Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Søke om å få førerkort tilbake tidligere

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, i høst gjorde jeg noe utrolig domt, jeg kjørte alt for fort i en 50-sone noe som gjorde at jeg mistet lappen i 27mnd. Jeg er egentlig ekstremt avhenging av å ha lappen om ca 1 år, fordi da skal jeg opp til fagprøven, og vil mest sannsynligvis ikke få noe jobb uten førerkort. Har svært lite lyst å bytte yrke bare pga jeg gjorde tidenes dummeste beslutning. Tilstå faktisk til politiet selvom de ikke hadde gode bevis, men følte at det var best å bare legge kortene på bordet og heller akseptere at jeg gjorde noe svært dumt. 

Er svært glad i å kjøre, og det her vet jeg helt sikkert at jeg ALDRI kommer til å gjøre på nytt. Har virkelig fått tidenes lærepenge. Mitt største ønske er at den feilen i livet mitt ikke kommer til å ødelegge for mye av karrieren min. 

Lurer på om noen som har tips eller erfaringer med å søke om å få tilbake førerkortet tidligere enn tapstiden? Har utrolig lite lyst å bytte jobb.. Ville satt stor pris på om det var noen sjeler som kunne hjulpet meg å legge til gode punkter til hvordan man kan ha best sjans til å få innvilget søknaden. 

Ber fra mine knær om at folk holder seg til spørsmålet mitt, og ikke bare skriver grunner til hvorfor jeg burde akseptere straffen. Værsåsnill :)

Anonymous poster hash: 1e14e...964
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en kamerat som ble tatt for fyllekjøring for et år siden nå som nettopp fikk tilbake førerkortet. Straffen ble egentlig satt til 30 måneder uten førerkort, men etter en godt skrevet søknad om hvor mye han var avhengig av førerkortet ble straffen "kun" 13 måneder. Det skal egentlig ganske mye til for å få levert tilbake førerkortet før tiden, men om du klarer å legge frem gode og underbyggende påstander om hvorfor du er avhengig av tilbakelevering så går det kanskje. Mim kamerat jobber hvertfall som elektriker lærling, og brukte blandt annet jobben som en av sine argumenter. Her gjelder det egentlig å smøre litt tykt på. Dersom du bor hjemme bør du lyve litt og si at du tvinges til å flytte ut og derfor er enda mer avhengig av lappen både for å komme deg på jobb om morgenen og for å være nyttig for arbeidsgiver. Velg grunnene dine med omhu, bedre med 3 grunner med litt trøkk i, enn 10 med bare masse virrvarr.

Lenke til kommentar

Holdt et sted mellom 114-122 km/t i 50-sonen? Jeg er enig i at det var utrolig dumt. 

Nå, den begrunnelsen du oppgir for å få forkortet tapstid er en av få grunner som faktisk kan føre frem. Det er en situasjon som oppstår etter at du ble straffet (politiet har kun myndighet til å forkorte på grunn av etterfølgende forhold), og det er visse velferdshensyn. 

Det finnes kun ett publisert eksempel på at Politidirektoratet har akseptert forkortelse (VPOD-2008-2639). I saken ble klager fradømt førerretten 4. mai 2007 for 2 år regnet fra 25. mars 2007. Han søkte midt i 2008 om å få forkortet tapsperioden. 

I klagen vises det til at samboer er gravid, og at hennes tidligere svangerskap endte dramatisk. Direktoratet forkortet tapsperioden slik at den utløp 25. oktober 2008 (vedtaksdato 22. oktober 2008), og la vesentlig vekt på at klager og samboer bodde 12 km fra nærmeste lege og 50 km fra sykehus. 

I andre vedtak fra direktoratet er det lagt vekt på i hvilken grad du har vist at du har nødvendig respekt for vegtrafikklovgivningen, trafikksikkerhet, og andre trafikanter. Her vil du kunne bygge deg en sak ved å gjennomføre kurs eller lignende. Hvis du klarer å få et skriftlig jobbtilbud som er betinget av at du får igjen førerkortet vil dette også være et moment i din favør, men det er sjelden arbeidsgivere gir ut slike. 

Bruk det neste året godt. Bygg en god sak. Det finnes ikke gode søknader, det finnes bare gode saker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ville brukt dette året godt ja, og allerede nå startet å forhøre meg om hva som skal til for å øke sjansene for tilbakelevering. Presenter saken din ovenfor korrekt myndighet, og hør hva de mener du burde gjøre (om de gidder å svare deg da, for det er nemlig ikke alltid). Selv om det kun finnes ett eksempel på forkorting av straff, betyr ikke det at dette er eneste gangen det har skjedd. Regner med at grunnen til at dette er eneste publiserte eksempel på forkorting er fordi dette er eneste gangen en slik sak har blitt vunnet av klager etter at det har blitt tatt helt til retten. Som sagt fikk min kamerat forkortet straffen med 17 måneder på grunn av en søknad med gode argumenter og ydmykhet ovenfor det lovbruddet han hadde begått. 

Lenke til kommentar

følte at det var best å bare legge kortene på bordet

Uff da! Tabbe. Du må aldri innrømme noe som helst for politiet, det brukes mot deg. En slektning av meg sovnet ved rattet og det bar utafor. Hadde han lagt korta på bordet, hadde de tatt lappen. I stedet var han oppegående nok til å benekte at han sovna, men skyldte på et dyr i vegen. Det ble harde tak, men politiet hadde ikke beviser, og han beholdt førerkortet. "Onkel politi" er en løgn; politiet er din fiende!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar, setter stor pris på at tråden blir holdt saklig. Er litt usikker på når jeg skal søke, og må nokk vente enda en stund før jeg kanskje kan få sjefen til å gi meg et jobbtilbud om lappen er i behold. Burde jeg få en advokat til å se over søknaden før jeg eventuelt sender den til politiet?

Lenke til kommentar

følte at det var best å bare legge kortene på bordet

Uff da! Tabbe. Du må aldri innrømme noe som helst for politiet, det brukes mot deg. En slektning av meg sovnet ved rattet og det bar utafor. Hadde han lagt korta på bordet, hadde de tatt lappen. I stedet var han oppegående nok til å benekte at han sovna, men skyldte på et dyr i vegen. Det ble harde tak, men politiet hadde ikke beviser, og han beholdt førerkortet. "Onkel politi" er en løgn; politiet er din fiende!

Det at han tilsto kan faktisk være en ekstra grunn til at han kan få tilbake førerkortet tidligere, strafferabatt som de kaller det

En måte å handle disse situasjonene er jo å gi tilbake førerkortet på prøvetid, x antall år og den minste trafikkforseelse er tap av førerkort i x antall måneder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...