Gjest medlem-401307 Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Leste om ternary computer i Wiki, der det er -1, 0, 1 muligheter istedenfor kun 0 og 1. Den viste at det er mulig. så tenkte jeg på fjerdegrad. Det kan jo gjøre datamaskiner raskere fordi hvis 2^8 er 256 forskjellige verdier å velge, men hvis 4^4 som er det samme, da blir det jo mye raskere maskiner og kan lage effektive programvare. Ternary er jo power of three. https://en.wikipedia.org/wiki/Ternary_numeral_system https://en.wikipedia.org/wiki/Ternary_computer https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_ternary#Multi-trit_addition_and_subtraction Det var jo det jeg har lurt på veldig lenge. Hvorfor blir det ikke satt i gang for lengst? Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Hvorfor er jo beskrevet i den ene wiki linken din. En tradisjonel pc er bygd opp av transistorer. Og lagring er basert på magnet felt (hdd) eller celler (ssd). Og de kan bare ha en av 2 verdier. av eller på, altså 0 og 1. Endret 8. februar 2016 av Netrum Lenke til kommentar
Gjest medlem-401307 Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Hvorfor er jo beskrevet i den ene wiki linken din. En tradisjonel pc er bygd opp av transistorer. Og lagring er basert på magnet felt (hdd) eller celler (ssd). Og de kan bare ha en av 2 verdier. av eller på, altså 0 og 1. Altså vanskelig å konvertere fra 0 og 1 til -1, 0, og 1? Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Umulig med en transistor vil eg si. Men se bort ifra den teknologien du prater om. Det er kvantedatamaskiner som er framtiden. Men før den tid så håper eg at vi får se de første lys baserte prosessorene. Lenke til kommentar
Gjest medlem-401307 Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Umulig med en transistor vil eg si. Men se bort ifra den teknologien du prater om. Det er kvantedatamaskiner som er framtiden. Men før den tid så håper eg at vi får se de første lys baserte prosessorene. Skjønner det jo godt fordi fysiske medier har kun av og på. Da ser jeg at den er kun beregnet i lukket datamaskiner med kun én oppgave uten fysisk lagring; f.eks skrivemaskin, grafikk, navigasjon, kart, kompass, lommeregner, kalkulator, regnemaskin, etc. Stemmer det ? Men er det ikke mulig å konvertere fra ternary til binær i seriell ? Endret 8. februar 2016 av medlem-401307 Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Såklart vil det være mulig å konvertere i software. Men da taper man utrolig mye ytelse. Nei det må være på hardware nivå skal det ha noe for seg. Som nevnt i en av de wiki linkene dine. Ble det snakket om å bruke lys til oppnå de 3 stadiene i en prosessor. Men eg tviler sterkt på at noen blir å utvikle dette. Det finnes andre langt mere interessante ting der ute. Kvante datamaskiner feks. Endret 8. februar 2016 av Netrum Lenke til kommentar
Gjest medlem-401307 Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Såklart vil det være mulig å konvertere i software. Men da taper man utrolig mye ytelse. Nei det må være på hardware nivå skal det ha noe for seg. Som nevnt i en av de wiki linkene dine. Ble det snakket om å bruke lys til oppnå de 3 stadiene i en prosessor. Men eg tviler sterkt på at noen blir å utvikle dette. Det finnes andre langt mere interessante ting der ute. Kvante datamaskiner feks. Så lenge det foregår i hardware, er det mulig da å lage en sånn datamaskin? Hvilken av de wiki linkene som du sier at det ble snakket om å bruke lys oppå de 3 stadiene i en prosessor ? Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 https://en.wikipedia.org/wiki/Ternary_computer With the advent of mass-produced binary components for computers, ternary computers have diminished to a small footnote in the history of computing. However, ternary logic's elegance and efficiency is predicted by Donald Knuth to bring them back into development in the future.[5] One possible way this could happen is by combining an optical computer with the ternary logic system.[6] A ternary computer using fiber optics could use dark as 0 and two orthogonal polarizations of light as 1 and −1. IBM also reports infrequently on ternary computing topics (in its papers), but it is not actively engaged in it.[citation needed] The Josephson junction has been proposed as a balanced ternary memory cell, using circulating superconducting currents, either clockwise, counterclockwise, or off. "The advantages of the proposed memory circuit are capability of high speed computation, low power consumption and very simple construction with less number of elements due to the ternary operation."[7] In 2009, a ternary quantum computer was proposed which thus uses qutrits rather than qubits. When the number of basic states of quantum element is d, it is called qudit.[8] Lenke til kommentar
Gjest medlem-401307 Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 https://en.wikipedia.org/wiki/Ternary_computer With the advent of mass-produced binary components for computers, ternary computers have diminished to a small footnote in the history of computing. However, ternary logic's elegance and efficiency is predicted by Donald Knuth to bring them back into development in the future.[5] One possible way this could happen is by combining an optical computer with the ternary logic system.[6] A ternary computer using fiber optics could use dark as 0 and two orthogonal polarizations of light as 1 and −1. IBM also reports infrequently on ternary computing topics (in its papers), but it is not actively engaged in it.[citation needed] The Josephson junction has been proposed as a balanced ternary memory cell, using circulating superconducting currents, either clockwise, counterclockwise, or off. "The advantages of the proposed memory circuit are capability of high speed computation, low power consumption and very simple construction with less number of elements due to the ternary operation."[7] In 2009, a ternary quantum computer was proposed which thus uses qutrits rather than qubits. When the number of basic states of quantum element is d, it is called qudit.[8] Hmm... OK, forstår mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå