Gå til innhold

Lykt - beste kompromiss med varighet/brukbart lys


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bikeshop.no selger Blackburn Local 75 som tar AA batterier. I speksene står det en brenntid på 25 til ca.100 timer, men dette kan vel neppe være med lykta på full guffe, tror jeg. Vær klar over at 40 lux er egentlig for lite i de fleste tilfeller og at 75 lux kan være passende for "normal sykling" (ikke for fort) på tørre veier, men ikke noe mer enn det. Skal man ha noe som lyser opp ganske bra bør man nok over 100 lux, minst.

 

http://bikeshop.no/Sykkel/TILBEHØR/Lys/tilbehør/Frontlys/Blackburn/Blackburn-Local-75-Framlys-75-Lumen-25-timer-utrolig-sterktBL7053788-p0000061406

Lenke til kommentar

Lykta er nok bra rent kvailtesmessig men den er svak og gir ikke mer lys enn 20 lux, som antageligvis vil oppleves som allt for dårlig på mørke, våte veier, for de aller fleste. Dette er mer en bli-sett-lykt enn noe annet. Ser at de har oppgitt 85 meters rekkevidde men jeg tviler sterkt på at det vil oppleves slik når lykta er montert på en sykkel i fart.

Lenke til kommentar

En lykt på 100 lm kan best sammenlignes med telys, og er lite brukbart annen enn til å bli sett, og med et så svakt lys er heller ikke det veldig optimalt. Jeg kjører med en lykt på oppitt styrke på 1000 lm. Setter på "low", som vel er ca 80% av maks, fordi det gir best batterilevetid. Og med denne lykten både ser jeg og blir sett, også der det ikke finnes gatebelysning. Begge deler er like viktige så lenge det er mørkt. Og selvfølgelig, lyset er montert på styret. Å montere lys på hjelmen lyser idioti, det er ikke der man trenger eller skal ha lyset.

Lenke til kommentar

Biltema har også en lykt lignende format. Jeg har faktisk den samme selv. bruker den skjeldent fordi den blir for svak og lyskjeglen er litt merkelig. Den er ikke god, men den fungerer, for å si det slik. Hvis noen spurte meg om den var verdt pengene ville jeg sagt, "tjaaaaa.... jooooo... meeenneee".

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Tilbehor/Belysning-og-reflekser/Forlykt-2000033984/

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

 

Ikke bland lumen og lux, stigfjel.  :wee:

Jeg gjør ikke det. Begge lykter har oppgitt lysstyrke i lumen. Hvis en lykt har en oppgitt lysstyrke på < 100 lm (lumen) er det latterlig lite. Det at Bikeshop kaller 75 lumen for "utrolig sterkt" er en dårlig vits.

 

Er det jeg som roter her? Hvis det virkelig er slik at dette er lumen, så må det være en dårlig vits, ja. 100 lumens er virkelig ikke annet enn en fysrtikk.

Lenke til kommentar

Biltema har også en lykt lignende format. Jeg har faktisk den samme selv. bruker den skjeldent fordi den blir for svak og lyskjeglen er litt merkelig. Den er ikke god, men den fungerer, for å si det slik. Hvis noen spurte meg om den var verdt pengene ville jeg sagt, "tjaaaaa".

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Tilbehor/Belysning-og-reflekser/Forlykt-2000033984/

Står jo ingenting om hvor sterkt den lyser. Og jeg ser nok av syklister med telys. Skjønner ikke at de tør, særlig på denne tiden av året. Selv bruker jeg denne:

 

http://www.magicshineuk.co.uk/mj-858-1000-lumens-2015-model.html

Med 4-cells batteri har jeg god nok batterilevetid til de fleste turer jeg måtte ta på denne tiden av året. Og viktigst av alt, jeg både ser og blir sett. Testet den på en tur rundt Enebakk i stummende mørke, der er det flere partier uten belysning. Når det er mørkt så blir det helt mørkt. Og motgående bilister blendet ned fjernlyset på samme måte som om jeg skulle kjørt en motorvogn da de kom innen rekkevidde av lyset.

Lenke til kommentar

Står jo ingenting om hvor sterkt den lyser. 

 

Nei, det gjør ikke det, desverre. sammenlignet med andre lykter jeg har, tipper jeg at den ligger på rundt 25lux eller noe. Ikke nok til våte veier. Helt grei på tørr asfalt i fine vår/høstkvelder eller vinterveier med snø.

Ellers er jeg enig med deg når det gjelder kraftigere lykter. Det er ingenting som slår lykter på rundt 1000 lumen med eksternt batteri.

Dessuten går det fint an å fikse seg et billig men bra lysoppsett hvis man tar en tur på e-bay.

http://www.ebay.com/itm/800LM-10W-3-Modes-USB-powerd-LED-CREE-XM-L-T6-LED-Bike-Bicycle-Headlight-/361102959472?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item541369e370

Har man, eller skaffer seg en batteribank i tillegg, så er det bare ut sykle i vei.

Endret av Chip Salte
Lenke til kommentar

Nei, det gjør ikke det, desverre. sammenlignet med andre lykter jeg har, tipper jeg at den ligger på rundt 25lux eller noe. Ikke nok til våte veier. Helt grei på tørr asfalt i fine vår/høstkvelder eller vinterveier med snø.

 

Ellers er jeg enig med deg når det gjelder kraftigere lykter. Det er ingenting som slår lykter på rundt 1000 lumen med eksternt batteri.

Jeg kunne godt hatt enda litt sterkere lys med litt bedre spredning, merker det etter å ha syklet stort sett i hele vinter så langt. Men det kan bli for mye også, i tillegg til at lyset stort sett fungerer godt nok til mitt bruk. Og at jeg kjøpte meg et nytt 4-cells batteri. Selv lykter til bil har ikke mer enn 1000-1500 lm, da trenger man ikke stort mer på sykkel heller.

 

Det lyset jeg linket til over er også ideelt for de med bukkestyre-sykkel, eks. cyclocross og racer. I tillegg til at lykten er kraftig, er den liten av størrelse og dermed perfekt for bukkestyre.

 

Edit: det lyset tar faktisk mindre plass på styret enn det møkkalyset med integrert batteri jeg brukte før, der jeg knapt så underlaget, selv med svak gatebelysning i bebygd område.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Edit: det lyset tar faktisk mindre plass på styret enn det møkkalyset med integrert batteri jeg brukte før, der jeg knapt så underlaget, selv med svak gatebelysning i bebygd område.

 

Lykter med interne "løsbatterier" har lett for å bli klumsete og tunge, og på ujevne veier har de en tendens til å lyse sine egne veier for å si det slik. De med internt oppladbart lithiumbatteri ligger hakket over etter min mening. Mye lettere og nesten like greit å ha med og gjøre, selv om man blir avhengig av en lader. Min AXA Green Line 30 Lux blir definitivt med meg på tur til sommeren.

 

https://www.rosesykler.no/article/fromsearch/axa-green-line-30-lux-front-light/aid:745893

Lenke til kommentar

Lykten jeg har er heller ikke veldig vanskelig å ha med å gjøre, selv om jeg fester batteriet på rammen. Det sitter i hvert fall spikret, og jeg kan også lett bruke lyset som "lyshorn" på uoppmerksomme bilister og/eller andre trafikanter, som syklister og fotgjengere.

Lenke til kommentar

Til mitt formål er disse tipsene litt utenfor tema. Jeg for min del skal absolutt ikke ha noe lyshorn eller noe i nærheten av behovet til lys for biler. Vil ikke lade eller bytte batterier flere ganger i uka. Da vil jeg heller leve med noe svakere lys. Men i kategorien der lykta varer lenge før hver lading og har enten løse batterier "AA/AAA" eller en svært enkel oppladnings mulighet så må det finnes bedre alternativer enn det jeg har brukt. Har hatt mest Biltema-lykter og det har virkelig ikke vært mye å skryte av. 

 

Prisen på selve lykta spiller egentlig veldig liten rolle om den koster 200 eller 800, dette skal en bruke over lang tid. Men det bør være greit å bruke. Til daglig sykler jeg der det er i hovedsak gatelys, men en og annen avstikker blir det jo.

Lenke til kommentar

Å kjøre rundt med telys, spesielt nå som det er mørketid er uansvarlig. Skjønner ikke at folk tør. Det er faktisk like viktig å se som det å bli sett. Og sånne telys er knapt synlige, man kan nesten like gjerne kjøre uten lys. Det er ikke bare deg i trafikken, du må forholde deg til, og ta hensyn til andre trafikanter. Og en del av det er å skaffe deg et skikkelig lys.

 

Nei, Biltema-lykter er ikke noe jeg ville hatt, i hvert fall. Min lykt, som har maks styrke på 1000 lumen kostet 600 kr, så det går an, innenfor ditt budsjett, å kjøpe en lykt som lyser godt nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ikke mørketid nå på fastlandsnorge....

1000 lumen fra Biltema er nok det samme som 1000 lumen fra hvem som helst andre som selger lykter med 1000 lumen...

 

Selv kostet min 1000 lumen lykt 300 kroner på Bikeshop, men det er ingen grunn til å lovprisen den som det beste som finnes siden jeg har den...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Å kjøre rundt med telys, spesielt nå som det er mørketid er uansvarlig. Skjønner ikke at folk tør. Det er faktisk like viktig å se som det å bli sett. Og sånne telys er knapt synlige, man kan nesten like gjerne kjøre uten lys. Det er ikke bare deg i trafikken, du må forholde deg til, og ta hensyn til andre trafikanter. Og en del av det er å skaffe deg et skikkelig lys.

 

Nei, Biltema-lykter er ikke noe jeg ville hatt, i hvert fall. Min lykt, som har maks styrke på 1000 lumen kostet 600 kr, så det går an, innenfor ditt budsjett, å kjøpe en lykt som lyser godt nok.

 

Som sagt, det er IKKE prisen det går på. Kan godt bruke enda mer på ei lykt. Å si at enten må en sykle med flomlys eller så kan man la være er jeg ikke enig i. Synes heller det blir uansvarlig å bruke så sterkt lys at biler blir blendet.

 

Var en tur rundt nå på diverse butikker og det som virkelig overrasket meg var hvor kort brenntid de selger vanlige sykkel lykter. Nede i 2-3 timer, da er ikke hovedproblemet at man får dårlig lys. Da skal man være veldig glad i å bytte batterier. For min del vil jeg ha høy brenntid i kombinasjon med en grei batteriløsning, og igjen kombinert med så bra lys som er mulig å få tak i innenfor det segmentet.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er IKKE prisen det går på. Kan godt bruke enda mer på ei lykt. Å si at enten må en sykle med flomlys eller så kan man la være er jeg ikke enig i. Synes heller det blir uansvarlig å bruke så sterkt lys at biler blir blendet.

Man skal selvfølgelig tilte lyset ned mot bakken for ikke å blende motgående trafikanter. Som jeg skrev over, å montere lykten på hjelmen som jeg ser en del idioter gjør lyser idioti. Men når man sykler er det viktig med godt lys. Har man ikke det er man svært lite synlig for motorisert trafikk, og farlige situasjoner  kan derfor oppstå. På to hjul er man generelt sett ganske lite synlig ift. vanlig trafikk. Da hjelper det ikke å kjøre rundt med et lite telys man knapt ser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...