Abigor Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Denne diskusjonen handler om Syria, ikke USA, ikke Laos, ikke Kina, ikke Nord-Korea. Jeg forstår ikke motivasjonen bak at hver gang ett tema skal diskuteres, så må et annet tema dras inn. Assad er en jævelig diktator, det betyr ikke at fordi jeg utelater å nevne Kim Jung-un i en diskusjon at jeg mener at han ikke er en jævelig diktator, eller en bedre diktator. Og det var hverken USA, Kina, Russland eller Nord-Korea som tvang Assad til å torturere og henrette barn, journalister, kritikere og menneskerettighetsforkjempere. Er det nøvdendig å kommentere alle andre land, statsledere og politiske systemer hver gang man diskuterer ett spesifikt eksempel? Fordi det alltid vil finnes noen der ute som er imot noe annet enn det som er tema? Endret 21. februar 2016 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 (endret) Vanskelig å komme utenom årsakene til at det hele kollapset nede I vepsebolet midtøsten. Du må gjerne mene det er en digresjon, men det betyr ikke at det ikke hører til i dette temaet. "Syria" er ikke en egen planet .. Endret 21. februar 2016 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 21. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2016 Burde være? Trodde dette var en diskusjon om syria, ikke usa. Hva mer "burde jeg være enda mer rabiat i forhold til"? Burde jeg ikke være mer rabiat mot nord-korea? Libya? Jordan? Palestina? Kina? Russland? Grunnen til at du forteller meg hva jeg burde være rabiat mot, er fordi du er rabiat mot det. USA torturerer ikke sine barn, de henreter ike journalister, de sensurerer ikke pressen! Men så er jeg kanskje ikke så pk-rv som deg at jeg må hate et land der mer enn en kandidat får stille til valg. Det er helt umulig at Assad skal fortsette å ha makten, det er som å krone en massemorder som Breivik til kongen av Norge. Hvilke syrere kan leve med en statsleder som har drept barna sine? Nei, det bare virker som du klager over "slakteren Assad" mens du ignorerer "slakterne i USA", noe som virker litt dobbeltmoralsk. Nesten som du kun ser ting fra en side og er affisert av Amerikansk hjernevasking på området. Vist du har problem med å se forskjell på demokratiet USA, og det blodstenkte diktaturet til Assad, da er du rimelig syk... Rene nazisten i mine øyne....eller kommunisten om du vil, er jo samme sak... Du har ikke peiling på relativitet. Assad er en micromorder i forhold til Bush/Obama. Demokratiet i USA er iallefall ikke et folkestyre. Nei, har forstått det... det er jo Kina som er ditt demokrati..... Hvorfor skal du forsøke å tillegge andre meninger de ikke har? "Mitt demokrati" er Sveits. Det er det eneste landet i verden som faktisk har demokrati. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Mange land har demokrati, deriblant Norge, Usa, Sverige, Danmark, Polen, Sveits, Tyskland, England, Spania osv. Mange andre land har ikke demokrati, for eksempel Syria, Nord-Korea, Kina, Saudi-Arabia osv. I Syria er det kun Assad som har lov til å stille til valg, og han vinner hver gang (med over 90% oppslutning). Hvis du allikevel skulle stille til valg så vil politiet ta deg, gi deg juling eller drepe deg. Lenke til kommentar
the 3 X Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Burde være? Trodde dette var en diskusjon om syria, ikke usa. Hva mer "burde jeg være enda mer rabiat i forhold til"? Burde jeg ikke være mer rabiat mot nord-korea? Libya? Jordan? Palestina? Kina? Russland? Grunnen til at du forteller meg hva jeg burde være rabiat mot, er fordi du er rabiat mot det. USA torturerer ikke sine barn, de henreter ike journalister, de sensurerer ikke pressen! Men så er jeg kanskje ikke så pk-rv som deg at jeg må hate et land der mer enn en kandidat får stille til valg. Det er helt umulig at Assad skal fortsette å ha makten, det er som å krone en massemorder som Breivik til kongen av Norge. Hvilke syrere kan leve med en statsleder som har drept barna sine? Nei, det bare virker som du klager over "slakteren Assad" mens du ignorerer "slakterne i USA", noe som virker litt dobbeltmoralsk. Nesten som du kun ser ting fra en side og er affisert av Amerikansk hjernevasking på