Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avskilting av bil

Ragnar115

Anbefalte innlegg

Hei,

Bilen min ble avskiltet på mandag rett utenfor eit verksted kl. 03.30. Den ble avskiltet fordi den ikkje var EU kontrollert og ikkje var omregistrert (det som står under "feil/mangler - overtredelser").

"avskiltet kjøretøy: krysset av på ikkje omregistrert".

Nå har det seg slik at bilen er omregistrert, og de klarte også å skrive forje eiger på denne kontroll seddelen. Er det mulig å klage på politiets avgjørelse? Bilen sto utenfor eit verksted, skulle inn på eu kontroll.

Hva kan man egentlig klage på ifht. kontrollseddel og avskilting?

Er politiet så firkanta at de ikkje kan se igjennom fingrene og heller "vente" 1-2 dager før de avskilter, den sto tross at utenfor eit verksted.

Politiet har ikkje lov å avskilte bilen på privat grunn. MECA verksted -> Privatgrunn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Hva kan man egentlig klage på ifht. kontrollseddel og avskilting?

Er politiet så firkanta at de ikkje kan se igjennom fingrene og heller "vente" 1-2 dager før de avskilter, den sto tross at utenfor eit verksted.

?

Hvordan mener du politiet skulle vite at bilen var levert inn for Eukontroll?

Lenke til kommentar

Avskilting er rettslig sett et vedtak om bruksforbud etter vegtrafikkloven § 36 nr. 1, 2, eller 5, sammenholdt med inndragning av skilter etter § 36 nr. 3. 

Etter vegtrafikkloven § 36 nr. 1 bokstav a kan det gis bruksforbud når kjøretøyet ikke er omregistrert når det følger omregistreringsplikt av vegtrafikkloven § 15. Etter nr. 1 bokstav b kan det gis bruksforbud når kjøretøyet ikke er fremstilt til kontroll innen fastsatt kontrollfrist, eller når et pålegg om utbedring av mangel ikke er gjennomført innen fastsatt frist. 

Politiets vedtak om bruksforbud og avskilting kan påklages til Politidirektoratet. 

Politiet har adgang til å avskilte biler også på privat grunn. 

Hvis bilen er omregistrert (og omregistreringen er gjennomført - det er den ikke før du har betalt omregistreringsavgift) men politiet la til grunn at den ikke var det vil det være klagegrunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Avskilting er rettslig sett et vedtak om bruksforbud etter vegtrafikkloven § 36 nr. 1, 2, eller 5, sammenholdt med inndragning av skilter etter § 36 nr. 3. 

Etter vegtrafikkloven § 36 nr. 1 bokstav a kan det gis bruksforbud når kjøretøyet ikke er omregistrert når det følger omregistreringsplikt av vegtrafikkloven § 15. Etter nr. 1 bokstav b kan det gis bruksforbud når kjøretøyet ikke er fremstilt til kontroll innen fastsatt kontrollfrist, eller når et pålegg om utbedring av mangel ikke er gjennomført innen fastsatt frist. 

Politiets vedtak om bruksforbud og avskilting kan påklages til Politidirektoratet. 

Politiet har adgang til å avskilte biler også på privat grunn. 

Hvis bilen er omregistrert (og omregistreringen er gjennomført - det er den ikke før du har betalt omregistreringsavgift) men politiet la til grunn at den ikke var det vil det være klagegrunn. 

Bilen ble også avskiltet for den var ikke eugodkjent. Så blir omregistrering en gyldig grunn for klage da?

Lenke til kommentar

Hvis den står utenfor verkstedet om natten er det ikke utenkelig at den skal kontrolleres neste dag.

Men når det er sagt, så er det likevel din feil at du har latt den gå over fristen for EU-kontroll og/eller omregistrering. Du har jo en god stund på deg.

Kjøpte bilen etter fristen var gått ut.

Så forrige eiger hadde god tid, eg hadde ikkje tid i det hele tatt :p

Endret av Ragnar115
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt bil etter fristen noen ganger selv, da har jeg tatt av skiltene ved parkering utenfor verksted de få dagene det har tatt før EU-kontroll ble gjennomført.

En gang ble jeg stoppet på vei til verkstedet for EU-kontroll, da godtok politiet at jeg kjørte dit siden alt annet var i orden og de fikk bekreftet fra verkstedet at jeg var på vei dit for EU-kontroll.

Men her hadde de nok grunnlag for å avskilte bilen din, all den tid fristen var ute og fristen ikke følger person men kjøretøy.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lærer 

Jeg har kjøpt bil etter fristen noen ganger selv, da har jeg tatt av skiltene ved parkering utenfor verksted de få dagene det har tatt før EU-kontroll ble gjennomført.
En gang ble jeg stoppet på vei til verkstedet for EU-kontroll, da godtok politiet at jeg kjørte dit siden alt annet var i orden og de fikk bekreftet fra verkstedet at jeg var på vei dit for EU-kontroll.

Men her hadde de nok grunnlag for å avskilte bilen din, all den tid fristen var ute og fristen ikke følger person men kjøretøy.

Lesson learned to the next time I guess :) Surt at de har stege prisene for å hente ut skiltene :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...