Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny pc


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger en ny pc som skal brukes til spill og skole arbeid.

Prisklassen jeg ser for meg er 0-10K tenker jeg.

Pc jeg har nå er en Packard bell (easynote TM87) og jeg er veldig fornøyd med den selvom den er gammel. Det største problemet er at pc blir utrolig varm under og vifta er dårlig, i tillegg har den begynt å bli små treig og henge seg opp i noen tilfeller. Et annet problem er batteri tiden på kun ca 2 timer uten lader, som er veldig lite. (Og de minuttene er veldig raske, så det er nok ikke 2 timer en gang)

 

PC vil jeg skal ha like stor skjer eller større, bedre vifte og batteri tid

Fungere til spill, det vil også si typ spill som "sims" med mange pakker, som er vel det spillet som tar mest plass på denne pc.

Og brukes til skolearbeid (noe alle pc'er kan vel) og mye surfing på nett.

 

Jeg er helt åpen for alle typer merker, selvom jeg har vært veldig fornøyd med PackardBell, men jeg kan ikke se noen av dem for øyeblikket.

Hovedsaken til at jeg spør her er at jeg ikke vet helt hva jeg burde se på i forhold til all info om alle ulike pc'er i ulike prisklasser for å forbedre dette i fra den gamle pc:

 

Dette har jeg fra før:

15,6 tommers skjerm - 1366 x 768 piksler
Intel Core i3 350M - 2,27 GHz
640 GB harddisk - 5400 RPM
4 GB minne
Nvidia GeForce GT 320M - 1 GB RAM
Webkamera og mikrofon
Gigabit LAN, 802.11b/g/n WLAN
HDMI og VGA ut

 

 

Noen konkrete tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne har et litt mer spillpreg over seg og har et bedre grafikkort, men en dårligere CPU.

 

https://www.komplett.no/product/853935/

 

Her er det motsatt

 

https://www.komplett.no/product/853766/

 

 

 

EDIT: ser ut som HW.no kutter linkene mine. 

 

Er uansett produktnummer 853935 og 856043 på komplett.no, bare å søke etter disse nr så finner du produktet.

Endret av lazyjacket
Lenke til kommentar

Dette vil være en grei maskin til din bruk https://www.komplett.no/product/853765/pc-nettbrett/baerbar-pc/pc-er/asus-k501ub-156-full-hd-matt

Hvis du vil legge litt mere penger på bordet, så er denne fin http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE80RU003MMX/lenovo-ideapad-700-15-6-barbar-pc-sort

Denne vil kunne kjøre Sims 4 i 1366x768 oppløsning på høye instillinger, men SSD'en er kun 128GB http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/LE80E50397MT/lenovo-g50-80-15-6-barbar-pc-sort-solv

Lenke til kommentar

Maskinene lazyjacket linker til er fine, men de er "overkill" i forhold til TS bruksområde. For enkelthets skyld, her er linkene:

Asus ROG https://www.komplett.no/product/853935/pc-nettbrett/baerbar-pc/pc-er/asus-rog-gl552vw-156-full-hd-matt

Asus N552VX https://www.komplett.no/product/856043/pc-nettbrett/baerbar-pc/pc-er/asus-n552vx-156-full-hd-matt

Jeg har faktisk sett på den første der Asus ROG, men har sett at de har veldig mange fra 6-14000 så har vært litt usikker på hva som skiller de ulike "røde/svarte" som alle ser like ut, men har sikkert ulike egenskaper.

Vil heller betale litt mer og ha en mye bedre pc, enn en som "så vidt stiller krav".

Lenke til kommentar

Hvis du ikke bryr deg om prisforskjellen mellom kr 6666 og kr 9990, så er det bare å gå for Asus ROG. Men det er totalt overkill hvis det er spill som The Sims 4 du skal spille. 

 

Vil ikke kalle Asus ROG for overkill, nå er ikke The Sims 4 det spillet som krever mest, men skjermkortet i PCen for 6666,- er ren søppel, og jeg frykter nok at man vil få både lag og stutters selv i Sims 4 med et slikt skjermkort. 940M er på nivå med ett GT 740 kort, så ikke det jeg vil kalle et godt kjøp om PCen skal brukes til litt spilling og. 

Har man pengene til det så bør Asus ROGen for 9990,- være et klart valg, 960M er milevis bedre når det kommer til spill.

 

PS: verdt å notere seg, 940M har tilsvarende ytelse som Intel Iris Desktop, altså den integrerte grafikken i disse PCen er på nivå med dette skjermkortet. Bare for å gi et bilde av hvor dårlig kjøp 940M er.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Er et ordtak som heter buy cheap buy twice. Jeg ville makset budsjettet, i alle fall tilnærmet og kjøpt en maskin som vil vare en stund. En som yter godt, og er i god byggkvalitet. ROGen er det beste spillvalget og vil takle alt du hiver dens vei.

 

Den andre ser vel litt mer ut som en tradisjonell skole/jobbPC.

Lenke til kommentar

GeForce 940M vil kjøre The Sims 4 i Full HD på ultra med ~32 fps

GeForce GTX 950M vil kjøre The Sims 4 i Full HD på ultra med ~46 fps

GeForce GTX 960M vil kjøre The Sims 4 i Full HD på ultra med ~63 fps

 

The Sims 4 er ikke et spill som krever høy fps. TS er pr i dag fornøyd med GeForce 320M og 1366 x 768 oppløsning. Maskinen med 940M vil være en stor oppgradering. Når det gjelder driftstid på batteri er ikke Asus Rog en vinner. 

Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke bryr deg om prisforskjellen mellom kr 6666 og kr 9990, så er det bare å gå for Asus ROG. Men det er totalt overkill hvis det er spill som The Sims 4 du skal spille. 

 

Vil ikke kalle Asus ROG for overkill, nå er ikke The Sims 4 det spillet som krever mest, men skjermkortet i PCen for 6666,- er ren søppel, og jeg frykter nok at man vil få både lag og stutters selv i Sims 4 med et slikt skjermkort.

Kanskje greit å forholde seg til fakta, og ikke bare ren synsing og hva du frykter.

Lenke til kommentar

 

Kanskje greit å forholde seg til fakta, og ikke bare ren synsing og hva du frykter.

 

 

Ingen synsing her, og holde seg til fakta er akuratt det jeg gjør. Ett 940M kort er på nivå med intels siste grafikkprosessorer på bærbar, noe jeg håper du vet. Og når den integrerte løsningen har lik ytelse så snakker vi om et ekstremt dårlig skjermkort. I tillegg har ikke TS spesifisert hvilke versjon av Sims, kan like godt være Sims 3, og det vil det bli totalt uspillbart med ett 940M kort (dersom man bruker alle ekspensionspakkene)

 

Ja, Sims 4 har mindre feil enn Sims 3, men alle youtube klipp jeg har sett av Sims 4 med 940M har hatt flere hyppige microstutters som blir veldig merkbart om man spiller over en lengre periode. At du i det hele tatt kan anbefale 940M er uforståelig, spesielt når prosessoren har iris grafikk på likt nivå. 

 

Nei, 940M kan neppe opprettholde 30fps i Sims 4, og iværtfall ikke på ultra, det er kun bs. Når et spill får microstutters så er man langt ifra det en kaller stabil 30fps. I tillegg nevner trådstarter at han/hun ønsker å kjøre med flere tilleggspakker, som igjen vil kreve mer av skjermkort, så å gå for 940M vil være dumt om man har pengene for PCen med 960M. Hvorfor anbefale en PC som vil vise lag? (søk opp på nett om du ikke tror meg). Tilfellet om man kjøper den for 6660,- kan fort bli at man vurderer å oppgradere til ny PC, og da taper man iværtfall penger.

 

Til TS, håper inndelig at du ikke hører på dette rådet fra Omnithunder. Et 940M vil ikke gi god bildeflyt i Sims 4 om du skal bruke flere ekspension packs og evt. DLC. Og om du har planer om Sims 3 så vil dette av erfaring bli uspillbart med ett 940M kort. Har du ett budsjett oppmot 10k så ville jeg anbefalt ASUS ROGen på det sterkeste. Iværtfall styr unna PC med 940M, da kunne man likegodt kjøpt en PC uten dedikert skjermkort.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Ny pc blir sikkert flott :)

 

Forøvrig om du er fornøgd med ytelsen til din forhenværende pc og varme er største problemet vil jeg råde deg til å prøve å opne laptopen og fjerne allt av støv rundt kjøleribber, vifter og komponenter.

 

Allt du trenger er ett såkalt "elektrikkersett" med diverse fingerverktøy for elektriske dingser, under hundrelappen på biltema og uansett nyttig å ha.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

Kanskje greit å forholde seg til fakta, og ikke bare ren synsing og hva du frykter.

 

 

Ingen synsing her, og holde seg til fakta er akuratt det jeg gjør. Ett 940M kort er på nivå med intels siste grafikkprosessorer på bærbar, noe jeg håper du vet. Og når den integrerte løsningen har lik ytelse så snakker vi om et ekstremt dårlig skjermkort. I tillegg har ikke TS spesifisert hvilke versjon av Sims, kan like godt være Sims 3, og det vil det bli totalt uspillbart med ett 940M kort (dersom man bruker alle ekspensionspakkene)

 

Ja, Sims 4 har mindre feil enn Sims 3, men alle youtube klipp jeg har sett av Sims 4 med 940M har hatt flere hyppige microstutters som blir veldig merkbart om man spiller over en lengre periode. At du i det hele tatt kan anbefale 940M er uforståelig, spesielt når prosessoren har iris grafikk på likt nivå. 

 

Nei, 940M kan neppe opprettholde 30fps i Sims 4, og iværtfall ikke på ultra, det er kun bs. Når et spill får microstutters så er man langt ifra det en kaller stabil 30fps. I tillegg nevner trådstarter at han/hun ønsker å kjøre med flere tilleggspakker, som igjen vil kreve mer av skjermkort, så å gå for 940M vil være dumt om man har pengene for PCen med 960M. Hvorfor anbefale en PC som vil vise lag? (søk opp på nett om du ikke tror meg). Tilfellet om man kjøper den for 6660,- kan fort bli at man vurderer å oppgradere til ny PC, og da taper man iværtfall penger.

 

Til TS, håper inndelig at du ikke hører på dette rådet fra Omnithunder. Et 940M vil ikke gi god bildeflyt i Sims 4 om du skal bruke flere ekspension packs og evt. DLC. Og om du har planer om Sims 3 så vil dette av erfaring bli uspillbart med ett 940M kort. Har du ett budsjett oppmot 10k så ville jeg anbefalt ASUS ROGen på det sterkeste. Iværtfall styr unna PC med 940M, da kunne man likegodt kjøpt en PC uten dedikert skjermkort.

 

Ja, altså jeg vil jo ha en jeg kan ha lenge, og ikke måtte kjøpe "ofte". Er for det meste sims4 eller slike, ikke noe avanserte spill nei, men vil ha noe som fungerer bra og som ikke blir treg og hakker etter noen mnds  bruk. 

 

Har ikke nødvendigvis noe spesielt budsjett, vil heller ha en BRA pc til 10K å ha i fler år, enn å kjøpe en til 6K og bytte ut om to år..

Endret av SuperSofie
Lenke til kommentar

Ny pc blir sikkert flott :)

 

Forøvrig om du er fornøgd med ytelsen til din forhenværende pc og varme er største problemet vil jeg råde deg til å prøve å opne laptopen og fjerne allt av støv rundt kjøleribber, vifter og komponenter.

 

Allt du trenger er ett såkalt "elektrikkersett" med diverse fingerverktøy for elektriske dingser, under hundrelappen på biltema og uansett nyttig å ha.

Alt jeg har nå er jeg fornøyd med ja, problemet er at den blir super varm av spill som f.eks sims, og skrur seg av etter typ 30 minutter på et bord, funker flere timer om jeg "holder pc" oppe, eller lar halve pc stå utenfor bordet for luft. Hadde jeg vært så handy kunne jeg nok fjernet støv, men det ble fjernet støv for typ 1 år siden så vet ikke hvor mye som samler seg der raskt?

Vil dette skje eventuelt ved kjøp av ny pc og, raskt?

Lenke til kommentar

GeForce 940M vil kjøre The Sims 4 i Full HD på ultra med ~32 fps

GeForce GTX 950M vil kjøre The Sims 4 i Full HD på ultra med ~46 fps

GeForce GTX 960M vil kjøre The Sims 4 i Full HD på ultra med ~63 fps

 

 

GeForce 940M vil kjøre The Sims 4 i Full HD på ultra med ~32 fps

GeForce GTX 950M vil kjøre The Sims 4 i Full HD på ultra med ~46 fps

GeForce GTX 960M vil kjøre The Sims 4 i Full HD på ultra med ~63 fps

 

The Sims 4 er ikke et spill som krever høy fps. TS er pr i dag fornøyd med GeForce 320M og 1366 x 768 oppløsning. Maskinen med 940M vil være en stor oppgradering. Når det gjelder driftstid på ba

Er fornøyd med den jeg har nå ja, hovedproblemet!! er at den blir varm og skrur seg av. Batteriet er jo negativt, men sjeldent jeg ikke har kontakt tilgjengelig. 

Videre ved f.eks sims4 er det blitt litt tregere i det siste og "hakker litt", men har funket bra hittil.

Lenke til kommentar

 

 

Alt jeg har nå er jeg fornøyd med ja, problemet er at den blir super varm av spill som f.eks sims, og skrur seg av etter typ 30 minutter på et bord, funker flere timer om jeg "holder pc" oppe, eller lar halve pc stå utenfor bordet for luft. Hadde jeg vært så handy kunne jeg nok fjernet støv, men det ble fjernet støv for typ 1 år siden så vet ikke hvor mye som samler seg der raskt?

Vil dette skje eventuelt ved kjøp av ny pc og, raskt?

Har sett laptop fylle seg med støv på 3-4 måneder helt, typisk liggende på en sofa/teppe og i sengen bruk. Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Sims er et typisk spill som blir mer krevende jo flere tilleggspakker man kjøper, så her må man ikke se på hva som kjører Sims 4 brukbart, men hva som vil kjøre det stabilt med flere tilleggspakker og evt. dlc.

Du sier du ønsker en PC som varer i noen år, og da er definitivt 940M noe du bør styre unna, da den allerede er på god vei til å gå av dato.

Anbefaler deg å satse på minimum 960M om du ønsker en PC som skal vare i flere år. Alt under er det jeg vil kalle utdatert innen 2 år, og iværtfall om du ønsker å spille Sims med en haug av tilleggspakker og dlc, da kan jeg garantere at det vil gå tregere.

 

Og som som Omnithunder sier så er ikke Sims 4 et spill som er avhengig av høy fps. Men det Sims 4 derimot er avhengig av er et skjermkort som ikke får lav minimum fps, noe jeg frykter 940M vil gi deg. Kan godt hende 940M klarer 30fps, men problemet er at slike budsjett skjermkort ofte får frame-drops og mikrosekunder med lav fps som kan merkes som lag, dette fordi kortene enter får for høy temperatur og throttler eller har mangel på nok minne. Et eksempel er at man kan spille et spill helt greit i f.eks. 30 min, men så merker man at det plutselig starter å lagge eller gå tregere. Som er hovedgrunnen til at jeg vil råde deg unna billig kort som 940M. Kjøp heller skikkelig en gang, enn å måtte bytte ut er mitt råd ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...