Gå til innhold

Apple skal trolig lansere flere apper til Android

Anbefalte innlegg

Det er jo bare det samme ukonkrete greiene om igjen "ikke optimalt integrert", det betyr ingenting. Det er bare løsprat. Essensen virker til å være at du ikke vet noe særlig om systemet, en ærlig sak, men det er faktisk mer enn "Ikke så farlig" å komme med påstander i et offentlig fora om ting du ikke vet noe om.

AtW

Hva vet du om Apple sine produkter og tjenester da? Altså din personlige erfaring med dette, ikke bare ting du har lest på nettet...

Bare for å bli litt bedre kjent med deg... :)

Dette har jeg svart deg på minst tre ganger før rogkas, jeg har gitt en grundig innføring i hva slags apple-produkter jeg har og har hatt. Jeg foreslår 1. At du blir litt mindre opptatt av dette, og heller ser om det folk skriver er riktig 2. At du leser eller husker disse tidligere innleggene, jeg orker ikke å gjenta meg selv enda en gang.

AtW

Den er grei, du må gjerne la være å fortelle det igjen. Det var mest ment som en oppfølging av TKongen sitt innlegg om å la være å snakke detaljert om ting man ikke kan noe om og heller konsentrere seg om de tingene man kan.

Det eneste jeg husker at du har fortalt om deg selv er at du mener at personlig erfaring med ting ikke betyr noe som helst. Jeg syns kanskje det i så fall fremstår noe arrogant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier selv at du ikke ser på noe annet, så enhver påstand om at det ikke fungerer optimalt fra deg, har du selv invalidert med eget utsagn. Så du kan ikke si noe om hvordan noe annet fungerer, fordi du selv sier du bare vet om det du selv bruker. 

*snip*

Jeg er enig i det TKongen skriver i sitatet her, man bør i størst mulig grad unnlate å si noe om ting man ikke har noe særlig greie på. Siden jeg ikke kjenner dere kunne det jo vært litt interessant å vite litt mer om hvilken erfaring dere har med Apple sine produkter og tjenester, spesielt siden dere oppholder dere så mye i diskusjoner som handler om nettopp Apple.

Så fortell gjerne, hvilken erfaring har dere?

Har selv ipad mini 2. Dama har iphone 6+ og Macbook Air 2013. Barna har 1 stykk ipad hver (ipad 2 og ipad mini) og 1 stykk iphone hver (iphone 4s og iphone 5). Noe annet du lurer på?

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

En Android enhet fungerer like bra med Chromecast som en iOS enhet. Du kan bare droppe "optimalt". Chromecast fungerer like bra uansett. Jeg vet heller ikke hvordan du får det mer optimalt enn å trykke en gang for å sende en YT video til Chromecast.

Det kan du jo heller ikke vite før du har gått all-in og får med deg hva totaliteten i Apple sin infrastruktur gir til sine kunder. Kobler man sammen dingser fra ulike produsenter så får man ikke den opplevelsen.

Du kommer nok ikke dit noen gang...

Forventer ikke at du aksepterer det, men det fungerer like bra. Slik er det med utrolig mange andre tjeneste også. Google sine tjeneste fungerer like bra på iOS, OSX, Windows og Android. Det er en grunn til at gmail og google maps brukes overalt uansett plattform.

Google har mange gode tjenester på alle plattformer. Jeg har flere venner som foretrekker å bruke de tjenestene på sine iPhone. Det er selvsagt også helt greit. Jeg foretrekker Apple der de tilbyr tjenester. Det fungerer best for meg.

Du har ingen kilde for 28%. Og som forventet så påstår du at Apple maps er bedre enn google maps. Det er det jo objektivt sett absolutt ikke. Det er bare hvis en liker Apple utrolig godt at Apple maps er et bra alternativ. Det er en grunn til at Apple måtte tilbake med Google maps. Det er mye bedre.

Vel, jeg syns ikke Google Maps er bedre, tvert i mot. Jeg foretrekker Apple Maps. Hvis du trenger å finne ut av markedsandel er det bare å søke, Google er din venn til det bruket... :)

Hvis du bare skal fortsette med "Apple best med Apple" blir det bare som å argumentere rundt i sirkler uten å komme noen vei. Det er jo beviselig feil. Hvis du faktisk har noe reellt å si om dette, som du ikke har skrevet 100 ganger allerede i denne tråden, så gjør gjerne det. Hvis du ikke har, så har du altså ingen argumenter som tilsier at det jeg skriver er feil.

Apple ER best med Apple. Det er noe du vet selv også. Det betyr ikke at du ikke kan koble inn andre dingser, jeg har det hjemme hos meg selv også (Windows), men optimalt et det ikke.

Gratulerer med ny Windows PC da. Du sa jo for en stund siden at du ikke har brukt det på 7-8 år :)

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny Windows PC da. Du sa jo for en stund siden at du ikke har brukt det på 7-8 år :)

Jeg har hatt Windows siden det kom i versjon 3, må vel har vært på slutten av 80-tallet. Privat byttet jeg ut alt til Apple fra 2008, men i jobb har jeg måttet bruke Windows frem til for litt over ett år siden. Beklager at jeg glemte det, må nok ha fortrengt det... :) antagelig heller ikke så veldig relevant, det var en eldre Windows enn dagens versjon, og jeg brukte den først og fremst grunnet et spesialverktøy.

Nå bruker jeg heldigvis Apple også i jobb.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

@rogkas det jeg sa om dette, som du bruker om og om igjen for å mene at vi ikke burde si noe om Apple produkter med mindre vi har dem selv, vel det hadde en grunn. Det var ikke for å gi deg et argument, det gjorde jeg heller ikke egentlig, fordi dette er noe du har repetert ganske mye. Poenget mitt er at du påstår at andre tjenester ikke fungerer "optimalt" og "integrert", samtidig som du sier at du ikke har noen anelse om hva det er. Håper du ser mangelen på logikk her. Du putter jo alltid Android og Windows i samme kategori, selv om det på ingen måte er samme greiene i det hele tatt. Vet du hvorfor folk bruker Android og Windows om hverandre? Fordi med de tjenestene vi har i dag er det ingen problem å mikse enheter med forskjellige OS. Det har ingen ulemper. Du kan fint bruke en Apple maskin eller enhet til det også. Så lenge du holder deg unna iTunes, Airplay, Apple TV iCloud for noe annet enn backup osv.

Det du sier om at ungdommer som går inn i huset har stort sett iPhone og fungerer fint... Det er akkurat det jeg mener. Hadde du hatt et system som ikke var brukte Apple SW så kunne enhver person med enhver enhet Apple/Google/Microsoft brukt det problemfritt. Det er  det jeg sier med at det ikke er så kjekt for andre nødvendigvis. De som da kommer til deg uten Apple enhet er da altså teknisk sett (no pun intended) utenfor. Og det er jo det Apple gjør. Skaper et skille, enten innfor eller utfor. Tenk om nå Apple lager Airplay app til Android. Det hadde jo vært fantastisk. Da kan jo enhver person som kommer i huset ditt kunne bruke Apple TVen.

En direkte sammenligning mellom Apple TV og Chromecast er vel i utgangspunktet ganske så vanskelig i og med at det er to relativt forskjellige produkter, med forskjellige tjenester og ikke minst til to helt forskjellige priser.

Hvorvidt den ene fungerer bedre med Apple sitt økosystem og enheter kontra den andre kommer jo helt an på hva man ønsker å få utført. Det er jo i utgangspunktet ikke noe vesentlig dårligere støtte for Chromecast i iOS sammenlignet med Android etter det jeg har fått med meg. De fleste apper og tjenester som støtter Chromecast på Android, gjør det samme på iOS.

Men det er jo en viss forskjell på hvorvidt Chromecast fungerer like godt mot iOS, som mot Android og det å påstå at en Chromecast er like godt integrert mot Appleenheter som en Apple TV eventuelt ville ha vært. Det er jo flere ting som fort ligger naturlig for en Applebruker som vil fungere via en Apple TV, som ikke vil fungere via en Chromecast. Deriblant avspilling av eventuelle ting man har kjøpt og eier via iTunes ettersom iTunes ikke støtter Chromecast, mens på en Apple TV så kan man jo kjøre det via AirPlay eller direkte på Apple TV.

AirPlay er jo forsåvidt også en tjeneste som strekker seg litt utover hva du kan gjøre via Chromecast i og med at AirPlay er integrert og bakt inn i selve iOS og lar deg speile alt av innhold som du måtte kjøre på en iOS-enhet, eller en Mac for den sakens skyld. Chromecast på sin side er jo avhengig av at hva enn du måtte ønske å spille av har lagt inn støtte for Chromecast. Ta for eksempel Overcast som er en av de mest populære podcasttjenestene på iOS, den støtter ikke Chromecast, men du kan fint kjøre den over AirPlay osv...

Det er jo det som er poenget mitt. Chromecast er en langt enklere enhet enn Apple TV. Den gjør ikke det samme, har ikke samme funksjoner. Dermed har det lite å si hva du bruker ellers av tjenester. Har appen eller programmet et Cast ikon så er den "optimal" og "integrert". Fordi det er ikke noe som heter "optimalt" og "integrert" med en chromecast. Den funksjonaliteten den har virker uavhengig av OS, og er ikke avhengig av noe annet.

Jeg mente aldri Chromecast var en erstatning for Apple TV, fordi det er det ikke. Jeg viste det som et glimrende eksempel på at det du har av enheter er irrelevant for å bruke den. Den fungerer like bra med alt. F.eks Overcast støtter gjerne ikke Chromecast, men Airplay. Det endrer jo ingenting, fordi den er jo ikke tilgjengelig på Android. Så Chromecast funksjonaliteten er lik over alle plattformer i form av å være ikke-eksisterende.

Men helt klart, om du bruker en del Apple tjenester og iOS spesifike apper til ting, så er jo Apple TV det eneste riktige valget. Spesielt dyr er den heller ikke, og det er et godt produkt hvis du er i den situasjonen. Problemet er jo at hvis du ikke er så er den ikke like bra lengre. Den er laget for Apple, det er det den funker med. Hvis du hadde iCloud/iTunes/Airplay til Android/Windows kunne jo boksen plutselig blitt en ekstremt god boks for egentlig alle. Apple hadde solgt veldig mye, men med prisen på boksen er det åpenbart at de ikke tjener mye på den. Det er nok mer penger i å opprettholde veggene i økosystemet og få folk inn i Apple-loopen. F.eks det å selge en 47% margins iPhone er nok verdt betydelig mer enn å selge et titalls Apple TVer.

Jeg trenger jo ikke noe mer funksjonalitet enn en Chromecast i dag, og da er det lite vits for å betale for noe mer, som og gjør ting mer komplisert. Hadde Apple hatt tilgjengelige apper derimot, og jeg hadde hatt behovet så tror jeg nok absolutt jeg hadde kjøpt en Apple TV. For meg virker den bedre enn alternativene (diverse Android bokser) Selv om den ikke har 4K(!). Spesielt og med tanke på de andre som gjerne hadde brukt den. Men sånn som det er i dag har jeg ikke lyst til å kjøpe meg inn i et fengsel. Apple lager og dårlig produkter. F.eks når jeg skulle kjøpe bærbar PC for litt siden, hadde ikke Apple noen gode produkter i akkurat den kategorien jeg så på. Hvis jeg da er i Apple sitt system og bruker fullt av deres løsninger, så vil det bli veldig kjipt å han en PC som ikke er. Samtidig kjipt å kjøpe det Apple produktet som ikke er like bra. Da havner jeg i en tap-tap situasjon for min del. Jeg kan godt ha enkelte Apple produkter, men å låse meg inn i fengselet har jeg ikke veldig lyst til. Og du kan jo fint bruke en iPhone eller en Mac uten å være låst til noe som helst. Det som er plattformuavhengig er helt klart det beste. Det er veldig greit å kunne lagre en fil på Dropbox på Linux, ha den på Windows, og ha den på mobilen. Er jeg i Windows slipper jeg å dra til Linux for å finne fil. Har jeg ikke PCen, slipper jeg å hente den frem for å finne fil. Det gir mye større frihet. Så til tross for at jeg må bruke alle disse OSene av ulike grunner, så fungerer det som skal fungere mellom dem veldig greit. Chrome er jo et annet eksempel, som er syncet gjennom alle enheter uavhengig av OS. Safari på mobil, Edge på PC og Firefox på Linux.... da har du plutselig litt mer problemer.

Lenke til kommentar

Fordi med de tjenestene vi har i dag er det ingen problem å mikse enheter med forskjellige OS. Det har ingen ulemper. Du kan fint bruke en Apple maskin eller enhet til det også. Så lenge du holder deg unna iTunes, Airplay, Apple TV iCloud for noe annet enn backup osv.

Det er nettopp det som for meg er ulempene, jeg må holde meg unna de tjenestene du nevner dersom jeg skal mikse enheter. De tjenestene er for meg mye mer sentrale enn å blande inn dingser fra andre produsenter.

Tenk om nå Apple lager Airplay app til Android. Det hadde jo vært fantastisk. Da kan jo enhver person som kommer i huset ditt kunne bruke Apple TVen.

Tenk om Google hadde tatt ansvar og laget AirPlay til sitt eget OS og dermed gitt haugevis av produsenter i den leiren mulighet til å implementere det. Det kunne jo vært fint.

Det er jo det som er poenget mitt. Chromecast er en langt enklere enhet enn Apple TV. Den gjør ikke det samme, har ikke samme funksjoner.

Det er også mitt poeng, Chromecast gir meg ikke det jeg er ute etter.

Men helt klart, om du bruker en del Apple tjenester og iOS spesifike apper til ting, så er jo Apple TV det eneste riktige valget. Spesielt dyr er den heller ikke, og det er et godt produkt hvis du er i den situasjonen.

Nettopp!

Jeg kan godt ha enkelte Apple produkter, men å låse meg inn i fengselet har jeg ikke veldig lyst til.

Men så er det heller ikke et fengsel å ha produkter fra Apple. Hvis jeg mener at et enkelt produkt sine egenskaper isolert sett er viktigere enn å få den optimalt integrert inn i hele infrastrukturen, så kan jeg fint kjøpe meg det. Ingen låsing, ikke noe fengsel. Du står akkurat like fritt som i hvilken som helst teknologisk leir...:)

Lenke til kommentar

du sier det er en ulempe om du må holde deg unna de tjenestene. Det til tross for at ingen av dem er spesielle, eller fungerer stort annerledes fra andre. Blir det da vanskelig å se at andre bruker andre tjenester og får gjort det samme, og dermed kan mikse enheter?

Google kan ikke lage Airplay app. Enhver person kan lage Chromecast til hva som helst. Airplay er strengt regulert av Apple, som alt annet Apple. Hvis Apple ikke lager det, får ingen det. Det er en lukket standard, og jeg kan love deg om at noen lager det til noe annet blir de saksøkt av planeten.

Hvis du faktisk kjøper noe annet da, så vil det jo ikke fungere opp mot resten av det du har. Du kan ikke lenger synce bilder, spille av til TV osv fra den enheten. Hvorfor? Fordi du bruker iCloud osv. Hadde du brukt Dropbox ville det jo gått fint f.eks. Det er det som gjør det til et fengsel. Ingen av enhetene vil kunne fungere sammen med den som ikke er samme type. Den må brukes alene uten synkronisering og integrering med de andre. Det er jo ganske håpløst for de fleste.

Du står ikke like fritt i hver leir. Alle vet Apple har mer innlåsing. En eller to går fint, du kan fortsatt installere andre tjenester enn Apple sine. Men gjør en slik som du gjør og bruker alt Apple, er det ingen vei ut. Du kan ikke bruke noe annet, alt du har er i Apple sitt system. Låst inne, ikke mulig å få ut. Det er fakta, så ingen poeng i å argumentere mot det. Det er en av valgene du gjør når du går for Apple. Det største valget er jo egentlig tjenestene, ikke enheten. Bruker du fortsatt office/Dropbox/skydrive/google drive/gmail/chrome osv osv, så er det jo ikke et problem.

I tillegg er det jo verdt å nevne at Google har langt bedre sync enn apple mellom tjenester. Det å søke på ting i Google kan komme opp i maps. Mail, nettleser, maps osv. Alt er knyttet sammen. Det får du ikke med Apple f.eks. Så det er langtifra alltid best å bruke apple for å få best mulig sync og integrering. Og gjett hva? Chrome, maps, gmail finnes til alt!

Lenke til kommentar

du sier det er en ulempe om du må holde deg unna de tjenestene. Det til tross for at ingen av dem er spesielle, eller fungerer stort annerledes fra andre. Blir det da vanskelig å se at andre bruker andre tjenester og får gjort det samme, og dermed kan mikse enheter?

Folk må da gjerne få bruke akkurat hvilke tjenester de vil. For meg fungerer Apple sine tjenester betydelig bedre enn alle andre tjenester jeg har forsøkt. Det betyr noe for meg. Andre får velge hva som betyr noe for dem.

For meg er det absolutt uten betydning å mikse enheter. Been there, done that. Glad jeg slipper det lenger.

Google kan ikke lage Airplay app. Enhver person kan lage Chromecast til hva som helst. Airplay er strengt regulert av Apple, som alt annet Apple. Hvis Apple ikke lager det, får ingen det. Det er en lukket standard, og jeg kan love deg om at noen lager det til noe annet blir de saksøkt av planeten.

Mye mulig Apple har patent på det, sikkert smart i så fall. Det er en glitrende løsning og helt sikkert noe de ønsker å beskytte.

Sammen med de andre Air-tjenestene.

Hvis du faktisk kjøper noe annet da, så vil det jo ikke fungere opp mot resten av det du har. Du kan ikke lenger synce bilder, spille av til TV osv fra den enheten. Hvorfor? Fordi du bruker iCloud osv. Hadde du brukt Dropbox ville det jo gått fint f.eks. Det er det som gjør det til et fengsel. Ingen av enhetene vil kunne fungere sammen med den som ikke er samme type. Den må brukes alene uten synkronisering og integrering med de andre. Det er jo ganske håpløst for de fleste.

Det er jo derfor jeg handler Apple, det fir meg den optimale opplevelsen. Hvis jeg deler filer med andre bruker jeg de tjenestene som passer til dette. Uproblematisk.

I tillegg er det jo verdt å nevne at Google har langt bedre sync enn apple mellom tjenester. Det å søke på ting i Google kan komme opp i maps. Mail, nettleser, maps osv. Alt er knyttet sammen. Det får du ikke med Apple f.eks. Så det er langtifra alltid best å bruke apple for å få best mulig sync og integrering. Og gjett hva? Chrome, maps, gmail finnes til alt!

Jeg kan ikke si noe om hvordan Google sine tjenester funker, de bruker jeg jo ikke. Men Apple sine tjenester fungerer utmerket.

Du står ikke like fritt i hver leir. Alle vet Apple har mer innlåsing. En eller to går fint, du kan fortsatt installere andre tjenester enn Apple sine. Men gjør en slik som du gjør og bruker alt Apple, er det ingen vei ut. Du kan ikke bruke noe annet, alt du har er i Apple sitt system. Låst inne, ikke mulig å få ut. Det er fakta, så ingen poeng i å argumentere mot det. Det er en av valgene du gjør når du går for Apple. Det største valget er jo egentlig tjenestene, ikke enheten. Bruker du fortsatt office/Dropbox/skydrive/google drive/gmail/chrome osv osv, så er det jo ikke et problem.

Det største følelsen av låsing jeg har hatt i mine 30 år med data er mot Microsoft. Men jeg slapp unna de også, akkurat på samme måte som jeg selv kan velge å bytte ut Apple hvis jeg ikke lenger er fornøyd. Ikke noe låsing, ikke noe fengsel. Annet enn i ditt hode...:)

Lenke til kommentar

Du sier du ikke vet noe om andre tjenester, likevel sier du at du har drevet med miksing av enheter og du synes ikke det fungerer bra. Du ser muligens logikkbristen? Du har ikke noe grunnlag for å kommentere hvordan miksing av enheter fungerer.

En ting er å ha patent på Airplay, du har jo selvfølgelig patent på noe du lager selv. Det har google og, forskjellen er at google lager apper til iOS. Apple lager ikke til Android. Som er forbrukerfiendtlig uansett hvordan du ser på det.

Ekstremt egoistisk holdning å si at du bruker Apple og hvis du skal dele filer så bruker de andre Apple. Du velger altså hvem du er venner med og jobber med basert på om de har Apple tjenester? For de fleste andre mennesker er og tanken på andre mennesker viktig. Da funker det dårlig om du skal bruke noe som er kun på Apple. Det er lite kult. Det er derfor det ville vært bra om Apple lagde til Windows og Android. Da kunne andre skaffet seg Apple tjenester. Så om de møter på en egoistisk Apple bruker, kan de fortsatt dele filer ol.

Som sagt, det at Apple låser langt mer enn noen andre er fakta. Det er ikke opp til diskusjon. Det er en del av strategien deres. De har en del sider ved seg som er ganske forbrukerfiendtlige. Hvis du ikke kan akseptere det, så er du blindet av at du liker dem så godt. Det er jo et veldig typisk tegn for om noen liker noe ekstremt mye. De klarer ikke å se og akseptere feil med det. Og vet du hva? Om du handler Apple kan du fortsatt bruke Chrome, Maps og Gmail. Sannsynligvis bruker de fleste Apple kunder dette regelmessig. Det koster ikke en krone. så hvorfor bruker så mange det? Jo, fordi det er gode tjenester. Du bruker jo Apple tjenester om det finnes, og vurderer ikke engang noe annet. Som i praksis vil si at du alltid synes det som er fra Apple er best. Og ikke kom og si at tjenester som Apple maps osv er bedre integrert, fordi det er det ikke. Den beste synkroniseringen med kart er overlegent, klart, Google maps.

Og det er det som sier om noen kan diskutere noe eller ikke. Du kan fint diskutere produkter du ikke har. De det ikke går an å diskutere med er folk som aldri ser feil i noe de diskuterer. Det vil alltid bare fungere bra. Som vil si at du aldri sier noe, bare tåkeprat som ikke fører noen vei. Jeg håper ikke du har tenkt å gå denne stien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tipper det over for deg, TKongen. Da tror jeg at jeg legger denne diskusjonen litt til side for min del, til du har fått pustet ut litt. Nesten alt du skriver over her er feil og preget av følerier. Da blir videre diskusjoner først relevante når du har fått dempet deg litt.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...