ChiaroScuro Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg kunne godt tenke meg: Ingen kan nekte politi adgang. Ingen kan nekte å svare på spørsmål fra politiet. En polititjenestemanns utsagn er verdt to andres. Bevis fremmet av politi kan ikke bestrides i en rett. Menneskerettigheter skal ikke begrense politietterforskning Kan nesten ikke tro at jeg skriver dette, men alternativet er å slutte å lese aviser. Vårt samfunn er på grensen til å oversvømmes av kriminalitet. Jeg ser ingen annet løsning enn en politi stat. Det eneste som bekymrer meg er at politiet, den dag samfunnet er klart til å ta over igjen, ikke vil være villig til å "trekke seg tilbake." 1 Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg kunne godt tenke meg: Ingen kan nekte politi adgang. Ingen kan nekte å svare på spørsmål fra politiet. En polititjenestemanns utsagn er verdt to andres. Bevis fremmet av politi kan ikke bestrides i en rett. Menneskerettigheter skal ikke begrense politietterforskning Kan nesten ikke tro at jeg skriver dette, men alternativet er å slutte å lese aviser. Vårt samfunn er på grensen til å oversvømmes av kriminalitet. Jeg ser ingen annet løsning enn en politi stat. Det eneste som bekymrer meg er at politiet, den dag samfunnet er klart til å ta over igjen, ikke vil være villig til å "trekke seg tilbake." Hva i alle verden har dette med tråden å gjøre? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Med stasjonære kamera har man ikke lov til å filme en flik utenfor egen eiendom uten spesiell tillatelse, skilting etc. Sikker? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg kunne godt tenke meg: Ingen kan nekte politi adgang. Ingen kan nekte å svare på spørsmål fra politiet. En polititjenestemanns utsagn er verdt to andres. Bevis fremmet av politi kan ikke bestrides i en rett. Menneskerettigheter skal ikke begrense politietterforskning Kan nesten ikke tro at jeg skriver dette, men alternativet er å slutte å lese aviser. Vårt samfunn er på grensen til å oversvømmes av kriminalitet. Jeg ser ingen annet løsning enn en politi stat. Det eneste som bekymrer meg er at politiet, den dag samfunnet er klart til å ta over igjen, ikke vil være villig til å "trekke seg tilbake." Hva i alle verden har dette med tråden å gjøre? Bekymring over holdningene på Diskusjon.no overfor ordensmakten. Det er dere som er fremtiden, og holdningene skremmer meg. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) @Thonord Poenget er at politiet skal skille mellom det å ta farlige kriminelle og det å plage lovlydige borgere eller småkriminelle (rusavhengige, psykisk syke etc). Det er ikke sikkert du får det tryggere med en politistat, tvert imot. Endret 18. februar 2016 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Strato Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Jeg kunne godt tenke meg: Ingen kan nekte politi adgang. Ingen kan nekte å svare på spørsmål fra politiet. En polititjenestemanns utsagn er verdt to andres. Bevis fremmet av politi kan ikke bestrides i en rett. Menneskerettigheter skal ikke begrense politietterforskning Kan nesten ikke tro at jeg skriver dette, men alternativet er å slutte å lese aviser. Vårt samfunn er på grensen til å oversvømmes av kriminalitet. Jeg ser ingen annet løsning enn en politi stat. Det eneste som bekymrer meg er at politiet, den dag samfunnet er klart til å ta over igjen, ikke vil være villig til å "trekke seg tilbake." Den gode gamle politistaten er avleggs, og det med god grunn. Omtrent det eneste moderne eksempelet er Nord-Korea. Ikke akkurat noe å legge seg etter. Ellers kan jo Sovjetunionen og Øst-Tyskland nevnes. Dette er vel også historie av en god grunn. Politistat fører ikke med seg noe godt som helst. 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Jeg har blitt fortalt det motsatte av politifolk. Altså at det ikke spiller noen rolle hvor du står, så lenge du filmer hele eller deler av noen andres private eiendom, kan politiet be deg slutte å filme. Uten at eier av eiendommen en gang er der og uten at du står på den eiendommen. Altså kan politiet banke på døra til naboen din, du tar ut mobilen og filmer, og de ber deg slutte å filme fordi naboen din ikke har gitt deg tillatelse til å filme huset hans. Om dette er rett vet jeg ikke, men det er nå det denne myndighetspersonen sa til meg. Det stemmer ikke. Politiet kan ikke gi et pålegg om å slutte å filme med mindre eier av en eiendom forbyr filming. Fotoforbud som ikke er hjemlet i lov må i Norge være klart kunngjort for at det skal kunne håndheves av politiet uten videre, og selv da er det tvilsomt. Det kreves ikke noe samtykke før filming, selv om man ikke får lov til å fortsette etter at eier