AnonymDiskusjon Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 1500 pr. mnd til mat gir kr. 50,- pr. dag. Man får jo brød og pålegg i det minste. Det er lett å miste oversikt ved storhandel. Ta gjerne to dager av gangen og handle for kr. 100 hver gang, og ha i bakhodet at store pakninger holder til flere ganger, som feks. poteter og ris. Poteter kan kokes, stekes og bakes. Kiwi har ofte kjøtt på tilbud hver fredag i små pakninger. Anonymous poster hash: b059e...285 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 ^6kr loff tho, kneipen til tilsvarende pris er hard og nasty. Hade så vidt 3g dekning med telenor der jeg betalte 700,-/mnd, har nå OneCall med 4g+ til 199,- (mye penger spart) Vel du kan spare 100 kr til i mnd ved å bytte til ice eller Hello. 2 Lenke til kommentar
blured Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Til senere semestre så vil jeg anbefale deg å være svært gnien med startstipendet. Personlig så har jeg opprettet tre tillegskontoer i banken, slik at det ikke skal være mulig for meg å plutselig bruke opp penger jeg ikke har. I starten av januar så det slik ut (med kun penger fra lånekassen): Brukskonto (bankkortet) - 2000 (kan brukes fritt) Matkonto (eget kort) - 2400 (tas bare med når jeg handler) Regningskonto - 5650 (alle faste utgifter trekkes her) Lanekassen (startbeløp) - 10.092 (trekker fra 2500 herfra i måneden) I perioder der det kniper så klarer jeg også å kutte matbudsjettet ned til 1800, altså får jeg 600 kroner ekstra i mnd. Og fra mars/april til oktober/november så sykler jeg, altså sparer jeg 400 nye kroner. Det går selvfølgelig litt penger til bøker i starten av semesteret, men der hadde jeg spart opp penger fra desember (da jeg var på besøk hjemme, så mindre matutgifter), fra perioden jeg syklet, kombinert med at jeg bare har 1200 jeg kan bruke fritt denne måneden. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 (endret) Enquad er tydeligvis en selger for Onecall. "telenor der jeg betalte 700,-/mnd," lol Jeg vill ikke si at du kan spare noen kroner på å skifte abb. men siden Onecall har samme priser som Djuice (Telenor) vill det ikke hjelpe å skjifte til de. Sjekk heller her med ditt forbruk (data koster) www.tek.no/mobilabonnement Endret 10. februar 2016 av Maxopp Lenke til kommentar
danielch Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 (endret) Lmao nei jeg er student, har selv jobbet for cdk. Bare veldig fornøyd med hvor mye jeg og samboer har spart på OneCall, valgte CTRL som gjør det mye enklere å unngå betalte nummere, overforbruk av mobildata, osv. Om jeg hadde vært en selger for OneCall hadde jeg da ikke wasta bort tiden på et forum, provisjonen kommer da ikke magisk frem om en bestiller. Telenorregningene toppa ofte 1k pga tillegstjenester og tull som man blir pressa på, mobildata forsvant helvettes rakt og. Endret 10. februar 2016 av Enquad Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 (endret) Lmao nei jeg er student, har selv jobbet for cdk. Bare veldig fornøyd med hvor mye jeg og samboer har spart på OneCall, valgte CTRL som gjør det mye enklere å unngå betalte nummere, overforbruk av mobildata, osv. Om jeg hadde vært en selger for OneCall hadde jeg da ikke wasta bort tiden på et forum, provisjonen kommer da ikke magisk frem om en bestiller. Telenorregningene toppa ofte 1k pga tillegstjenester og tull som man blir pressa på, mobildata forsvant helvettes rakt og. Du kan sperre premiumnummer, med bokstavelig talt alle andre teleoperatører enten via web interfacet deres, eller ved å ringe de og be de sperre for det. Hvorfor de ikke sperrer det som standard er ganske enkelt fordi det også blokkerer for mange andre tjenester som f.eks. 2 faktor autentisering. Eller du kunne brukt vel, en normal fungerende hjerne og ikke melde deg på masse drit. Dere har egentlig ikke spart noe som helst, så lenge dere kunne smart mer. Endret 10. februar 2016 av Rudde Lenke til kommentar
