Gå til innhold

Tip -> Elektro/elenergi , MULIG?

PetterK445

Anbefalte innlegg

Hei.

Jobber i Nordsjøen, men er nok snart ferdig der - med fagbrev.

Har enda skolerett ett år til og tenker på ny utdanning.

Enten vil jeg ta elektro (om det er mulig), eller gå rett på kjøle- varmepumpe teknikk.

Kan jeg gå fra TIP til elenergi f.eks? Har alle fellesfag så trenger kun programfag. Om jeg

har lest meg opp rett er det til sammen to programfag på 1. år elektro og 2. år elenergi. Kan jeg f.eks. ta disse to samme året?

Chirsfox

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jobber i Nordsjøen, men er nok snart ferdig der - med fagbrev.

Har enda skolerett ett år til og tenker på ny utdanning.

Enten vil jeg ta elektro (om det er mulig), eller gå rett på kjøle- varmepumpe teknikk.

Kan jeg gå fra TIP til elenergi f.eks? Har alle fellesfag så trenger kun programfag. Om jeg

har lest meg opp rett er det til sammen to programfag på 1. år elektro og 2. år elenergi. Kan jeg f.eks. ta disse to samme året?

Chirsfox

Du mister ungdomsretten når du fullfører fagbrev, jeg tror at det "nye" er at du har rett på ett år påbygg etter fagbrev. Tviler på at du får bruke dette året på ny Vg1. Men du kan alltids søke uten ungdomsrett, spørs dog om du kommer inn.

Jeg tok mekanisk(reform 94) -> vg1 elektro og hadde da fritak i fellesfag. Men tror det var mer enn 2 fag jeg tok det året, føltes iallefall sånn.

Lenke til kommentar

Det er i alle fall ikke noe problem å gå over til VG2  kjøle- varmepumpe teknikk hvis man allerede har VG1 TIP. Da er det ett år til på skole og ut i ny jobb og så snart nytt fagbrev. Arbeidsmarkedet er så langt gjennomgående bra.

Uten ungdomsrett trenger det ikke være enkelt nei, i utgangspunktet må en da selv betale for det året. Og det har TS neppe råd til. Men somregel så ordner det seg. 

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at ungdomsretten faller bort etter fagbrev.

VG2 kuldemontør er jo uansett gratis, men hvis man er uten ungdommsrett så må man jo søke over hele landet. Man kommer jo etter de som har ungdomsrett i "køen".

Det er jo ikke skolepenger ved de offentlige videregående skolene hvis man først kommer inn.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er godt mulig at ungdomsretten faller bort etter fagbrev.

VG2 kuldemontør er jo uansett gratis, men hvis man er uten ungdommsrett så må man jo søke over hele landet. Man kommer jo etter de som har ungdomsrett i "køen".

Det er jo ikke skolepenger ved de offentlige videregående skolene hvis man først kommer inn.

Poenget er at man uten skolerett egentlig ikke har rett til å få betalt skole, men som du sier slipper de som kommer inn som regel å betale selv da det ikke foreligger en ordning på det. Men det er jo litt opp til kommunen om de vill bruke penger på noen som ikke har krav på det. 

Før mistet man all rett til skole(ungdomsrett) etter fagbrev, nå tror jeg man kan ta påbygg om man faller innenfor visse begrensninger. Er en heldig får han byttet ut påbygg året med ett vg2 løp.

Søkere som ikke har ungdomsrett

Søkere som ikke har ungdomsrett ut fra bestemmelene i Opplæringsloven § 3-1 vil ikke bli tatt inn til videregående skole av Inntakskontoret.  Unntaket er søker som har rett til påbygging etter gjennomført og bestått yrkesfaglig utdanningsløp med fag- og svennebrev/yrkeskompetanse etter 2014. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Praksis er den at det er mange elever uten "ungdomsrett" som kommer inn på og gjennomfører VG2 yrkesfag. Har til dags dato ikke truffet noen eller møtt noen som har måtte betale for dette. Erfaringen er vel den at de uten "ungdomsrett" ofte kommer gjennom det yrkesfaglige studiet med topp resultat, og at jobben ofte er sikret lenge før skoleåret er slutt.

Det kan godt hende at de som kommer videre uten "ungdomsrett" må søke direkte til den skolen der det måtte være ledige studieplasser etter/i forbindelse med skoleårets oppstart.

Kommer man inn så er jo studiet under alle omstendigheter gratis.

"Opplæringa i offentleg vidaregåande skole eller i lærebedrift er gratis. Fylkeskommunen har ansvaret for å halde elevane med nødvendige trykte og digitale læremiddel og digitalt utstyr. Elevane kan ikkje påleggjast å dekkje nokon del av utgiftene til dette utover det som følgjer av forskrift." (Opl § 3-1)

Det forhold at man ikke har "rett" betyr jo ikke at det er forbudt å ta opp disse elevene. Man tar vel sannsynligvis opp i den grad det er plass og praktiske muligheter. 

Hvor er dette sitatet hentet fra. Dette står da ikke i lovteksten??

Søkere som ikke har ungdomsrett

Søkere som ikke har ungdomsrett ut fra bestemmelene i Opplæringsloven § 3-1 vil ikke bli tatt inn til videregående skole av Inntakskontoret.  Unntaket er søker som har rett til påbygging etter gjennomført og bestått yrkesfaglig utdanningsløp med fag- og svennebrev/yrkeskompetanse etter 2014. 

Edit:

Det er hentet fra vilbli.no. 

http://www.vilbli.no/?Side=Artikkel&Artikkel=021443&Fylke=5

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...