har bedt deg slutte. Men det har ingenting med fotograferingen å gjøre, det samme ville gjelde for å kverne kjøtt for å lage hamburgere. Det finnes situasjoner der selve filmingen kan vanskeliggjøre politiets arbeid, men det er en annen problemstilling. Uten videre har faktisk ikke politiet anledning til å pålegge deg hva som helst. Hva med vektere på f.eks. et kjøpesenter? Gjelder det samme der også, eller er det regnet som privat eiendom med vektere som en del av privat eiendom og dermed kan man ikke filme? En vekter har i alle tilfeller eiers rett, som eiers representant, så hans pålegg må du faktisk følge så lenge de ikke er ulovlige. Det betyr at han kan forby aktiviteter på eiers område, og det kan inkludere filming og fotografering. Å gripe inn mot fotografering etter å ha gitt et slikt pålegg kan likevel vekteren ikke, siden han ikke har politimyndighet. Det kan tenkes situasjoner der det nok kan forsvares som lovlig selvtekt (gal mann med kniv truer med å stikke noen om filmingen ikke opphørerer, da er det rimelig å gripe inn mot filmingen), men det blir svært snevert i alle tilfeller. Når jeg deltar i opplæring av nye ordensvakter pleier jeg å gjøre et poeng av at det alltid er noe som er viktigere enn å gripe inn mot filming. Rent bortsett fra at det i 99,9 prosent av tilfellene ikke finnes noen hjemmel for å gripe inn, så forutsetter man jo at all bruk av makt som filmes er innenfor lovens rammer, og da er jo filmen bare ekstra sikkerhet for at det kan bevises at man ikke gikk for langt. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) På mitt lokale kjøpesenter så går vekterne rundt med håndjern og jeg har sett mange situasjoner der vektere og vakter på utesteder oppfører seg som politi (og noen ganger som ganstere) og utøver makt langt over deres rett til maktbruk, men så er jo ikke akkurat disse typene jurister og har ofte dårlig opptrening (etter det jeg har sett). Vekterne på mitt lokale kjøpesenter er også notoriske for lovbrudd; f.eks. har de stengt inne ungdommer i 13-14 årsalderen i bomberom i flere timer etter mistanke om nasking. Så jeg stoler ikke et sekund på deres evne til å følge norske lover, inkl. filming. Endret 19. februar 2016 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 På mitt lokale kjøpesenter så går vekterne rundt med håndjern og jeg har sett mange situasjoner der vektere og vakter på utesteder oppfører seg som politi (og noen ganger som ganstere) og utøver makt langt over deres rett til maktbruk, men så er jo ikke akkurat disse typene jurister og har ofte dårlig opptrening (etter det jeg har sett). Vekterne på mitt lokale kjøpesenter er også notoriske for lovbrudd; f.eks. har de stengt inne ungdommer i 13-14 årsalderen i bomberom i flere timer etter mistanke om nasking. Så jeg stoler ikke et sekund på deres evne til å følge norske lover, inkl. filming. De har håndjern? Det har de jo lov til (det har du også). Å å bruke samme typen makt som politiet bruker, for å stanse pågående vold eller pågripe gjerningsmenn som gjør kraftig motstand er ikke å oppføre seg som politi, det er en grunn til at politiet bruker makt på den måten, og det er ikke fordi de er politi. Det er fordi det er metoder som fungerer, og som har relativt lite skadepotensial. Jeg skal ikke si noe om hva du har sett på byen, siden jeg ikke har sett det du så, men legger til at jeg har opplevd å sitte ved et nabobord på et annet utested og høre en lokal dilinkvent fortelle hva jeg visstnok gjorde kvelden i forveien, uten at nevnte delinkvent innså at det var jeg som satt ved nabobordet. Helt treffsikkert var det ikke. Akkurat den diskusjonen kan vi sikkert ta i en egen tråd, så vi ikke sporer av denne diskusjonen. Vedrørende vekteres kompetanse er det stadig mer fokus på konflikthåndtering og på å håndtere konflikter uten fysisk maktbruk nå enn for bare noen år siden, og om vekteren går for langt er det bare å anmelde. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Og det er jo vel og bra, men det kommer jo stadig opp saker i avisene der de oppfører seg som klovner. Et ekesmpel er der vektere i fjor høst angrep en 15-åring på en buss i Bergen fordi han ikke vil gi dem mobile sin, alt pga. en stakkars billettkontroll. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Man kan dra fram enkeltepisode på enkeltepisode FrihetensRegn. Men enten du liker det eller ikke, er nok majoriteten av politifolk, vektere og ordensvakter flinke folk som gjør samfunnet til en bedre plass for oss andre. 