Chip Salte Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Som sagt, det er IKKE prisen det går på. Kan godt bruke enda mer på ei lykt. Å si at enten må en sykle med flomlys eller så kan man la være er jeg ikke enig i. Synes heller det blir uansvarlig å bruke så sterkt lys at biler blir blendet. Var en tur rundt nå på diverse butikker og det som virkelig overrasket meg var hvor kort brenntid de selger vanlige sykkel lykter. Nede i 2-3 timer, da er ikke hovedproblemet at man får dårlig lys. Da skal man være veldig glad i å bytte batterier. For min del vil jeg ha høy brenntid i kombinasjon med en grei batteriløsning, og igjen kombinert med så bra lys som er mulig å få tak i innenfor det segmentet. Problemet her er at det er enten/eller. Enn så lenge finnes det ingen sykkellykter med utskiftbare standardbatterier, sterkt lys og "100 timers" batterilevetid. Du skrev jo selv i startinlegget: "....gjerne en modus for sparebluss og en til å virkelig lyse opp skogsveier el.l." Det finnes ingen OG med i bildet her, og ihverfall ikke i Norge til dags dato. Landet med det dårligste utvalget i sykkelutstyr og komponenter, på denne halvdelen av jordkloden. Ikke har jeg sett en slik lykt tilgjengelig i utlandet heller. Beklager altså! Forslag: 1. Kjøp en lykt med standardbatterier og dårligere lys for sykling på opplyste veier. 2. Skaff en ekstra lykt med sterkt lys og eksternt batteri for sykling på uopplyste veier. Eller. 3. Skaff deg navdynamo med lykt. Endret 9. februar 2016 av Chip Salte Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Straks man er litt utenfor bykjernen vil ikke telys være tilstrekkelig når det er mørkt, da belysningen ellers ikke er optimal. Flere steder er det ikke opplyst i det hele tatt, og da er det viktig å kunne se som det å sett. Da trenger man et skikkelig lys. Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Straks man er litt utenfor bykjernen vil ikke telys være tilstrekkelig når det er mørkt, da belysningen ellers ikke er optimal. Flere steder er det ikke opplyst i det hele tatt, og da er det viktig å kunne se som det å sett. Da trenger man et skikkelig lys. Jeg kan ikke annet enn å si meg enig. Sykling på uopplyste veier med dårlig lys er som å invitere hvert eneste fordømrade hull i veien rett under hjulene dine. Man trenger egentlig ikke invitere dem heller, for de vil oppsøke deg som onde ånder og gjøre sykkelturen potensiellt farlig - ihvertfall slitsom. Vel, dette er nå min erfaring. Skikkelig baklys er også viktig. Man er nødt til å "piske" bilistene litt og skaffe seg litt respekt, ellers kan man ligge tynt an. Endret 9. februar 2016 av Chip Salte Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Faktisk, ikke så langt fra der jeg bor var det blitt gravd opp et stort hull midt i sykkelfeltet. Hullet var under en bro, der det naturlig nok ikke var belysning. Har man et skikkelig lys stilt inn riktig kan man oppdage hindringen for så å styre unna. Har man bare et "telys" og er litt uoppmerksom... ja, da vet vi jo alle hvordan det fort kan gå. Så TS, skaff deg et skikkelig lys. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Etter å ha undersøkt litt så ser jeg nå at jeg ba om for mye når jeg skrev "gjerne en modus for sparebluss og en til å virkelig lyse opp skogsveier el.l.". Det er åpenbart. Men man har ulike behov og sykler ulikt. I indre Enebakk kan det godt være behovet er ganske stort for kraftig lys. Og jeg ville gjerne hatt et godt lys om det var å oppdrive. Men når batteritiden blir 2 timer så gjør det i _mitt_ hode lykta totalt ubrukelig. Da tenker jeg heller som så at jeg sykler stort sett langs gatelys så da får jeg heller prøve å få til det beste lyset jeg kan få tak i med det som utgangspunkt. Og det er selvfølgelig store variasjoner her også, selv om man ikke får flomlys uten å gå for en batterisluker. Foreslår at vi kutter diskusjonen om at alle EGENTLIG må ha flomlys. Nå er det nok allerede for seint, men hadde foretrukket at dette handlet mer om konkrete lykter, henvisninger til tester, youtube-klipp o.l. Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 (endret) Foreslår at vi kutter diskusjonen om at alle EGENTLIG må ha flomlys. Nå er det nok allerede for seint, men hadde foretrukket at dette handlet mer om konkrete lykter, henvisninger til tester, youtube-klipp o.l. Hva som er "flomslys" blir veldig subjekivt og avhenger av hvor man sykler, hvor fort og hvor gammel man er. Et lite "telys" både frem og bak kan være midt i blinken for en som sykler sakte på opplyste veier, eller være totalt ubrukelig for en 40-åring som tramper på en landeveissykkel på mørke våte veier, med gjennomsniyttsfart på 40km/t. Tester på youtube og andre sykkelrelaterte nettsteder blir derfor subjektive de også. De fleste av dem gir egentlig ikke noe svar tilpasset behovet og blir de "testet" ute i mørket sier dette også svaært lite pga. forskjellige kameraer. Jeg kan gi deg et nærmere forslag på et oppsett som vil vare mange-mange timer avhengig av batteri og som funker helt greit på de fleste veier under "normale" hastigheter, men dette må og vil inkludere en eksternt USB batteribank og en billig hode/styre -lykt fra Kina. Dette avhenger av om du er interessert eller ikke, ellers vil jeg ikke utbasunere noe. Endret 10. februar 2016 av Chip Salte Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Til bruk på vei, kjøp en lykt med cutoff optikk. Da trenger du ikke vippe den ned* og får bedre lys med mye mindre batteribruk. Se f.eks Specialized flux/flux expert, Busch & Mûller ixon IQ, trelock ls 950, garmin varia etc. *) Når du vipper ned en lykt får du bare et sterkt opplyst felt noen meter foran deg. Øynene dine tilpasses dette og du ser egentlig ikke noe mer på avstand som er det du egentlig trenger. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Jeg er enig med sverreb. En litt svakere lykt med god optikk er mye bedre enn flomlys rettet ned mot bakken. Hvis du vil slippe å styre med batterier må vel navdynamo være løsningen. Da er dynamoen inni selve hjulet og gir lite ekstra motstand. Hvis du er heldig finner du kanskje fortsatt en tysk butikk som selger den utgåtte Philips Saferide 60 til grei pris. Fordelen med Philips-lyktene er at de har en mer behagelig nøytralhvit farge. Hvis du skal ha batteri, så tror jeg Busch & Mûller Ixon IQ Speed Premium er den beste lykta for deg. Den har veldig bra reflektor og batteriet varer 10 timer på full lysstyrke. Dessverre har den bare to lysstyrker, og jeg mistenker Eco-modusen (15lux) kan være for svak både for å se og bli sett. Hvis 10 timer er for lite kan det være lurt å ha en enkel blinkene bli-sett-lykt i tillegg, eller en ekstra batteripakke. Hvis du ikke vil ha ekstra batteripakke eller bli-sett-lykt, så kan du vurdere Osram FX70. Ser ut som den har smalere og mer ujevn lyskjegle enn B&M. Den varer 6 timer med 70lux eller 11 timer med 35lux. Fordelen er at den har også noen ekstra dioder for bli sett som kan aktiveres når hovedlykta er på 35lux, 12lux eller helt av. Jeg tror likevel det vil være en bedre løsning å ha B&M lykta plus en ekstra bli-sett-lykt. Denne lykta ser ut til å ha samme reflektor som Roxim RX5. Trelock LS 950 har nok lang batteritid og mange lysstyrker. Men ut ifra det jeg har sett av bilder synes jeg den ser ut til å spre lyset litt dårlig og at det meste blir samlet i et lyst område langt forran sykkelen. Her er en bildesammenligning med mange av de nevnte lyktene inlkudert Clas Ohlson lykta. Den inkluderer også Owleye Higlux 30 som er lykta jeg har selv. http://www.chip.de/bildergalerie/Fotostrecke-LED-Fahrradlampen-im-Test-Galerie_69749191.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå