Gå til innhold

Intel i7 ny vs gammel, hva er forskjell?

eUnaas

Anbefalte innlegg

...

Hvis planen din er å kjøre kun ett skjermkort og ikke ønsker å drive så mye med overklokking, samtidig som du ønsker å bruke minst mulig penger på hovedkort og minne så går du får 6700K. Det du i samme setning da sier er at du ikke ønsker flere tråder, og tror ikke at fremtidige spill drar nytte av det ... Da kan man jo begynne å argumentere for og i mot om 6600K er smartere å kjøpe. Hvis det er IPC man er ute etter liksom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med i7-5820K som har 28 PCI lanes vil 2 skjermkort kjøre i x16/x8. Etter hva jeg har lest så vil ikke 2 skjermkort som kjører i x16/x16 utgjøre så veldig stor forskjell i de nyeste spillene. Jeg skal også installere et M.2 kort, muligens et ekstra RAID kontrollerkort. Da kan det kanskje være greit å ha de 40 PCI lanes man får med en i7-5930K.

Lenke til kommentar

Med i7-5820K som har 28 PCI lanes vil 2 skjermkort kjøre i x16/x8. Etter hva jeg har lest så vil ikke 2 skjermkort som kjører i x16/x16 utgjøre så veldig stor forskjell i de nyeste spillene. Jeg skal også installere et M.2 kort, muligens et ekstra RAID kontrollerkort. Da kan det kanskje være greit å ha de 40 PCI lanes man får med en i7-5930K.

Skjermkort trenger bare 8x, så du kan kjøre enten 3x skjermkort eller 2x skjermkort pluss noe annet jall du vil ha.

Lenke til kommentar

Du glemmer HK. 

Og strengt tatt kan man kjøpe 2*4 til Z170, mens X99 "bør ha" 4*4. Men ingen dealbreaker den da..

Mente jo ofc totalprisen med HK, RAM og CPU.

Det blir 25-30% dyrere for et X99 bygg.

Hvis vi tar utgangspunkt i

6700K + Asus Z170-A

5820K + Asus X99-A

Så holder vi ram utenfor, sier at denne prisen blir lik

Ca. 1400 kroner.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...