amelbye Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Hei, jeg har en 99-modell evinrude/johnson båtmotor. Den var i meget god forfatning. Den har blitt pent brukt ca en eller to uker i året, og vært på service etter hver eneste sesong. I høst når jeg skulle ut en tur og se på havet overopphetet motoren, og jeg måtte slepes tilbake til hytta. Jeg tok med motoren til en motorkyndig kompis. Han konstanterte at motoren har mistet en del kompresjon på én av to sylindere. Han ba meg bestille ny termostat og vannpumpe og sier at motoren vil bli brukbar, men kommer til å miste en del effekt, bruke mye olje og vil aldri bli så god som den var. Vanligste grunn til havari på disse motorene er at impelleren i vannpumpa går i stykker når den blir gammel. Denne bør derfor byttes hvert 10. år, og før den går i stykker. Dette er like viktig som å bytte register-reima på en bil. Gjør man ikke det er det bare et tids-spørsmål når motoren kommer til å havarere. Jeg har kvittering på at impelleren ble byttet for 3 år siden, men ser nå ved nærmere inspeksjon at skruene på motoren er fortsatt dekket med lakk - motoren har aldri vært åpnet. Motoren har altså havarert fordi verkstedet tok betalt for å bytte impeller uten å utføre jobben. Hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Kontakter verkstedet, forklarer saken og ber om utbedring eller erstatning? Går de ikke med på det så får du heller ta det via en annen instans. Forbrukerobudet eller hva de nå heter f.eks. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Først og fremst: Når oppdaget du dette? Hvis du burde sett at oppdraget ikke var skikkelig utført på et tidligere tidspunkt, så kan du ikke påberope deg mangelen nå. Framgangsmåte: Du reklamerer til verkstedet, og krever erstatning med henvisning til forbrukerkjøpsloven §§ 17, 22 og 28. Hvis det du sier stemmer er reparasjonen åpenbart mangelfull. Reklamasjonsfristen er på 5 år hvis resultatet av tjenesten er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, og akkurat dette synes jo være ment å skulle vare i 10 år så den saken er grei. Utmålingen av erstatning er litt mer kinkig, men i utgangspunktet skal du stilles som om de hadde utført reparasjonen skikkelig. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 oppdaget det nå, noen år senere. Men det kan ikke forventes at en vanlig forbruker vet hvor impelleren sitter eller hvilke skruer som må løs for å få den ut. Serviceintervall på denne er 10 år, så jeg vil tro jeg har 5 års reklamasjonstid. Takk for paragrafer, de kan jeg komme til å trenge! Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Først og fremst: Når oppdaget du dette? Hvis du burde sett at oppdraget ikke var skikkelig utført på et tidligere tidspunkt, så kan du ikke påberope deg mangelen nå. Er ikke dette i strid med redelighet og/eller god tro? ref. fkjl. §27: "... Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse." 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Hvis de har tatt betalt for et arbeid de ikke har utført er dette svindel. Det skal ikke være nødvendig å måtte sjekke om verksteder faktisk har gjort jobben sin. 4 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Nå er det vel strengt tatt håndverkertjenesteloven som er rett lovanvendelse, ikke forbrukerkjøpsloven. Imidlertid, så er reklamasjonsretten i praksis den samme; "Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år." Og som det antydes i innlegg #5; regelen om at reklamasjonsretten tapes om det reklameres for sent settes også i denne loven til side av følgende passasje: "Tjenesteyteren kan ikke gjøre gjeldende at det er reklamert for seint etter (1) eller (2) dersom tjenesteyteren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro." 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 ....men ser nå ved nærmere inspeksjon at skruene på motoren er fortsatt dekket med lakk - motoren har aldri vært åpnet. Man behøver ikke åpne motoren for å bytta impeller da. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) ....men ser nå ved nærmere inspeksjon at skruene på motoren er fortsatt dekket med lakk - motoren har aldri vært åpnet. Man behøver ikke åpne motoren for å bytta impeller da. Det er en ganske forvirrende terminologi rundt båtmotorer, da man refererer til hele enheten med propell, girkasse, chassi og feste- og styremekanisme som en motor, mens selve motoren egentlig bare er en liten del helt øverst på maskineriet. Skruene som må åpnes for å komme til impelleren (nede i undervannshuset/girkassa) har ikke vært rørt siden motoren forlot fabrikken. Jeg tror alle skjønte hva jeg mente. ----- Til dere andre: Takk for gode svar! Her er det kanskje best å skrive et brev... Jeg ser for meg at det fort kan bli litt ubehagelig stemning når jeg møter opp i butikken for å anklage dem for svindel Endret 7. februar 2016 av amelbye Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Kontakt verkstedet, dersom dem er ordentlige folk så fikser dem dette. Dersom dem er søplefolk så sier dem nei, da sier du "jeg legger ut bilde av kvitteringen og bilder av motoren på alle båtforumene i norge om 5 min, ha en fin kveld", så legger du på Endret 8. februar 2016 av Henrik2k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå