Gå til innhold

Fattig student trenger råd til å leve på studielån!

Batmanuel

Anbefalte innlegg

Har nettopp flyttet for meg selv, når husleie og div andre regninger er betalt, sitter jeg igjen med ca 1500,- til mat. 

Bor nært matbutikken og gjorde meg da den tabben att det ofte ble å dra innom å kjøpe meg en toro ferdigmiddag etter skolen, eller en pizza. Er nå en uke igjen til stipend, og må klare meg på havregryn og knekkebrød i en uke. Noe som da skal gå helt fint, men noe jeg også har tenkt å unngå neste gang!

Jeg trenger å handle inn mye, og ellers holde meg unna å dra ofte innom matbutikken. 

Setter stor pris på råd til hva jeg bør handle inn, og tips til retter jeg kan lage av billige råvarer!  :)  :)

Endret av Batmanuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tilgang til fryser?

Kjøp store pakninger med ris.

Lapskaus med pølser som holder til 3-4 dager kan du lage for 30-40kr med å bruke lapskausblanding til 10 kr. du finner i frysedisken, kjøttpølser koster 20-30 kr. For 400 gram. Så trenger du bare en kjøttkraft terning eller fond.

Kjøper du grønnsakene løst kan det bli enda billigere.

Det tar 10 min. å lage den.

Lenke til kommentar

Har tilgang til fryser?

Kjøp store pakninger med ris.

Lapskaus med pølser som holder til 3-4 dager kan du lage for 30-40kr med å bruke lapskausblanding til 10 kr. du finner i frysedisken, kjøttpølser koster 20-30 kr. For 400 gram. Så trenger du bare en kjøttkraft terning eller fond.

Kjøper du grønnsakene løst kan det bli enda billigere.

Det tar 10 min. å lage den.

Ja har tilgang på en fryser!

Lenke til kommentar

Mitt beste råd, og som fungerte fpr meg, er å gå inn i nettbanken din og lage en excelfil over alt forbruk. Da får du en veldig god oversikt over hvor forbruket ditt er.

I mitt tilfelle fant jeg ut at jeg brukte unødvendige summer på kantinekaffe. Sluttet med det og kjøpte frysetørret kaffe. Sånt sparer man penger på når budsjettet er stramt!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Skaff deg en jobb slik at det blir bedre økonomisk for deg i fremtiden. 

Ift mat husker jeg at vi på sparebluss kjøpte store firstprice pakker med kyllingfilet som var fryst. Dette kombinert med ris fra innvandrerbutikken gir en god og rimelig middag! 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Deltidsjobb evt. feriejobb der du sparer mesteparten for å spre utover året. Ellers så handler det vel mye om å være bevisst på eget forbruk samt. (u)vaner: Snus/røyk, alkohol, brus, godteri, drosje/buss, impulsshopping etc. Reduser faste kostnader på tlf (99kr hos ice burde dekke basisbehovet), internett, trening, tv (dropp). Har du ting du ikke bruker så kan det også være en tanke å legge det ut på finn; folk kjøper de rareste ting. Behold tlf, pc og klær lengre før du kjøper nytt (evt. brukt på finn).

Fiskeboller (vesteraalens er av god kvalitet og latterlig billig nå om dagen, 12-15kr for en boks). Med poteter, gulrøtter og karrisaus har du god middag til 3 dager. Har du fryseplass kan du f.eks lage kjøttkaker, lapskaus etc for å fryse ned. Tenk langsiktig. Vet du at du spiser mye ost og leverpostei; vent med å kjøp til det er på tilbud og kjøp heller et større kvanta. Skriv handleliste og aldri gå på butikk når du er sulten.

Ellers; tenk veldig nøye på "må ha" vs "har lyst på" samt snylt på mor og far når du kan  :ninja:

Lenke til kommentar

Skaff deg en jobb slik at det blir bedre økonomisk for deg i fremtiden. 

Ift mat husker jeg at vi på sparebluss kjøpte store firstprice pakker med kyllingfilet som var fryst. Dette kombinert med ris fra innvandrerbutikken gir en god og rimelig middag! 

Nettopp, skaff helgejobb og handle i hovedsak firstprice produkter. Ville dog holdt meg unna kylling fra firstprice.

En ekstra fordel med å ha helgejobb er at det blir mindre festing, noe som kan bli et virkelig pengesug når man er student.

Lenke til kommentar

Et viktig tips som har kommet i tråden er nettopp dette med å ikke dra på butikken når du er sulten som Xmir sa. Det er veldig dumt haha.

Kjøp inn basisvarer først og fremst: ris, pasta(spaghetti, makaroni, tagliatelle osv), poteter og lignende. Dette er billig og kan brukes til alt.

Kjøp fryste grønnsaker så langt det er mulig.

Fryst fisk.

Om du liker brød så kjøp et brød og sett f.eks. halve inn i fryseren med en gang så det ikke går dårlig.

Og handle på billigbutikkene: coop extra, rema 1000, kiwi. Kvaliteten syntes jeg har blitt mye bedre de siste årene, og de har ofte gode tilbud!

Lenke til kommentar

Faste utgifter er det ofte vanskelig å gjøre noe med og studietida skal jo helst brukes mest mulig til studier og ikke så mye til fest eller jobbing. Da er det veldig bra at du har funnet den store variable utgiften og tenkt litt på hvordan du kan redusere den. Mitt tips er å gå i en bokhandel og se om du finner en kokebok for studenter. Jeg har en sånn fra studietida og den var en fantastisk god investering både da og nå. Jeg brukte en måned på å få oversikt over hvilke middager som var billigere enn andre og hvordan brødmaten også kunne bli billig ved å finne påleggspriser og bevisst handle mer av de billige enn de dyre påleggene. Sett deg opp en tabell og regn.

Studentkokebøker/blogger finnes sikkert på nett også nå. Handle bevisst varer som er på tilbud, pass på å spise opp innen siste forbruksdag-datoen (best før-datoer kan drøyes). Handle prispress-varer (de som selges med tap eller lite fortjeneste) og planlegg menyen ut fra tilbudsavisene. Stopp lekkasjen til kantinekaffe, snus, røyk og sånt. Budsjettet ditt er på 50 kr/dag for alle måltider og mellommåltider. Det er stramt men det går om du vil. Har selv en rekord fra en vanskelig måned i studietida der jeg åt for ca 400 kr totalt. Mye pannekaker, grøt, ostesmørbrød og hjemmelaget grønnsaksuppe til middag og havregrøt til frokost, men det gikk.

Billig-kneipen på butikken er forresten uslåelig på pris. Du klarer ikke å bake den billigere selv, men du må passe på å fryse og tine passe mye hver gang sånn at du ikke ender opp med å kaste mye, for kneip er ikke særlig godt etter et par dager i brødboksen. Kneip-restene tørker du før det er for sent og kverner så det kan brukes til å panere fisk.

Er du god klarer du å holde middagsmaten under 20 kr/dag og brødmaten under 10 kr/dag. Legg på litt frukt og melk så er matbudsjettet på ca 1000 kr/mnd. Bare husk å unn deg litt ekstra en gang i blant. Det er ikke meningen å utsulte deg på matopplevelser heller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Billigkneipen er ubrukelig som vomfyll og egner seg knapt til noe

Kjøper aldri billigste brødtype, men brød som ikke inneholder hvetemel (nær 100% grovt), fordi det er "sunnere" og metter mye mer og ikke minst, det holder seg mye lengre uten at en trenger å fryse det ned og jeg snakker ikke om holdbarhet før det mugler, men spisbar, ikke tørr holdbarhet

og med fordel la vær å skjære opp brødet på butikken da det øker holdbarheten å skjære selv

Bor alene og det holder som regel med 1 brød i uka og det er "fersk" hele tiden

Lenke til kommentar

First price loff = <3

Coop har billige nudler samt er tunfisk, ris, supper og lignende billig på Kiwi. Skaff deg trumf, er vel 100 kr i startbonus samt litt småsparing når du handler.

Sjekk ut OneCall som mobilleverandør (billig og veldig bra), drit i TV og bruk netttv (0 NRK lisens og skyhøye TV priser), selg brukte ting du ikke har bruk for på Facebook/Finn, opprett et excelark med et månedlig budsjett, finn ut hva du skal gjøre i sommer da du ikke får noe fra lånekassen i juni/juli, vær sparsommelig på strøm (mye penger å hente her), lær ďeg forskjellige matretter i stedet for ferdigmat og dropp turer på byen.

Sitter i samme situasjon selv, er ikke bare og bare å finne jobb som går overens med heltidsstudier! :-)

Lenke til kommentar

^6kr loff tho, kneipen til tilsvarende pris er hard og nasty.

Hade så vidt 3g dekning med telenor der jeg betalte 700,-/mnd, har nå OneCall med 4g+ til 199,- (mye penger spart)

Telenor er for bedrifter, private bør heller velge djuice som er telenor for private..

Betaler 249,- for 5 GB Data og ubegrenset alt annet, har 4G dekning

aldri hatt problemer, i motsetning til onecall som jeg bare hadde problemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...