danielch Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Lmao nei jeg er student, har selv jobbet for cdk. Bare veldig fornøyd med hvor mye jeg og samboer har spart på OneCall, valgte CTRL som gjør det mye enklere å unngå betalte nummere, overforbruk av mobildata, osv. Om jeg hadde vært en selger for OneCall hadde jeg da ikke wasta bort tiden på et forum, provisjonen kommer da ikke magisk frem om en bestiller. Telenorregningene toppa ofte 1k pga tillegstjenester og tull som man blir pressa på, mobildata forsvant helvettes rakt og. Du kan sperre premiumnummer, med bokstavelig talt alle andre teleoperatører enten via web interfacet deres, eller ved å ringe de og be de sperre for det. Hvorfor de ikke sperrer det som standard er ganske enkelt fordi det også blokkerer for mange andre tjenester som f.eks. 2 faktor autentisering. Eller du kunne brukt vel, en normal fungerende hjerne og ikke melde deg på masse drit. Dere har egentlig ikke spart noe som helst, så lenge dere kunne smart mer. Ro ned pølsa nå sinnataggen, kom bare med et forslag. Ikke alle som ser ICE og annet tull som innafor. Gidder ikke å sitte å argumentere, TS får velge selv. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 1500kr er fryktelig lite til mat. Kål og poteter er billig og har høy næringsverdi, men jeg tror du går lei det rimelig fort hvis du skal spise det hele tiden. Rugsprø er ganske billig. Jeg spiser enorme mengder rugsprø, elsker smaken. Cottage Cheese er rimelig og har veldig høyt proteininnhold. Jeg blander med Gresk Yoghurt som er svindyrt, men syltetøy funker og. Vil du ha kjøtt så kjøp kylling, det er det rimeligste alternativet. Salat har mer eller mindre null næringsinnhold, det er bare vann og er svindyrt. Verden må slutte og produsere salat etter min mening. Jeg tror det viktigste du kan gjøre her er å spise veldig regelmessig så du ikke blir fysen og ryker på smeller som ferdigpizza o.l. når du er og handler. Du kommer ihvertfall ikke til å bli feit i studietiden. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Lmao nei jeg er student, har selv jobbet for cdk. Bare veldig fornøyd med hvor mye jeg og samboer har spart på OneCall, valgte CTRL som gjør det mye enklere å unngå betalte nummere, overforbruk av mobildata, osv. Om jeg hadde vært en selger for OneCall hadde jeg da ikke wasta bort tiden på et forum, provisjonen kommer da ikke magisk frem om en bestiller. Telenorregningene toppa ofte 1k pga tillegstjenester og tull som man blir pressa på, mobildata forsvant helvettes rakt og. Du kan sperre premiumnummer, med bokstavelig talt alle andre teleoperatører enten via web interfacet deres, eller ved å ringe de og be de sperre for det. Hvorfor de ikke sperrer det som standard er ganske enkelt fordi det også blokkerer for mange andre tjenester som f.eks. 2 faktor autentisering. Eller du kunne brukt vel, en normal fungerende hjerne og ikke melde deg på masse drit. Dere har egentlig ikke spart noe som helst, så lenge dere kunne smart mer. Ro ned pølsa nå sinnataggen, kom bare med et forslag. Ikke alle som ser ICE og annet tull som innafor. Gidder ikke å sitte å argumentere, TS får velge selv. Jeg er ikke sinna, jeg viser til fakta. ICE er på samme telenett som OneCall, gir deg høyere hastighet + sitt eget telenett som gir bedre dekning i utenriksnorge. Hello er på samme telenett og gir samme dekning som telenor. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Få deg mobilabbonoment til 99 kroner i måneden og dropp Spotify Premium, og vipps har du 300 kroner mer i måneden! Eller mer enn 10% mer å rutte med! Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Fond og legater kan også være en mulighet om du finner noe som passer. Fikk en utbetaling på 5000 kr da jeg var student. Nå sitter jeg selv som forretningsfører i flere slike og kan informere om at det er svært få som søker til tross for at mange kan. Du kan søke opp legater på nett, men ofte må du ha legathåndboken (lån på biblioteket) for å få nok info til å søke. Hør på radio i stedet for spotify. Podcast er også fint. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Ingen problemer å leve på maks 500 kroner i måneden (mat) Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Få se det regnestykket'a! Lenke til kommentar
