Gå til innhold

Gjør narkopolitiet mer skade enn nytte?

Anbefalte innlegg

Jeg er av den oppfatning av at rusproblemer er en oppgave for helsevesenet, ikke politiet. Det har vært flere saker i media som viser hvordan politiet trakasserer og bruker vold når det kommer til narkotikakriminalitet, noe som fører til at folk får mer rusproblemer. Politiet bør konsentrere seg om de store fiskene som tjener mye penger på narkotikavirksomhet.

Norge ligger på toppen når det gjelder overdosedødsfall, det er prisen vi må betale for den feilslåtte forbudspolitikken. Land som har en mer liberal ruspolitikk og har mer fokus på å hjelpe folk ut av rusproblemene, kommer langt bedre ut når det gjelder overdosedødsfall. Tall fra 2012 viser at det er nesten 19 ganger større sjanse å dø av overdose i Norge sammenlignet med Portugal. Jeg mener at ansvaret for alle overdosedødsfallene kan fordeles på politi og politikere.

Jeg synes det er på tide å tenke nytt, og innrømme at den feilslåtte forbudspolitikken ikke funger. Det er kjent gjennom media hvordan polititoppen Eirik Jensen har tjent penger på narkotikasalg og organisert kriminalitet. Det er viktig at politiet rydder i egne rekker. Jeg mener det er viktig at Spesialenheten får flere midler slik at de har mulighet til å etterforske og dømme alle politifolkene som blir anmeldt. Etter min mening gjør narkotikapolitiet mer skade enn nytte og bør legges ned. Kripos kan etterforske de store narkosakene.

Vi kan ikke godta at kriminelle politifolk får herje fritt, samtidig som vi er på toppen av overdosestatetikken. Forbud løser ingen problemer, vi må satse mer på behandling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er av den oppfatning av at rusproblemer er en oppgave for helsevesenet, ikke politiet. Det har vært flere saker i media som viser hvordan politiet trakasserer og bruker vold når det kommer til narkotikakriminalitet, noe som fører til at folk får mer rusproblemer. Politiet bør konsentrere seg om de store fiskene som tjener mye penger på narkotikavirksomhet.

Norge ligger på toppen når det gjelder overdosedødsfall, det er prisen vi må betale for den feilslåtte forbudspolitikken. Land som har en mer liberal ruspolitikk og har mer fokus på å hjelpe folk ut av rusproblemene, kommer langt bedre ut når det gjelder overdosedødsfall. Tall fra 2012 viser at det er nesten 19 ganger større sjanse å dø av overdose i Norge sammenlignet med Portugal. Jeg mener at ansvaret for alle overdosedødsfallene kan fordeles på politi og politikere.

Jeg synes det er på tide å tenke nytt, og innrømme at den feilslåtte forbudspolitikken ikke funger. Det er kjent gjennom media hvordan polititoppen Eirik Jensen har tjent penger på narkotikasalg og organisert kriminalitet. Det er viktig at politiet rydder i egne rekker. Jeg mener det er viktig at Spesialenheten får flere midler slik at de har mulighet til å etterforske og dømme alle politifolkene som blir anmeldt. Etter min mening gjør narkotikapolitiet mer skade enn nytte og bør legges ned. Kripos kan etterforske de store narkosakene.

Vi kan ikke godta at kriminelle politifolk får herje fritt, samtidig som vi er på toppen av overdosestatetikken. Forbud løser ingen problemer, vi må satse mer på behandling.

Hvorfor må det være enten eller, hva med å bare la forbudet forbli men satse enda mer på behandling.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis det er sånn at folk vil slutte å ruse seg fordi de aksepterer at verden aldri kan gi dem det de til enhver tid ønsker seg, så ville jo alt være greit. Da hadde det ikke vært noe marked og heller ikke noe kriminalitet eller politi som måtte passe på. Jeg synes folk som ønsker seg mer liberale forhold til rus, egentlig ber om å få ruse seg i fred, og da lurer jeg på hva de vil ha fred fra ... vil de ha fred fra at verden er som den er, og at eneste løsning er å akseptere verden for det den er

Verden er alt mulig mellom himmel og jord, og det nytter ikke å legge slør på slør av illusjon oppå. Når sløret forsvinner er verden der igjen, så det nytter ikke å drømme seg bort, hverken med den ene eller andre forlystelsen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvorfor må det være enten eller, hva med å bare la forbudet forbli men satse enda mer på behandling.

Fordi at forbudet bare gjør vondt verre? Nå har man forsøkt forbudslinjen i 50 år, og det eneste man har oppnådd er å stigmatisere en allerede sårbar og utsatt gruppe.