området. Vist du har problem med å se forskjell på demokratiet USA, og det blodstenkte diktaturet til Assad, da er du rimelig syk... Rene nazisten i mine øyne....eller kommunisten om du vil, er jo samme sak... Du har ikke peiling på relativitet. Assad er en micromorder i forhold til Bush/Obama. Demokratiet i USA er iallefall ikke et folkestyre. Nei, har forstått det... det er jo Kina som er ditt demokrati..... Hvorfor skal du forsøke å tillegge andre meninger de ikke har? "Mitt demokrati" er Sveits. Det er det eneste landet i verden som faktisk har demokrati. Sveits er et demokrati, enig der. Men ikke noe bedre en andre vestlige demokrati.. pirker du litt i overflaten på nasjonen Sveits, vil du nok finne "ting" som ikke tilfredsstiller dine "standarder" for demokrati . Antar du står på venstresiden politisk, så for deg, muligens pirke litt i sveitsiske banker, og dets systemer ?? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 (endret) Sveits er et demokrati, enig der. Men ikke noe bedre en andre vestlige demokrati.. pirker du litt i overflaten på nasjonen Sveits, vil du nok finne "ting" som ikke tilfredsstiller dine "standarder" for demokrati . Antar du står på venstresiden politisk, så for deg, muligens pirke litt i sveitsiske banker, og dets systemer ?? Vel, jeg vil jo helst ha et Norge med Sveitsisk demokrati. Og et Sverige med Sveitsisk demokrati, et Danmark med Sveitsisk demokrati og et Europa med Sveitsisk demokrati, og en verden med Sveitsisk demokrati. Ikke at det demokratiet er perfekt, men det er et faktisk demokrati vi har mulighet for å implementere idag. Så får vi jobbe videre derifra med å forbedre demokratiet. Det er uansett et langt bedre utgangspunkt. Endret 23. februar 2016 av zeebra Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 (endret) Russland og USA er enige om en fredsavtale i Syria. http://sputniknews.com/politics/20160223/1035208461/russia-us-turkey-syria.html Her blir det fred mellom Syrias myndighet, legitime motstandsmenn og kurdere, slik at alle kan angripe IS sammen. Iallefall er det slik jeg ser det. Da trenger vi bare Iraq sin innsats fra sør. Veniamin Popov, the former Russian Ambassador to Libya, Yemen and Tunisia, mentioned that Moscow's operation would continue for approximately two months. "I believe that in two-three months the situation is Syria will be defused and the political landscape will become clearer," he told the media outlet. Her virker det som Russland tror Syria operasjonen er ferdig innen 3 måneder og at folk i Syria igjen vil leve under fredelige forhold i et land uten krig. Det hadde jo vært fantastiske fremsteg. Valg mellom Assad og andre parter i Syria i 2017 blir nok et sannsynlig resultat av konflikten, og jeg ville satt mine penger på at Assad kommer til å vinne det valget overlegent. Han er den eneste som kan samle det Syriske folk, og Syria har hatt det relativt bra under Assad, og relativt vanvittig mye bedre under Assad enn de har hatt det under USA kampanjen "Assad må gå". <-- Trademark, 2011. US "state department" (aka Bureau of Information Management and Concealement of Truth) Endret 23. februar 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 (endret) Assad har vunnet alle valg med over 90%. Det er tross alt ingen andre som har lov til å stille til valg. Assad er en av verdens mest grusomme statsledere som står ansvarlig for titalls tusener av døde syrere, deriblant barn, sivile, journalister og menneskerettighetsforkjempere. Syrere selv sier at de ikke kan leve i et land der statslederen har drept deres barn. Assad bygger sin makt på å drepe, torturere og undertrykke syrere samtidig som han tar pengene deres. Så lenge han har makten kan ikke syrere få frihet, den friheten Assads forsvarere her så gledelig benytter seg av. Endret 23. februar 2016 av Abigor Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 Assad har vunnet alle valg med over 90%. Det er tross alt ingen andre som har lov til å stille til valg. Assad er en av verdens mest grusomme statsledere som står ansvarlig for titalls tusener av døde syrere, deriblant barn, sivile, journalister og menneskerettighetsforkjempere. Syrere selv sier at de ikke kan leve i