blured Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 16-17 kroner dagen på mat? Hva lever man på da? Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 Kiwi har dessverre slutta med "Go' helg!" produktene sine. Disse var så geniale, godt kjøtt - gjerne biff ol. til 17,90! Stort savn. Off topic: Ikke skyld på telenor om du har fått på tjenester du ikke ville ha? Logg inn på Mine sider eller appen så kan du melde av alt evnt sette på "Sikker bruk" som sperrer for tjenestenr og lignende dyre ting. Anbefaler forøvrig ice mtp på value4$. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 brød og vann + vitaminpiller La oss si at brød koster 30 kroner og litt syltetøy 20 kroner + piller til 1 krone stykke blir litt over 200 kroner i måneden bare for å dra det litt langt, men jeg lever ennå Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 (endret) 16-17 kroner dagen på mat? Hva lever man på da? - Kneip med et tynt lag first price syltetøy - Havregrøt laget med vann, salt og eventuelt krydder for variasjonens del - Pannekaker med sukker (ikke noe fancy lønnesirup eller fleskepannekake) - Grønnsaksuppe laget fra bunnen med buljongterning, uten kjøtt, med gårsdagens kneip-skalker som kurtonger - De billigste nudelpakkene (3,90 kr) - 250g makaroni (1 kg first price = 6,90 kr) med coop ketsjup eller en dæsj tikroners pesto - Bakte poteter (ikke ferdigpakkede men billigste variant, pakket inn selv) - Alltid springvann som drikke - Atter mer kneip med minimalt pålegg. Banan til 10 kr/kg rekker også langt som pålegg. - Soyaolje og billig-majones på halvlitersflasker er også uhyre billig energi det går an å blande inn i noe av dette. Majones kan brukes som erstatning for smør og margarin på brødmat. - Nedsatt pga dato-kjøledisken i butikken har av og til noe billig og næringsrikt. Fisk settes gjerne langt ned i pris når det nærmer seg utløp og det er noe man absolutt bør prioritere i blant for å unngå mangelsykdommer. - Kaviar er godt og billig pålegg. Rema sin til 6,90 vant en smak og næringsinnhold-test for ikke så lenge siden. Den har blitt min favoritt etter at jeg måtte kaste en nyåpnet "dyr" kaviar som jeg ikke likte smaken på. - Rema sin potetsalat. Husker ikke prisen men tipper rundt 10 kr for 900g. Godt både som tillegg på middagstallerkenen og som pålegg på kneipen. - Tråler man tilbudsavisene kommer man sikkert over flere ting som passer inn i et så stramt matbudsjett Ellers så kan man unne seg en halv frossenpizza av billigste variant, en halv pølse i grunnsaksuppa osv 1-2 dager i uka. Jeg vet det er mulig å komme ned i 16-17 kr/dagen, uten dumpsterdiving eller snylting, men det blir som du ser et ganske begrenset kosthold skreddersydd etter lommeboka og ikke etter smak og behag. Mulig, men noe man vil unngå i lengden. Er det helt krise i økonomien er det altså mulig. Endret 11. februar 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Jeg unner meg fjordland type middag en gang iblant, men bare på gode tilbud og/eller 50%, mest på grunn av dato Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg pleide å spise mye pasta når jeg var student. Kyllingkjøttdeig koster vel rundt 20 kroner. Pasta 3 kroner og saus rundt 15-20. Da har du 2 middager for 50 kroner. First price pølser og nudler er også billig, men ikke så veldig sundt da. Jeg jobber litt i ferier, en 30-40 000 til å spe utover året hjalp veldig. Satt igjen med litt mer penger enn deg etter husleie, men hadde i tillegg bil da.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Politisk dritt at studenter skal ha så lite å leve av. Bare min mening Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå