ringe og følge opp om kommunen har sendt noen på tilsyn, og at du vil vite hva de finner på dette tilsynet. Om kommunen IKKE sender noen på tilsyn... DA kan du begynne å hinte om å gå ut i media for å få fortgang på saken. 

Om kommunen finner alvorlige mangler, så kan de gjøre livet svært surt for driverne av barnehagen. Type pålegg om å ha spesialpedagoger der hele dager for tilsyn og veiledning av de ansatte, krav om kursing og etterutdanning av ansatte, krav om full omlegging av rutiner og trusler om trekk i økonomisk støtte om ikke dette følges, krav om oppgradering av bygg og utstyr slike at det er i samsvar med forskrifter og lover, varsel om stenging, osv. Dette er tiltak som virkelig har effekt, gjerne øyeblikkelig.

Anonymous poster hash: 0d844...b64
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...