Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch

Anbefalte innlegg

Har en 5 porters switsh som jeg bruker til å dele ei internett linje, til to dataer. Men så lurere jeg bare på om det har noe å si hvor jeg putter i de forskjellige kablene? i hvilken port burde jeg putte intenett kabelen i og i hvilke porter burde jeg ha kablene til dataen i?

Er det forresten noen som har Chello plus og deler linja til to dataer slike som jeg gjør? Jeg har problemer med at internett linja "forsvinner". Det kommer ikke opp noen feilmeldinger, jeg bare mister kontakten. Noen som har peiling på hva det kan være?

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme hvilken porter du bruker.

Kan være en "uplink" port som du kan koble til andre switcher med. Den bruker å ha en knapp merket X eller noe, som gjør at du kan "lage" en krysset kabel.

Ikke helt sikker på hvordan det er med chello, men hvis du bare kan ha en maskin på linja, blir det krasj når to maskiner skal sloss om en ip adresse.

Hvis dette er tilfellet, kan du sette to nettverkskort i den ene maskinen, skru på Internet Connection Sharing på kortet du kobler til nettet.

Så kobler du den andre PC'n og det andre nettverkskortet inn i switchen.

Lenke til kommentar
Samme hvilken porter du bruker.

Kan være en "uplink" port som du kan koble til andre switcher med. Den bruker å ha en knapp merket X eller noe, som gjør at du kan "lage" en krysset kabel.

Ikke helt sikker på hvordan det er med chello, men hvis du bare kan ha en maskin på linja, blir det krasj når to maskiner skal sloss om en ip adresse.

Hvis dette er tilfellet, kan du sette to nettverkskort i den ene maskinen, skru på Internet Connection Sharing på kortet du kobler til nettet.

Så kobler du den andre PC'n og det andre nettverkskortet inn i switchen.

Men jeg får 3 IP'er med dette abbonementet...

Lenke til kommentar

Hvis den har funket fint før, så skal den vel funke nå også. Kanskje den er ødelagt. Funker den på en pc i det hele tatt. Det du kan teste er annuleringsmetoden. Ta den pc som funker, putt inn nettverkskabelen fra denne pc'en på hver av lan portene på switchen (etter tur), da finner du ut om alle portene funker. Hvis alle funker så er switchen ok. Det du da må gjøre er å prøve pce'en som ikke funker å putte rett i modemet, bypass switchen. Kanskje dette kan hjelpe deg med å finne ut hvor feilen er. Hvis alt funker på hver pc'ene alene (dvs uten andre påkoblet) så kan det være at de ikke får nok IP'er av chello

Bare et forslag:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...