Lenke til kommentar

Vi bør legalisere alle former for narkotika og ta et rettsoppgjør med politiet etterpå. De bør ikke få slippe unna med "vi fulgte bare ordre". 

Jeg foretrekker å ta rettsoppgjør med politikerne.

Riksrevisjonen har visst flere ganger bedt politiet om å slutte å stjele narkotika fra registrerte beslag. Politiet har tatt betenkningstid. Nå later de som at de er sjokkert over at en av deres egne kanskje har samarbeidet med en narkobaron. 

Det er vel neppe realistisk at politi eller politikere må ta ansvar. Nye politikere er vel ikke interessert i å skape en presedens de selv kan bli et offer for. 

Jeg mener at politiet har et større ansvar enn politikerne. De som oppfordrer andre til å skade andre mennesker, er ikke like ansvarlige som de som faktisk skader andre. 

Lenke til kommentar

Vi bør legalisere alle former for narkotika og ta et rettsoppgjør med politiet etterpå. De bør ikke få slippe unna med "vi fulgte bare ordre". 

Riksrevisjonen har visst flere ganger bedt politiet om å slutte å stjele narkotika fra registrerte beslag. Politiet har tatt betenkningstid. Nå later de som at de er sjokkert over at en av deres egne kanskje har samarbeidet med en narkobaron. 

Det er vel neppe realistisk at politi eller politikere må ta ansvar. Nye politikere er vel ikke interessert i å skape en presedens de selv kan bli et offer for. 

Jeg mener at politiet har et større ansvar enn politikerne. De som oppfordrer andre til å skade andre mennesker, er ikke like ansvarlige som de som faktisk skader andre. 

Politiet GJØR faktisk bare jobben sin, en vanlig politimann har verken makt eller innflytelse over lover og regler. Jeg synes det blir feil å skylde på politiet for det som politikerne står bak.

Lenke til kommentar

Politiet GJØR faktisk bare jobben sin, en vanlig politimann har verken makt eller innflytelse over lover og regler. Jeg synes det blir feil å skylde på politiet for det som politikerne står bak.

Den argumentasjonen ryker når man drar inn holocaust. Det norske politimennene som var med på å arrestere jøder, gjorde også bare jobben sin. Det ville jo ikke være greit å springe rundt og skjære halsen over homofile, selv om staten skulle opprette slike jobber?

Jeg mener at en ikke kan si at det en gjør er greit fordi noen andre (staten) har sagt det er greit. Da blir det neste at det er greit at Putins menn myrder opposisjonelle fordi de gjør bare jobben sin. Jeg klarer ikke å se at det kan være riktig. 

Lenke til kommentar

Nå går jo ikke norsk politi så langt. Hvis det blir urettmessig utøvd politivold så skal selvfølgelig det få konsekvenser for den individuelle politimannen men prøv i hvert fall å se hvem som egentlig er ansvarlige.

Det prinsipielle er at en handling som vi betrakter som moralsk gal, ikke blir moralsk riktig dersom staten lager lover som legitimerer handlingen og ansetter personer til å utføre handlingen. Sånn tenker jeg, da. 

Jeg er ikke uenig i at politikerne har et ansvar. Jeg legger bare til grunn at politiet er voksne mennesker som er ansvarlige for sine egne handlinger. Dette  er muligens en naiv og urealistisk forutsetning. 

Hva om den politivolden du betegner som "urettmessig" blir omdefinert slik at den etter lover og regler blir rettmessig? Blir det da greit? 

At politikerne lager potensielt skadelige lover, har i seg selv ingen konsekvenser. De blir først skadelige når folk gjør seg selv til redskaper for lovenes iverksettelse. Vi holder jo terrorister ansvarlige for deres handlinger, selv om de ble fortalt på en obskur nettside hva de skulle gjøre. Vi bør gjøre det samme med politiet. Om 70 år får vi kanskje en beklagelse fra politiet. Men først skal nåtidens narkotikapoliti nyte sitt otium og sin pensjon. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det prinsipielle er at en handling som vi betrakter som moralsk gal, ikke blir moralsk riktig dersom staten lager lover som legitimerer handlingen og ansetter personer til å utføre handlingen. Sånn tenker jeg, da. 

Alle mennesker har en rett til å bryte umoralske lover... mener nå jeg da.

Lenke til kommentar

Nå går jo ikke norsk politi så langt.

Når de deporter kvinner og barn til krigssoner så gjør de nok det

Hvis det blir urettmessig utøvd politivold så skal selvfølgelig det få konsekvenser for den individuelle politimannen

... men det vet vi at ikke er tilfellet

men prøv i hvert fall å se hvem som egentlig er ansvarlige.

Politikerne, de vil bare sende skylden videre til velgerne.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...