et land der statslederen har drept deres barn. Assad bygger sin makt på å drepe, torturere og undertrykke syrere samtidig som han tar pengene deres. Så lenge han har makten kan ikke syrere få frihet, den friheten Assads forsvarere her så gledelig benytter seg av. Hvordan kan han da få 90% hvis ingen andre kan stille? Da burde han vel få 100%? Assad er en av de beste statslederne i midt østen og har ledet et av midt østens mest liberale og velfunksjonerende land, hvor folk har hatt langt flere friheter enn i andre land i midt østen. Jeg vil gjerne se kilder på dine påstander, og beviser på at de er sanne, angående ditt utsagn om at "Assad står ansvarlig for titalls tusener av døde syrere, deriblant barn, sivile, journalister og menneskrettighetsforkjempere". Hva med vår allierte Saudi Arabia, hvordan stiller Syria I FORHOLD til Saudi Arabia som vi støtter, og Tyrkia som nå bomber kurdere i øst og sør. Assad har vel stort sett egentlig bygget sin makt på å forholde seg populær. En upopulær diktator blir alltid drepe innenifra, enten av folket eller av folk nær diktatoren. Det er ikke mulig å opprettholde et diktatur uten en viss støtte og popularitet i befolkningen. Assad har vel som så faktisk bygget sin makt på å forsøke å gjøre seg selv så populær blant det Syriske folk som overhode mulig. Som Shia har Assad inngått masse kompromisser med den store sunni befolkningen i Syria, store komppromisser med Kristine og andre religiøse grupper. Syria er sannsynligvis ett av få land som har hatt kirker, og tillatt kirker av alle land i midt østen. Kvinner har forholdsvis normale rettigher i Syria, iallefall før de groteske morderne fra IS inntok landet. Om vi burde støttet et land i midt østen er det nemlig Syria. Landet er vel det ved siden av Tyrkia og Libya som har vært de mest liberale landene i mist østen, og hatt mest sekulært styre. Nå virker det nesten som Ergogan og Tyrkia også ønsker en Islamsk stat i Tyrkia. Ergogan er jo tross alt en "moderat" islamist selv. Tyrkia er i så tilfellet nå mindre liberalt enn Iran, og kan muligens utvikle seg i retning Saudi Arabia. Slike regimer støtter vi? Men Syria, der skal vi ruinere hele landet for å kvitte oss med en diktator vi ikke liker? Jeg vil gjerne se statistikk over antall henrettede og drepte i midt østen og alle land i midt østen mellom 1990-2010. Kan du hevnise til tall fra den perioden om at Assad og Syria på en eller annen måte topper en slik liste over dødsfall, da skal jeg villig berømme deg for en god debatt. 1 Lenke til kommentar
the 3 X Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Assad er en av de beste statslederne i midt østen og har ledet et av midt østens mest liberale og velfunksjonerende land, Er du full ? det er i så fall din eneste unnskyldning... slike utaleleser er en skam i lire av seg, selv folk i SV hadde krympet seg... 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 (endret) Hvordan kan han da få 90% hvis ingen andre kan stille? Da burde han vel få 100%?Ikke vet jeg hvordan han klarte å få mindre enn 100%, men tallene jeg har sett varierer mellom 90-100%. Assad er en av de beste statslederne i midt østen og har ledet et av midt østens mest liberale og velfunksjonerende land, hvor folk har hatt langt flere friheter enn i andre land i midt østen. Jeg vil gjerne se kilder på dine påstander, og beviser på at de er sanne, angående ditt utsagn om at "Assad står ansvarlig for titalls tusener av døde syrere, deriblant barn, sivile, journalister og menneskrettighetsforkjempere".Hvilke andre diktatorer tror du leder liberale land og gir folk friheter? Voldtektsmannen og massemorderen Gadaffi? Kim Jung-un? Hva vet du om Syria og Assad egentlig, dersom du ikke vet at han står ansvarlig for kidnappinger, tortur og henrettelser av barn, journalister, sivile og menneskerettighetsforkjempere? Hva mer trenger du kilder på? At Nord-korea har konsentrasjonsleire? At Stalin henrettet tusener av uskyldige mennesker? At Gadaffi voldtok og drepte de han måtte ønske?e? Trenger du virkelig kilder på at diktatoren og slakteren Assad henretter og torturer uskyldige mennesker, deriblant barn? Jeg kan godt skaffe deg det, men det høres bare så rart ut når du har så sterke meninger om Syria og ikke vet dette. Assad har vel stort sett egentlig bygget sin makt på å forholde seg populær. En upopulær diktator blir alltid drepe innenifra, enten av folket eller av folk nær diktatoren. Det er ikke mulig å opprettholde et diktatur uten en viss støtte og popularitet i befolkningen. Assad har vel som så faktisk bygget sin makt på å forsøke å gjøre seg selv så populær blant det Syriske folk som overhode mulig. Som Shia har Assad inngått masse kompromisser med den store sunni befolkningen i Syria, store komppromisser med Kristine og andre religiøse grupper. Syria er sannsynligvis ett av få land som har hatt kirker, og tillatt kirker av alle land i midt østen. Kvinner har forholdsvis normale rettigher i Syria, iallefall før de groteske morderne fra IS inntok landet.Populære diktatorer som Kim Jung-un? Han blir ikke drept innenifra og folket forguder ham. Altså per din definisjon ikke en upopulær diktator. Hitler ble ikke drept innenfra, ifølge din definisjon er det umulig å da være upopulær. Stalin ble ikke drept innenifra. Som diktator så har Assad forbudt alle andre i å stille til valg, så Syrere har ikke akkurat noe alternativ. Det er jo definisjonen av diktatur. Og om noen måtte klage på en diktator, så har jo diktatorer politi og militære til å drepe de som måtte våge å kritisere. Samtidig er pressen sensurert så ingen får lov til å fortelle om de overgrepene som skjer. Å støtte Assad er som å støtte Kim Jung-un, Hitler, Stalin eller Gadaffi. Det er blant verdens jæveligste mennesker som tar penger fra det samme folket som de voldtar, torturerer og henretter. Du snakker om en person som får Ander Behring Breivik til å fremstå som en speidergutt. Om en norsk politiker hadde gjort noe annet enn å fordømme en slik massemorder ville det vært forkastelig. Endret 23. februar 2016 av Abigor Lenke til kommentar
Masserati Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Det var 3 som stilte til valg i Syria i 2014, Assad vant med ca 88 prosent og en meningsmåling som viser at 55 prosent støtter Assad: http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/jan/17/syrians-support-assad-western-propaganda http://www.theguardian.com/world/2014/jun/04/bashar-al-assad-winds-reelection-in-landslide-victory Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Og det "valget" er legitimt? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Trenger du virkelig kilder på at diktatoren og slakteren Assad henretter og torturer uskyldige mennesker, deriblant barn? Jeg kan godt skaffe deg det, men det høres bare så rart ut når du har så sterke meninger om Syria og ikke vet dette. Minner meg litt om Iraq, der var man heller ikke spesielt interessert i å vurdere kildene på endel påstander. 1 Lenke til kommentar
Masserati Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Trenger du virkelig kilder på at diktatoren og slakteren Assad henretter og torturer uskyldige mennesker, deriblant barn? Jeg kan godt skaffe deg det, men det høres bare så rart ut når du har så sterke meninger om Syria og ikke vet dette. Minner meg litt om Iraq, der var man heller ikke spesielt interessert i å vurdere kildene på endel påstander. Linkene er fra The Guardian (venstre/liberal?) og kilden på meningsmåling er "YouGov", du får Google litt https://yougov.no/ Syria på 24. plass over verste regimer i 2012: http://www.news-world.us/pics/60-worst-countries-in-the-world/ Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Trenger du virkelig kilder på at diktatoren og slakteren Assad henretter og torturer uskyldige mennesker, deriblant barn? Jeg kan godt skaffe deg det, men det høres bare så rart ut når du har så sterke meninger om Syria og ikke vet dette.Minner meg litt om Iraq, der var man heller ikke spesielt interessert i å vurdere kildene på endel påstander. Linkene er fra The Guardian (venstre/liberal?) og kilden på meningsmåling er "YouGov", du får Google litt https://yougov.no/ Syria på 24. plass over verste regimer i 2012: http://www.news-world.us/pics/60-worst-countries-in-the-world/ Dette er ikke kilder på at "diktatoren og slakteren Assad henretter og torturer uskyldige mennesker, deriblant barn" Lenke til kommentar
Masserati Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Trenger du virkelig kilder på at diktatoren og slakteren Assad henretter og torturer uskyldige mennesker, deriblant barn? Jeg kan godt skaffe deg det, men det høres bare så rart ut når du har så sterke meninger om Syria og ikke vet dette.Minner meg litt om Iraq, der var man heller ikke spesielt interessert i å vurdere kildene på endel påstander. Linkene er fra The Guardian (venstre/liberal?) og kilden på meningsmåling er "YouGov", du får Google litt https://yougov.no/ Syria på 24. plass over verste regimer i 2012: http://www.news-world.us/pics/60-worst-countries-in-the-world/ Dette er ikke kilder på at "diktatoren og slakteren Assad henretter og torturer uskyldige mennesker, deriblant barn" Nei, det er det ikke, men nå lagde jeg en liste over hvem som er med i krigen lenger oppe i tråden, så da kan du kanskje fortelle hvem av disse som vil gjøre det bedre en Assad. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 (endret) Dette er ikke kilder på at "diktatoren og slakteren Assad henretter og torturer uskyldige mennesker, deriblant barn"Ja så du har ikke fulgt med altså? Du tviler på at Sadam drepte de som kritiserte ham? Tror du han sparte barn? Både Sadam og Assad har tusenvis av uskyldige sivile liv på samvittigheten, deriblant barn. Hva mer har du gått glipp av? At Nord-korea dreper barn i konsentrasjonsleire? Endret 24. februar 2016 av Abigor Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Dette er ikke kilder på at "diktatoren og slakteren Assad henretter og torturer uskyldige mennesker, deriblant barn"Ja så du har ikke fulgt med altså? Du tviler på at Sadam drepte de som kritiserte ham? Tror du han sparte barn? Både Sadam og Assad har tusenvis av uskyldige sivile liv på samvittigheten, deriblant barn. Hva mer har du gått glipp av? At Nord-korea dreper barn i konsentrasjonsleire? Tusenvis av liv kan jeg tenke stemmer. Men det er jo ingenting i forhold til de millioner som har blir drept under og som følge av vestlige spredelse av "demoktati og frihet". Den ideologien er ansvarlig for flest døde i Syria, foran "Assad må gå" og deretter IS sin ekstremisme. Assad følger nok på en 4, 5, 6 eller 7 plass på listen over ansvarlige for døde i Syria, langt bak de første 3 ideologiene. Saddam var en dårlig fyr og en diktator ja, men Iraq og folk flest i Iraq hadde det langt bedre med han enn de har det nå uten han. USA har flere hundre tusenvis på samvittigheten i Iraq. Som USA selv har drept i Iraq. Rundt en million skadede. Noen sier at over 500.000 har blitt drept i Iraq så langt som følge av USA sin krig, og at ytterligere 500.000 har forsvunnet. Jeg holder det moderat her og sier noen hundre tusen. USA har ødelagt livene til millioner av mennesker i Iraq. Det er langt mer dramatisk enn hva Saddam fikk til under hele sin periode som diktator. Er det bedre å drepe barn fra luften med bomber enn å drepe de "i konsentrasjonsleir som Nord Korea"? Er det bedre å drepe andre enn å drepe sine egne? 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 (endret) Spiller ingen rolle, syrere kan ikke leve med en mann som tar pengene deres i betaling for å drepe barna deres. Vi vet hva som skjer i fengslene til diktatorer. Mennesker får strøm i testiklene, tåneglene revet av, de blir slått, brent og kastet syre på. Så lenge Assad har makten kan ikke syrere leve i frihet. Tenk deg at Erna eller Stoltenberg hadde fått henrettet en journalist som hadde tenkt å trykke en kritik artikkel om dem. Tenk deg om det hadde blitt oppdaget at en eneste norsk politiker hadde gjort noe slik. Personen ville vært ute av politikken resten av livet og fått mange år i fengsel som straff. På den andre siden har du de som gjør seg rike og mektige på å drepe bøttevis med kritikere og samtidig forby pressen å skrive om det eller noe annet negativt. Også kan du forby andre partier i samme slengen. Tenk på alle som elsker diktatorer. Folkemasser som hyller dem. Det finnes andre folkemasser også, som ikke gjør noen ting. De ligger tett i tett under bakken. Endret 24. februar 2016 av Abigor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå