Toreaasporet Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Hei. Den siste måneden har jeg ringt ambulanse 3 ganger, og alle gangene har alt vært bra. Første gangen var etter en bilulykke, og denne står jeg for fordi dette er jo riktig å gjøre selv om det ikke var noe peronskade. Andre gangen var en episode med hyperventilering, og dette kjenner jeg ikke til. Personen jeg ringte for fikk krampetrekninger og pustevansker. Ambulansen kom og de fikk vedkomne til å puste i en pose til alt var ok. Nå sist gang ringte jeg for en som hadde angstanfall og var overbevist at han hadde hjerteinfarkt. Jeg har aldri ringt ambulansen før, og nå på en måned har jeg ringt 3 ganger. Er nok bare tilfeldig, men litt plagsomt å ringe ambulansen 3 ganger for å få beskjed at det ikke var noe farlig og ville gå over av seg selv. Han med panikkanfall hadde et sterkt ønske selv om ambulanse, så jeg angrer egentlig ikke på den heller. Spørsmålet mitt er altså, hvordan kjenner jeg igjen farlige situasjoner? Alle 3 gangene ringte jeg få minutter etter jeg innså situasjonen, de siste to var jeg alene med personen. Alle 3 hendelsene var med forskjellige folk. Jeg sier ikke at jeg ikke skal ringe i en situasjon jeg er usikker i, men hva er typiske tegn for at noen er i livsnød og trenger rask hjelp? Folk nær meg som vet om det ler litt av meg for at det skal så lite til før jeg ringer ambulanse, dette ler jeg litt med de av, men helt uten å angre på at jeg ringte siden jeg ikke er i stand til å ta oversikt nok av situasjonen til å vite det ikke er farlig. Endret 7. februar 2016 av Toreaasporet Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 I slike situasjoner som du beskriver så er det riktig å ringe, spesiellt siden du var usikker. En ting som er greit er å ha en dialog med 113 før de eventuellt sender en ambulanse. De som sitter der har masse kunnskap og kan hjelpe deg med noen tips du kan prøve før de sender en bil. Si hva som skjer og hvordan du oppfatter situasjonen, de klarer å ofte finne ut av hva du mener selv om du beskriver ting dårlig. Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Det er AMK som avgjør om ambulanse trengs eller ikke. Ring når du er i tvil, slik som du har gjort nå. At du får ambulanse når det ikke trengs er AMK sin "feil", ikke din. Første gangen kunne nok politiet vært riktig å kontakte om det ikke var misstanke om personskade. Er lite ambulansen får gjort om alle involverte har det helt fint og ingen misstanke om noe. Ved en vanlig ulykke, altså, der 2 biler er borti hverandre uten at det er noe fare for liv, helse og sikkerhet for noe trenger man ikke politiet heller, da er det bare å fylle ut skademelding. Var det misstanke/tegn til mulig alvorlig skade og det ikke var det var det jo riktig, men ingen grunn til å ringe etter ambulanse hver gang man er borti ett uhell i trafikken. Endret 7. februar 2016 av aklla Lenke til kommentar
Toreaasporet Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Det er AMK som avgjør om ambulanse trengs eller ikke. Ring når du er i tvil, slik som du har gjort nå. At du får ambulanse når det ikke trengs er AMK sin "feil", ikke din. Første gangen kunne nok politiet vært riktig å kontakte om det ikke var misstanke om personskade. Er lite ambulansen får gjort om alle involverte har det helt fint og ingen misstanke om noe. Ved en vanlig ulykke, altså, der 2 biler er borti hverandre uten at det er noe fare for liv, helse og sikkerhet for noe trenger man ikke politiet heller, da er det bare å fylle ut skademelding. Var det misstanke/tegn til mulig alvorlig skade og det ikke var det var det jo riktig, men ingen grunn til å ringe etter ambulanse hver gang man er borti ett uhell i trafikken. Sent på kvelden og bilen foran sklei i en sving og havnet på taket. Jeg satt i passasjersetet i bilen bak og ringte instinktivt etter ambulanse mens jeg gikk ut av bilen. Skal vel kanskje ringe politi først men det tok sjåføren i bilen jeg var i seg av. Som sagt så angrer jeg ikke på denne. Er bare disse episodene som har fått meg til å ha lyst å bli litt mer selvsikker og opplært til å håndtere situasjonene på en bedre måte. Det beste jeg kan sammenligne det med var når jeg var liten og falt ned fra et tre. Foreldrene mine som ikke har noe medisinsk utdannelse (noe arbeidsrelaterte HMS kurs på det meste) tok situasjonen helt kult og fikk roet meg ned og fikk meg til å telle hvor mange fingre de holdt oppe. Etter jeg var roet ned og tilbake fra "sjokket" kjørte de meg til legevakten. Helt rolig under hele situasjonen. Regner med de var redd i og med jeg hadde en hjernerystelse og en brist, men de tok likevel alt helt kult og fikk kjapt hjelpet meg. Det er sånn jeg vil ha kunnskap til å håndtere en situasjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Ta et kurs i førstehjelp. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Når det gjelder slike ting som at du falt ned kan det være greit å ikke ringe ja, men når du tror noen har hjerteinfarkt eller noen har krampetrekninger og pustevansker kan man ikke bare ta det med ro slik foreldrene dine gjorde, ettersom det ikke er en åpenbar, fysisk skade slik du hadde hatt om du falt ned fra treet og skadet deg hardt. Du virket antagelig frisk etter fallet, da er det greit med en sjekk. Vanskelig å si noe generellt, men du ser jo fort om det ser ut som om folk er i akutt fare eller ikke. Sliter man med å puste eller misstanke om hjerteproblemer er det akutt. Om det faktisk er akutt eller ikke er jo opp til AMK å avgjøre, din jobb er å ringe når du tror noen trenger akutt hjelp. Endret 7. februar 2016 av aklla Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 De to siste vil jeg si var riktige, men hvorfor ringe ved en bilulykke uten personskade? Det er jo bare helt unødvendig Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Han visste kanskje ikke ennå om det var personskade. Man kan også føle seg fin og ha indre blødninger. Endret 7. februar 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Bare fordi du ikke kan se at det er personskade, betyr ikke at det ikke er personskade. Nakkesleng (whiplash) kan fremstå som øm nakke/skulder, noe som normalt sett ikke trenger ambulanse. Men nakkesleng er fullstendig farlig og krever medisinsk behandling så fort som mulig. Pr. grunnkurs (som jeg måtte ta da jeg tok lappen) blir det anbefalt å ringe ambulanse ved sammenstøt i over 30 km/t. Videre kan det økte adrenalinnivået i de involverte maskere alvorlige skader, sånn som indre blødninger og benbrudd. Er man i tvil så ringer man 113, og beskriver situasjonen. Endret 7. februar 2016 av Dragen Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Det du har gjort er helt riktig. AMK vil selv vurdere om det trengs ambulanse eller ikke. Jeg ville gjort akkurat det samme som deg. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Er du i tvil så er du ikke i tvil. Du har gjort lite galt med å ringe AMK. Som andre over meg sier, AMK avgjør om det skal sendes ut ambulanse. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Høres ut som greie tilfeller å ringe 113 for. Er nok bare tilfeldigheter at det har blitt 3x på en mnd. Endret 8. februar 2016 av Rune_says Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Får alle som har ømhet i skulderen etter bilulykke, utdelt en nakkekrage da? Hvilke andre muligheter til å behandle eventuell nakkesleng er det? Selv ville jeg nok ikke ringt til ambulanse på grunn av en teoretisk mulig nakkesleng. Ville heller ikke ringt til ambulanse for personer som er kjent for å lide av angst og/eller panikkanfall. Er det en ukjent person, er det mer usikkert om det er hjerteinfarkt. Kanskje du selv har en måte å være på som har fått disse personene til å føle seg engstelige? Med mindre du er hjemmehjelp eller jobber på institusjon. Da er det vel litt vanligere å oppleve mange panikkanfall på kort tid. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 (endret) Hvilke andre muligheter til å behandle eventuell nakkesleng er det? Røntgen. Dersom noe er ødelagt må det kanskje opereres. Hvis ingenting vises er det ingenting å gjøre. Det man er redd for er at noe er brekt inni der og det ikke oppdages. Ville heller ikke ringt til ambulanse for personer som er kjent for å lide av angst og/eller panikkanfall. Ja, for de er jo immune mot hjerteinnfarkt, og trenger heller aldri legges inn på psykiatrisk. Endret 8. februar 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Viktig å ikke drive diagnosering. Som førstehjelper skal man handle basert på situasjonen man ser og symptomer pasienten(eller pasientene har). Det betyr at en pasient som sliter med å puste skal behandles deretter uten at man skal diagnosere _hvorfor_ pasienten sliter med å puste. På en pasient som blør så stopper man blødningen, man legger ikke for mye tid i hvorfor pasienten blør. Diagnosen er opp til behandlende lege å gjøre - ikke alle oss andre Og som det blir nevnt - er man i tvil så er man ikke i tvil - da ringer man 1-1-3. Det er opp til AMK å vurdere situasjonen slik du beskriver den og symptomene du lister opp før de evnt igangsetter tiltak som ambulanse(en eller flere?), first responder(?), legebil(?), politi(trippelvarsling? dvs brann, politi og helse), luftambulanse(?) osv. Du bestiller ikke ambulansen, det gjør AMK Lenke til kommentar
Bubblegum Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 AMK har helsepersonell som vurderer alvorlighetsgraden på situasjoner som ringes inn, det er det ikke innringer som gjør. Når AMK sender ambulanse, vurderes det også hvor mye dette haster. Angstanfall kan minne om hjerteinfarkt og kan virke voldsomt. Ikke rart du ble skremt av det, og det var jo umulig for deg å vite hvor mye eller lite dette egentlig hastet, eller hva det egentlig var. Det ville jo vært dumt om du tok det for å være angst og lot være å ringe, hvis det faktisk var et hjerteinfarkt. Hyperventilering, pustevansker og krampeanfall er også skremmende å oppleve, og du kunne ikke vite hva dette heller egentlig var. Ulykke hvor bil har havnet på taket synes jeg også høres ut som en god idè å ringe for. Det er mye bedre å ringe AMK, så får de som er helsepersonell gjøre vurderingen om de skal sende ambulanse, eller ikke. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 som sagt; bedre å ringe for ofte enn å ikke ringe når en skulle ha ringt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå