xRun Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 jeg hører ofte kritikk av det amerikanske helsevesenet. hva er grunnen til dette? Jeg tror trådstarter har fått litt inntrykk av noen av folks grunner. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg, som 60% av amerikanere får helseforsikring fra arbeidsgiver. Jeg aldri erfarer helsekøer og får velge blant 120 leger og spesialister jeg ønsker å bruke. Jeg betaler bare $15 hver gang jeg besøker legen, $150 når jeg går på sykehuset.Bare? Dette er jo dyrere enn i Norge. Om man justerer for at mange amerikanere har mindre inntekt enn i Norge er det fryktelig. Prisen for legetime er ca det samme (mindre eller mer avhengig av om fastlegen er spesialist), med makspris per år (går du mer blir det gratis). Sykehus er gratis i Norge.Den typiske nordmenn betaler mer enn jeg gjør. Dere betaler skatt for helsebehandling som jeg ikke må gjøreOg din arbeidsgiver må betale for deg, som gjør at du får lavere lønn. USA bruker suverent mest per capita på helsetjenester, 45% mer enn Norge gjør. Samtidig er kvaliteten middelmådig. Uenig, kvaliteten er høy men mer fattigdom, vold og livsstil bidrar til dårligere resultater som gir inntrykket at det er middelmådig. Fordi jeg har god helseforsikring får jeg topp kvalitet for en fornuftig pris enn det typiske nordmann. Trenger jeg hoftekirurgi venter jeg ikke mer enn ei uke hvis jeg vill Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 11. februar 2016 Del Skrevet 11. februar 2016 USA som er ikke er så suverent land, skal ha gratis helsetjenester? Noe som Norge ikke har? Tror nok at det er på tide, å skru av volumet.... En slik hvit løgn vil ikke gå på det meste, hvor det er ulemper for de fleste. Lenke til kommentar
PhenixSun Skrevet 13. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2016 Et spørsmål De som faller mellom stolene, altså - De som tjener for mye for Medicaid - Lever i en stat hvor Obamacare ikke er ratifisert - Og tjener for lite for en privat forsikring Hva med de? Må de betale full pris for helsetjenester? Eller vil de få hjelp. Har prøvd å lese om dette på nettet men vanskelig å finne noe i mylderet av alt som står på et vanskelig språk. Lenke til kommentar
the 3 X Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Dette er den vanlige løgnen fra venstresiden, at de fattige nærmest dør i rennesteinen etter en ulykke...tullprat, de har offentlige sykehus der borte også.. Når det gjelder kvalitet, og medisinske nyvinninger så ligger de milevis foran Norge.. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. februar 2016 Del Skrevet 13. februar 2016 Et spørsmål De som faller mellom stolene, altså - De som tjener for mye for Medicaid - Lever i en stat hvor Obamacare ikke er ratifisert - Og tjener for lite for en privat forsikring Hva med de? Må de betale full pris for helsetjenester? Eller vil de få hjelp. Har prøvd å lese om dette på nettet men vanskelig å finne noe i mylderet av alt som står på et vanskelig språk. Ingen kan benektes helsebehandling på sykehusene i USA men de må betale full pris etterpå. Lenke til kommentar
the 3 X Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Hva må de betale etterpå ?? sykehusoppholdet ??? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Sykehus tar betalt for all behandling som koster penger i form av personelltimer, forbruk av materielle ressurser, bruk av utstyr, sengeplass osv. Enten betales dette av forsikringen, eller så går regningen til pasienten. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 Hva må de betale etterpå ?? sykehusoppholdet ???Samme måte de fleste voksne betaler tannlegen i Norge Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 (endret) Hva må de betale etterpå ?? sykehusoppholdet ???Samme måte de fleste voksne betaler tannlegen i Norge Men NAV, eller HELFO, tar jo store deler av regningen ved veldig mange tilfeller av operasjoner, inngrep o.l. (Her finnes en oversikt over tilfeller hvor man kan få støtte). Finnes det lignende løsninger i USA for de som får f.eks akutthjelp i et sykehus, men som i etterkant får en regning de ikke kan betale for egen hånd? Hvis ikke, hvordan forsvares dette? Jeg som Norsk skatte-betaler betaler jo forresten heller ikke for andres uvaner (røyking, uforsvarlig kjøring o.l.), men fordi at jeg selv skal ha et sikkerhetsnett i tilfelle noe skulle skje med meg selv, samt for beskyttelse (politivesenet, brannvesenet o.l.). Folk, ja sågar norske statsborgere, er glade i å bruke sin egen beskatning som motargument til å gi ytelser til svakere eller "uansvarlige" grupper, men glemmer at det jo faktisk er for deres egen skyld at de betaler skatt. Endret 15. februar 2016 av Snurreleif Lenke til kommentar
the 3 X Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Sykehus tar betalt for all behandling som koster penger i form av personelltimer, forbruk av materielle ressurser, bruk av utstyr, sengeplass osv. Enten betales dette av forsikringen, eller så går regningen til pasienten. Så din påstand er at om en uteligger faller i en trapp f.eks, og knekker både det ene og det andre, så må han betale for sykehusbehandlingen i USA ??? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Så vidt jeg vet, ja, med mindre sykehuset velger å gi det gratis for å være greie. Lenke til kommentar
the 3 X Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Så der finns ikke offentlige sykehus der borte ??? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Så der finns ikke offentlige sykehus der borte ??? Det finnes offentlige syskehus, og flere private som gir gratis behandling, men du risikerer mye uten å kjøpe helseforsikring som under Obama er Ganske rimelig. Betaler staten for deg hvis du ikke kjøper bilforsikring I Norge og ødelegger andre biler? Lenke til kommentar
the 3 X Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Tullprat, en blakk uteligger får gratis øyeblikkelig hjelp der borte... Lenke til kommentar
xRun Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Øyeblikkelig/nød/første/stabiliserende hjelp, kall det hva du vil, på stedet og legevakt-tjenester, joda, det får de. Men regningen sendes til en eller annen mottaker. Enten offentlige støtteordninger for eldre eller fattige, eller til forsikringsselskapet, eller dekkes f.eks. av en veldedig klinikk vedkommende mottar behandlingen på, eller pasienten må betale selv. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Tullprat, en blakk uteligger får gratis øyeblikkelig hjelp der borte...Nei, regninger fra sykehuset er hovedårsaken amerikanere mister alle sine penger og går konkurs Lenke til kommentar
the 3 X Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Tullprat, en blakk uteligger får gratis øyeblikkelig hjelp der borte...Nei, regninger fra sykehuset er hovedårsaken amerikanere mister alle sine penger og går konkurs Så en blakk uteligger dør i rennesteinen etter en ulykke ??? Bløff..!!! Lenke til kommentar
xRun Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Tullprat, en blakk uteligger får gratis øyeblikkelig hjelp der borte...Nei, regninger fra sykehuset er hovedårsaken amerikanere mister alle sine penger og går konkurs Så en blakk uteligger dør i rennesteinen etter en ulykke ??? Bløff..!!! Hvis du ser posten over: de mottar hjelpen, men også regningen hvis de mangler dekning gjennom forsikring, støtteordning, eller behandlingen skjer på en veldedig klinikk. Så de mottar hjelpen, men må betale også. Lenke til kommentar
the 3 X Skrevet 15. februar 2016 Del Skrevet 15. februar 2016 Tullprat, en blakk uteligger får gratis øyeblikkelig hjelp der borte...Nei, regninger fra sykehuset er hovedårsaken amerikanere mister alle sine penger og går konkurs Så en blakk uteligger dør i rennesteinen etter en ulykke ??? Bløff..!!! Hvis du ser posten over: de mottar hjelpen, men også regningen hvis de mangler dekning gjennom forsikring, støtteordning, eller behandlingen skjer på en veldedig klinikk. Så de mottar hjelpen, men må betale også. Blakk uteligger betaler med hva ??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå