Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politibetjent ***** anmeldt for vold

Peace_and_Love

Anbefalte innlegg

Jeg var vitne til en voldsepisode tidligere på kvelden og inviterte derfor 2 politibetjenter inn til meg for å oppgi personalia og en kort forklaring. Hjemme hos meg så politimannen noen ubrukte pyntepiper og forlangte på bakgrunn av det og ransake leiligheten min. Jeg forlangte å se ransakingsordre, og politiet svarte med å gå til angrep. Ble kastet i gulvet og fikk en del blåmerker og skrammer. Under ransakingen ble håndjern satt på så stramt at jeg hovnet kraftig opp, noe som kan minne om tortur. Jeg spurte flere ganger om han kunne slakke på håndjerna, noe som politibetjenten ignorerte. Under ransakingen fant politibetjenten 0,3 gram marihuana i et lukket rom. Jeg ble sykemeldt i 3 dager etterpå. Jeg synes det svært kritikkverdig å benytte seg av ulovlig maktmissbruk i en slik sak. Saken er anmeldt til Spesialenheten.

Endret av Hårek
Navn fjernet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter straffeprosessloven § 198 så kan ein politimann foreta ransaking utan ransakingsordre dersom ransakinga er basert på fersk gjerning eller ferske spor. Funn av brukarutstyr under eit invitert besøk vil nok være ferske spor som då gjer at politiet kan ransake utan ein ransakelsesordre.

Eg finner det også ganske usannsynleg at politiet berre gjekk til angrep på deg.

Mest sannsansynleg så var det som skjedde dette:

Politiet såg piper som dei mistenkte blei brukt til narkotika.

Politiet bestemte seg for å ransake leiligheita (noke som dei har hjemmel til å gjere)

Du krevde å få sjå ei ransakingsordre, noke som politiet ikkje trengte for å fortsette ransakinga.

Du krangla såpass mykje at du hindra politiets arbeid og at du av denne grunn måtte pågripast.

Men dersom det stemmer at du du blei arbeidsufør i tre dagar etter behandlinga så kan nok dette brukast som grunnlag for ei anmeldelse av unødvendig voldsbruk frå politiets side.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg var vitne til en voldsepisode tidligere på kvelden og inviterte derfor 2 politibetjenter inn til meg for å oppgi personalia og en kort forklaring. Hjemme hos meg så politimannen noen ubrukte pyntepiper og forlangte på bakgrunn av det og ransake leiligheten min. Jeg forlangte å se ransakingsordre, og politiet svarte med å gå til angrep. Ble kastet i gulvet og fikk en del blåmerker og skrammer. Under ransakingen ble håndjern satt på så stramt at jeg hovnet kraftig opp, noe som kan minne om tortur. Jeg spurte flere ganger om han kunne slakke på håndjerna, noe som politibetjenten ignorerte. Under ransakingen fant politibetjenten 0,3 gram marihuana i et lukket rom. Jeg ble sykemeldt i 3 dager etterpå. Jeg synes det svært kritikkverdig å benytte seg av ulovlig maktmissbruk i en slik sak. Saken er anmeldt til Spesialenheten.

Hvorfor inviterte du egentlig noen politi folk hjem til deg, når du hadde slike ting liggende hjemme hos deg??

Hvorfor inviterer folk i det hele tatt politi hjem til seg.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet trenger de ingen ransakelseordre. I straffeprosessloven § 192 har politiet adgang til å foreta ransaking i en persons bolig, rom eller oppbevaringssted dersom de har skjellig grunn til mistanke om at det er begått en viss kriminell handling. Når du inviterer politiet inn i en leilighet med masse brukerutstyr, så kan du ha oppfylt disse kravene for dette.

Dessuten høres det ut som du har en veldig "egen" versjon av hva som har skjedd. En ting er at de faktisk fant marihuana hjemme hos deg. Det andre er at det sikkert er flere tjenestemenn som kan  bekrefte ovenfor spesialenheten at det var en god grunn til at du fikk en slik behandling.  

Lenke til kommentar

De trenger ikke ransakelsesordre, det er bare på amerikanske filmer. Og du inviterte dem inn i "narkoreiret" ditt uten å tenke på at det kunne være hasj og piper rundt i stua? Da burde du slutte å røyke faenskapen, du ser jo hvor lite du tenker deg om.

Du vil kunne bli dømt for det de fant i leiligheten. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forlangte å se ransakingsordre, og politiet svarte med å gå til angrep. Ble kastet i gulvet og fikk en del blåmerker og skrammer. Under ransakingen ble håndjern satt på så stramt at jeg hovnet kraftig opp, noe som kan minne om tortur. Jeg spurte flere ganger om han kunne slakke på håndjerna, noe som politibetjenten ignorerte.

De trenger ikke ransakingsordre.

Det er dog ikke lov å bruke overdrevet makt. Så da vil vel utredning finne ut av om denne maktbruken var nødvendig eller ei

Lenke til kommentar

Rart det der gitt. 

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...