2 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Er det rart folk ikke stoler på politiet når man prøver å hjelpe og være hyggelig og som takk nærmest blir banket opp over litt marihuana.Man kan aldri "stole" på politiet om man ikke har rent mel i posen. Politiet er ikke *vennen* din eller noen andres venn. De skal gjøre sitt beste for å oppretteholde lov & orden. Hva i alle dager skal en stole på politiet for generelt, rent mel eller ei? Det er såpass mye mulighet for misbruk av dine handlinger, som trådstarter viser (hvor enn dum vedkommende var når han gjorde det). Og ikke kom her og fortell meg at du har så rent mel i posen at du ikke har noe å frykte. Det er på ingen måte trolig. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Man kan dra fram enkeltepisode på enkeltepisode FrihetensRegn. Men enten du liker det eller ikke, er nok majoriteten av politifolk, vektere og ordensvakter flinke folk som gjør samfunnet til en bedre plass for oss andre. Hvor mange råtne epler er greit for deg? En av ti? To av ti? Fem av ti? Jeg syns det er for mange råtne epler blant de yrkene du nevner og det er kanskje ikke så lett for deg å forstå før du selv får et spark i hodet eller i verste fall blir kvelt til døde - men da er det jo for sent å rope om hjelp. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Det er da vitterlig en ambulansemann som kveler den kriminelle der. Har du noe imot ambulansepersonell, sykepleiere og leger også? Det begynner å gå opp for meg hva slags type du er. Takk for meg. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Det er da vitterlig en ambulansemann som kveler den kriminelle der. Har du noe imot ambulansepersonell, sykepleiere og leger også? Det begynner å gå opp for meg hva slags type du er. Takk for meg. Nei, jeg har ikke noe som helst imot noen, men jeg har noe imot folk som ikke gjør jobben sin skikkelig slik at liv går tapt. Om du støtter slike mennesker så er det noe galt med deg. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Denne tråden handler virkelig ikke om den saken, men for å ha det sagt begår du kardinaltabben å bedømme det som skjer kaldt, rasjonelt, og uten å ha vært der. Ingen av oss var involvert i det som skjedde, men det både går an og er nødvendig å forstå at situasjonen oppfattes annerledes når man står midt i den. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 En psykisk mann ble kvalt til døde av en gjeng amatører som ikke vet hvordan de skal gjøre jobben sin. Det er ingenting mer å oppfatte. 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Og ikke kom her og fortell meg at du har så rent mel i posen at du ikke har noe å frykte. Det er på ingen måte trolig.Man skal kun stole på at politiet gjør jobben sin. Om jeg har rent mel i posen er det veldig mye mindre sjanse for å havne i trøbbel med dem. Da må man være uheldig og treffe på noen av de råtne eggene. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 En psykisk mann ble kvalt til døde av en gjeng amatører som ikke vet hvordan de skal gjøre jobben sin. Det er ingenting mer å oppfatte. En psykisk syk mann avreagerte på grunn av egen sykdom slik at han var til fare for andre mennesker. Han ble forsøkt pågrepet, men var for sterk for politiet. En person uten kunnskap om hvordan man skal passivisere voldelige mennesker grep inn, og gjorde det første og beste han kunne komme på. Det var en tragisk episode som aldri skulle skjedd, men det går ikke an å tolke den slik du gjør. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Og ikke kom her og fortell meg at du har så rent mel i posen at du ikke har noe å frykte. Det er på ingen måte trolig.Man skal kun stole på at politiet gjør jobben sin. Om jeg har rent mel i posen er det veldig mye mindre sjanse for å havne i trøbbel med dem. Da må man være uheldig og treffe på noen av de råtne eggene. Bare synd at det er så mange av disse råtne eggene. Selv en tidligere politimester møtte på en av disse. En psykisk mann ble kvalt til døde av en gjeng amatører som ikke vet hvordan de skal gjøre jobben sin. Det er ingenting mer å oppfatte. En psykisk syk mann avreagerte på grunn av egen sykdom slik at han var til fare for andre mennesker. Han ble forsøkt pågrepet, men var for sterk for politiet. En person uten kunnskap om hvordan man skal passivisere voldelige mennesker grep inn, og gjorde det første og beste han kunne komme på. Det var en tragisk episode som aldri skulle skjedd, men det går ikke an å tolke den slik du gjør. Han ville bare gå derfra. Han var ikke en fare for noen som helst. Politiet får trening på hvordan de skal håndtere psykisk syke mennesker, noe politiet i denne saken innrømmet at de gjorde feil og mistet kontrollen. Dessverre er det heller ikke første gang et menneske blir drept i det offentliges hender og heller ikke den siste. Endret 19. februar 2016 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå