Gå til innhold

Apple skal trolig lansere flere apper til Android

Anbefalte innlegg

Poenget er at man har f.eks en gruppe som jobber med en iOS-applikasjon. Denne har masse bugs og/eller innfasing av funksjonalitet som gruppa fortsetter med. Samtidig setter man igang en gruppe som skal jobbe med Android-app med samme funksjonalitet. Disse vil naturligvis ikke jobbe helt uavhengig for begge plattformer skal i størst mulig grad ha samme brukeropplevelse. Noe synergier må man kunne hente ut ved å bruke flere plattformer. Selv store konserner har ikke uendelig med ressurser, det er heller ikke alltid effektivt å ha for mange personer involvert i samme arbeidsoppgaver. 

Men uansett om dette løses praktisk, effektivt osv så er det kundenes opplevelse som til syvende og sist teller. Og da viskes alle reelle praktiske tilnærminger ut. Jeg som Android-bruker føler at jeg blir tilsidesatt som kunde når leverandøren lanserer iOS-app før min egen app fungerer som forventet. Ikke unaturlig at slike utsagn oppstår. 

Så litt tilbake til mitt opprinnelige innlegg. Jeg tror endel tilbydere ville fått lit kred hvis de i større grad finslipe eksisterende produkter fremfor å lansere nye ustabile funksjoner eller nye plattformer. Denne bransjen er et jævla rotterace, så balansen er nok ekstremt vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Wikipedia skriver så er et monopol myndighetsstyrt, altså de tillater kun en tilbyder. At et firma har et sterk markedsposisjon er ikke det samme som monopol.

Det eneste jeg ikke liker ved innlegget ditt er at du blander begreper og definisjoner.

Fra Wikipedia:

"Man bruker normalt ikke begrepet monopol om slike offentlige monopoler som forsvarpolitimyntvesen, osv."

Er du fra USA? Dette er noe en amerikaner ville sagt. Monopol er bare noe kommunister driver med. Vet du hva definisjonen på monopol er? Det er bare en tilbyder. Intel er den eneste tilbyderen av CPU til servere, altså et monopol. Det blir for dumt om du skal fortsette å skrive enda mer som er så åpenbart feil. Jeg sier det for siste gang. Har du ikke noe å skrive, ikke skriv noe, det er bare utrolig irriterende for alle andre når du bare kommer med ville grunnløse utsagn som beviselig ikke stemmer.

Jeg blander ikke begreper og definisjoner. Hvis du mener det, skriv hvordan. Før jeg gjorde det derimot ville jeg prøvd å unngå å blande fakta med fantasi. Det tar 10 sekunder å finne ut at det du hevder wikipedia skriver er motsatt av det du hevder.

iTunes hadde vore tingen...

Då kan ein kjøpe filmen på telefonen og likevel sjå den på iPaden eller AppleTV'en sin :)

Android nettbrett og Chromecast ;)

...som fungerer fint hvis du har Android-dingser.

Apple sin infrastruktur fungerer best for oss som har valgt Apple sine løsninger.

Der tar du feil igjen. Chromecast fungerer strålende for alt. Chromecast er til Android, Windows, OSX og iOS:

https://itunes.apple.com/us/app/chromecast/id680819774?mt=8

Det er innebygd i apper som youtube osv. Det er det som er så bra. Har du pin så kan du bruke chromecast uansett enhet. Med Airplay? Har du ikke Apple enhet? nei, synd det. Alt fungerer fint mot Chromecast, nesten ingenting fungerer mot Apple TV sin Airplay. Hadde Airplay vært en app til Android og Windows hadde det vært mye bedre. Apple bare låser inn. Så det stemmer ikke det du sier. Apple TV er ikke nødvendigvis best. Skal du ha en liten strømmepinne så er Chromecast et mye bedre valg. Apple TV derimot er utelukkende for Apple brukere. Apple er det eneste selskapet som skaper problemer med dette. MS og Google sine tjenester fungerer smertefritt på kryss av alle plattformer. OG utrolig mange Apple brukere bruker både MS og google produkter daglig. Jeg vedder på at 99% bruker minst en av dem daglig. Hvor mange på kloden bruker Apple Maps? En promille? Apple tjenester er langt ifra alltid best på Apple produkter. Nå kommer du sikkert til å si at Apple Maps er kjempebra og du bruker det hele tiden, men det endrer ikke på det faktum at det er mye dårligere enn Google maps. Uansett hva du synes.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Der tar du feil igjen. Chromecast fungerer strålende for alt. Chromecast er til Android, Windows, OSX og iOS:

Jada, jeg vet at man koble en Apple-dings til en Chromcast, akkurat som jeg kan koble min iPhone til systemet i bilen, eller til Bluetooth-dingsen på stereoanlegget på hytta. Det betyr ikke at integrasjonen er optimal, bare at det eksisterer en trådløs tilkobling.

Apple TV er ikke nødvendigvis best.

Nei, ikke nødvendigvis. Men den fungerer best for meg.

Hvor mange på kloden bruker Apple Maps? En promille? Apple tjenester er langt ifra alltid best på Apple produkter. Nå kommer du sikkert til å si at Apple Maps er kjempebra og du bruker det hele tiden, men det endrer ikke på det faktum at det er mye dårligere enn Google maps. Uansett hva du synes.

I følge statistikker fra oktober 2015 har Apple Maps en markedsandel på ca 28%. Litt mer enn den promillen du antyder. Ja, Apple Maps fungerer helt strålende, men jeg aner ikke om den er bedre eller dårligere enn Google Maps. Jeg var nødt til å prøve Google Maps på en firmatur i fjor sommer, jeg syns bare det var klønete og fikk endret mine innstillinger til å bruke Apple Maps i stedet, noe som fungerte mye bedre for meg.

Men det er fint du har funnet en karttjeneste som funker best for deg, jeg har funnet min.

Lenke til kommentar

iTunes hadde vore tingen...

Då kan ein kjøpe filmen på telefonen og likevel sjå den på iPaden eller AppleTV'en sin :)

Android nettbrett og Chromecast ;)

...som fungerer fint hvis du har Android-dingser.

Apple sin infrastruktur fungerer best for oss som har valgt Apple sine løsninger.

Tull. Hvis det er noe du lurer på, så er det bare å spørre oss som faktisk har disse produktene. Ikke noe å være flau over det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tull. Hvis det er noe du lurer på, så er det bare å spørre oss som faktisk har disse produktene. Ikke noe å være flau over det.

Fungerer det ikke med Android-dingser?

Er ikke integrasjonen mellom Apple-dingser gjennom Apple sin infrastruktur best for oss som bruker Apple-dingser?

For øvrig er jeg ikke flau over å ikke eie noen Android-dingser, jeg har bare valgt noe som funker bedre for meg.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Er ikke integrasjonen mellom Apple-dingser gjennom Apple sin infrastruktur best for oss som bruker Apple-dingser?

"..som fungerer fint hvis du har Android-dingser."

Noe mer du lurer på?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noe mer du lurer på?

Neida, jeg lurer ikke på det. Jeg er klar over at Android-dingser kan kobles til Chromecast.

Lenke til kommentar

En Android enhet fungerer like bra med Chromecast som en iOS enhet. Du kan bare droppe "optimalt". Chromecast fungerer like bra uansett. Jeg vet heller ikke hvordan du får det mer optimalt enn å trykke en gang for å sende en YT video til Chromecast.

Forventer ikke at du aksepterer det, men det fungerer like bra. Slik er det med utrolig mange andre tjeneste også. Google sine tjeneste fungerer like bra på iOS, OSX, Windows og Android. Det er en grunn til at gmail og google maps brukes overalt uansett plattform.

Du har ingen kilde for 28%. Og som forventet så påstår du at Apple maps er bedre enn google maps. Det er det jo objektivt sett absolutt ikke. Det er bare hvis en liker Apple utrolig godt at Apple maps er et bra alternativ. Det er en grunn til at Apple måtte tilbake med Google maps. Det er mye bedre.

Hvis du bare skal fortsette med "Apple best med Apple" blir det bare som å argumentere rundt i sirkler uten å komme noen vei. Det er jo beviselig feil. Hvis du faktisk har noe reellt å si om dette, som du ikke har skrevet 100 ganger allerede i denne tråden, så gjør gjerne det. Hvis du ikke har, så har du altså ingen argumenter som tilsier at det jeg skriver er feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En Android enhet fungerer like bra med Chromecast som en iOS enhet. Du kan bare droppe "optimalt". Chromecast fungerer like bra uansett. Jeg vet heller ikke hvordan du får det mer optimalt enn å trykke en gang for å sende en YT video til Chromecast.

Det kan du jo heller ikke vite før du har gått all-in og får med deg hva totaliteten i Apple sin infrastruktur gir til sine kunder. Kobler man sammen dingser fra ulike produsenter så får man ikke den opplevelsen.

Du kommer nok ikke dit noen gang...

Forventer ikke at du aksepterer det, men det fungerer like bra. Slik er det med utrolig mange andre tjeneste også. Google sine tjeneste fungerer like bra på iOS, OSX, Windows og Android. Det er en grunn til at gmail og google maps brukes overalt uansett plattform.

Google har mange gode tjenester på alle plattformer. Jeg har flere venner som foretrekker å bruke de tjenestene på sine iPhone. Det er selvsagt også helt greit. Jeg foretrekker Apple der de tilbyr tjenester. Det fungerer best for meg.

Du har ingen kilde for 28%. Og som forventet så påstår du at Apple maps er bedre enn google maps. Det er det jo objektivt sett absolutt ikke. Det er bare hvis en liker Apple utrolig godt at Apple maps er et bra alternativ. Det er en grunn til at Apple måtte tilbake med Google maps. Det er mye bedre.

Vel, jeg syns ikke Google Maps er bedre, tvert i mot. Jeg foretrekker Apple Maps. Hvis du trenger å finne ut av markedsandel er det bare å søke, Google er din venn til det bruket...:)

Hvis du bare skal fortsette med "Apple best med Apple" blir det bare som å argumentere rundt i sirkler uten å komme noen vei. Det er jo beviselig feil. Hvis du faktisk har noe reellt å si om dette, som du ikke har skrevet 100 ganger allerede i denne tråden, så gjør gjerne det. Hvis du ikke har, så har du altså ingen argumenter som tilsier at det jeg skriver er feil.

Apple ER best med Apple. Det er noe du vet selv også. Det betyr ikke at du ikke kan koble inn andre dingser, jeg har det hjemme hos meg selv også (Windows), men optimalt et det ikke.

Lenke til kommentar

Det kan du jo heller ikke vite før du har gått all-in og får med deg hva totaliteten i Apple sin infrastruktur gir til sine kunder. Kobler man sammen dingser fra ulike produsenter så får man ikke den opplevelsen.

Hva med å konkretisere litt? Hva mener du mangler med chromecast?

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

AtW

La meg gjette at den kanskje er noe svak på integrasjon mot Apple sin infrastruktur, Cloud-tjenester, integrasjon og annet innenfor Apple sin plattform.

Skulle jeg ta feil, er egentlig ikle det så farlig. Da kan jo Apple-kunder kjøpe seg en fullintegrert Chromecast hvis de ønsker det.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det som er poenget med det jeg sier. Chromecast er "fullintegrert" med iOS og OSX. Chromecast bruker jo ikke cloud til noe. Det er ikke noe du bruker hvis du vil spille av en film fra iCloud f.eks. Den har ingen kobling mot google drive heller. Den har ingen kobling mot noe annet enn Wi-Fi i huset. Den "integreres" bare mot Wi-Fi i huset. Alt annet er irrelevant. Dermed er den "fullintegrert" mot alt.

Ganske mye som er nettbasert (som den til dels er) er plattformnøytralt. Det er jo heller ingen grunn til at du ikke skal kunne sette opp iCloud, iMessage, Airplay ol. på din Android mobil og bruke en Apple TV uten problemer, og ha det integrert og lagre ting i samme skyløsning som Macen din f.eks. Det er jo en av grunnene til at folk som har en Mac ofte bruker Dropbox f.eks. Fordi da kan de aksessere filer overalt, på hva som helst. Dropbox finnes til alt, og fungerer like bra overalt. Samme med google drive og MS onedrive. Begge er integrert opp mot selskapene sine andre tjenester og fungerer på OSX, iOS, Android og Windows.

Det hender ofte også i denne verden at du møter på noen andre. Da kan du være kul å bruke Apple maps og Pages så mye du vil, men da må du nesten være kul alene. Det aller meste fungerer fint, unntatt Apple. Det er håpløst om du skal gjøre noe sammen med andre. Derfor folk bruker tjenester som ikke er fra Apple i så stor grad. Samtidig som de da faktisk kan ha forskjellige enheter fra ulike merker. Dvs ikke alt fra Apple og fortsatt få alt til å virke bra sammen.

Du sier selv at du ikke ser på noe annet, så enhver påstand om at det ikke fungerer optimalt fra deg, har du selv invalidert med eget utsagn. Så du kan ikke si noe om hvordan noe annet fungerer, fordi du selv sier du bare vet om det du selv bruker. Og det fungerer veldig bra, så lenge du holder deg unna Apple tjenester å bruke all slags enheter sammen nå som vi har fått så mye cloud og nettbasert. OS betyr mindre og mindre. Og det har det gjort i mange år allerede. Det å velge basert på OS nå er det ikke mye poeng i. Selv om det finnes tilfeller der en fortsatt må.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Noe mer du lurer på?

Neida, jeg lurer ikke på det. Jeg er klar over at Android-dingser kan kobles til Chromecast.

Du vet tydeligvis ikke at den funker helt utmerket med ios enheter å. Men det er det tydelig du ikke vil skjønne.

Edit: Ser andre har svart bedre enn meg og det er tydelig du er litt for mye inne i din egen boble. På tid å se litt utenom din egen lille firkant og slutte å lage begrensninger for deg selv.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er akkurat det som er poenget med det jeg sier. Chromecast er "fullintegrert" med iOS og OSX. Chromecast bruker jo ikke cloud til noe. Det er ikke noe du bruker hvis du vil spille av en film fra iCloud f.eks. Den har ingen kobling mot google drive heller. Den har ingen kobling mot noe annet enn Wi-Fi i huset. Den "integreres" bare mot Wi-Fi i huset. Alt annet er irrelevant. Dermed er den "fullintegrert" mot alt.

Nettopp, og da blir ikke Chromecast en optimalt integrert enhet mot hele den infrastrukturen jeg ønsker at mine bokser skal fungere sammen med. Dermed vil Apple TV fungere bedre for meg. En venn av meg trengte kun en boks for å koble sin iPhone til sin TV og kjøpte en Chromecast. Selvsagt får han koblet de sammen og sett på TV med det også.

Det hender ofte også i denne verden at du møter på noen andre. Da kan du være kul å bruke Apple maps og Pages så mye du vil, men da må du nesten være kul alene. Det aller meste fungerer fint, unntatt Apple. Det er håpløst om du skal gjøre noe sammen med andre. Derfor folk bruker tjenester som ikke er fra Apple i så stor grad. Samtidig som de da faktisk kan ha forskjellige enheter fra ulike merker. Dvs ikke alt fra Apple og fortsatt få alt til å virke bra sammen.

Det handler ikke om å være kul, men å bruke de dingsene og de tjenestene som fungerer best. Det fungerer helt strålende også sammen med andre. De aller fleste av de jeg kjenner, og nesten uten unntak blant alle de ungdommene som er innom hjemme, bruker iPhone. Da forenkles ganske mye når det gjelder integrasjon. De som eventuelt har noe annet får da heller ikke den helt samme, og komplette, muligheten.

Folk må gjerne blande utstyr fra ulike produsenter så mye de vil for min del. Jeg har også gjort det i mange år. Det å koble de sammen fungerer greit nok, men jeg håper det fungerer bedre enn for noen år siden. Jeg bruker litt Windows også, og sliter fortsatt med oppkobling og driverproblematikk. Men det er ikke Windows 10 på den PC'en, så det er mulig det er årsaken.

Du sier selv at du ikke ser på noe annet, så enhver påstand om at det ikke fungerer optimalt fra deg, har du selv invalidert med eget utsagn. Så du kan ikke si noe om hvordan noe annet fungerer, fordi du selv sier du bare vet om det du selv bruker. Og det fungerer veldig bra, så lenge du holder deg unna Apple tjenester å bruke all slags enheter sammen nå som vi har fått så mye cloud og nettbasert. OS betyr mindre og mindre. Og det har det gjort i mange år allerede. Det å velge basert på OS nå er det ikke mye poeng i. Selv om det finnes tilfeller der en fortsatt må.

Jeg har heller ikke sagt noe om funksjonaliteten til de tingene jeg ikke har selv. Det kan jeg selvsagt heller ikke gjøre, for som du sier, jeg bruker ikke Windows eller Android lenger. Jeg har med meg drøyt 30 år med dataerfaring fra mitt yrke fordelt med litt over 20 år med Windows, et par år med Android, og snaut 10 år med Apple. Windows har jeg fortsatt på en PC og brukte det frem til for litt over ett år siden. Litt erfaring med de ulike systemene har jeg med meg, men du har helt rett i at jeg nå handler med Apple og ingen andre. Rett og slett fordi det fungerer best for meg. Der Apple har velfungerende tjenester bruker jeg de, ikke fordi jeg tror at tjenesten isolert sett er bedre enn noe annet, men fordi det er godt integrert i operativsystemet, kommer ferdig installert, fungerer optimalt i infrastrukturen og totalt sett gir meg en bedre tjeneste enn andre varianter. Som for eksempel Apple Maps og Apple Music. Jeg foretrekker de tjenestene som fungerer best for meg, naturlig nok.

Lenke til kommentar

Du sier selv at du ikke ser på noe annet, så enhver påstand om at det ikke fungerer optimalt fra deg, har du selv invalidert med eget utsagn. Så du kan ikke si noe om hvordan noe annet fungerer, fordi du selv sier du bare vet om det du selv bruker. 

*snip*

Jeg er enig i det TKongen skriver i sitatet her, man bør i størst mulig grad unnlate å si noe om ting man ikke har noe særlig greie på. Siden jeg ikke kjenner dere kunne det jo vært litt interessant å vite litt mer om hvilken erfaring dere har med Apple sine produkter og tjenester, spesielt siden dere oppholder dere så mye i diskusjoner som handler om nettopp Apple.

Så fortell gjerne, hvilken erfaring har dere?

Lenke til kommentar

AtW

La meg gjette at den kanskje er noe svak på integrasjon mot Apple sin infrastruktur, Cloud-tjenester, integrasjon og annet innenfor Apple sin plattform.

Skulle jeg ta feil, er egentlig ikle det så farlig. Da kan jo Apple-kunder kjøpe seg en fullintegrert Chromecast hvis de ønsker det.

Det er jo bare det samme ukonkrete greiene om igjen "ikke optimalt integrert", det betyr ingenting. Det er bare løsprat. Essensen virker til å være at du ikke vet noe særlig om systemet, en ærlig sak, men det er faktisk mer enn "Ikke så farlig" å komme med påstander i et offentlig fora om ting du ikke vet noe om.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som Wikipedia skriver så er et monopol myndighetsstyrt, altså de tillater kun en tilbyder. At et firma har et sterk markedsposisjon er ikke det samme som monopol.

Det eneste jeg ikke liker ved innlegget ditt er at du blander begreper og definisjoner.

Dumt å bruke wikipedia som sannhetsvitne da de også kan ta feil, for den definisjonen du viser til her er faktisk feil. Det som er mer interessant, er at den definisjonen du viser til, er ikke den samme jeg finner på Wikipedia.

REF:

"Et monopol (fra gresk monos = en, polein = å selge) er en markedsform hvor det kun er én tilbyder (selger) av et produkt eller en tjeneste. I dagligtale betyr monopol en bedrift som ikke har noen konkurrenter i sitt produkt- eller tjenestemarked. Monopoler er karakterisert av fraværet av økonomisk konkurranse om å tilby godet eller tjenesten, og eventuelt en mangel på levedyktige substitutter. Monopoltilstanden regnes normalt som en markedssvikt dersom det forventes å finne konkurranse i det aktuelle markedet. Man bruker normalt ikke begrepet monopol om slike offentlige monopoler som forsvar, politi, myntvesen, osv."

• Liker 2
Lenke til kommentar

En direkte sammenligning mellom Apple TV og Chromecast er vel i utgangspunktet ganske så vanskelig i og med at det er to relativt forskjellige produkter, med forskjellige tjenester og ikke minst til to helt forskjellige priser.

Hvorvidt den ene fungerer bedre med Apple sitt økosystem og enheter kontra den andre kommer jo helt an på hva man ønsker å få utført. Det er jo i utgangspunktet ikke noe vesentlig dårligere støtte for Chromecast i iOS sammenlignet med Android etter det jeg har fått med meg. De fleste apper og tjenester som støtter Chromecast på Android, gjør det samme på iOS.

Men det er jo en viss forskjell på hvorvidt Chromecast fungerer like godt mot iOS, som mot Android og det å påstå at en Chromecast er like godt integrert mot Appleenheter som en Apple TV eventuelt ville ha vært. Det er jo flere ting som fort ligger naturlig for en Applebruker som vil fungere via en Apple TV, som ikke vil fungere via en Chromecast. Deriblant avspilling av eventuelle ting man har kjøpt og eier via iTunes ettersom iTunes ikke støtter Chromecast, mens på en Apple TV så kan man jo kjøre det via AirPlay eller direkte på Apple TV.

AirPlay er jo forsåvidt også en tjeneste som strekker seg litt utover hva du kan gjøre via Chromecast i og med at AirPlay er integrert og bakt inn i selve iOS og lar deg speile alt av innhold som du måtte kjøre på en iOS-enhet, eller en Mac for den sakens skyld. Chromecast på sin side er jo avhengig av at hva enn du måtte ønske å spille av har lagt inn støtte for Chromecast. Ta for eksempel Overcast som er en av de mest populære podcasttjenestene på iOS, den støtter ikke Chromecast, men du kan fint kjøre den over AirPlay osv...

Lenke til kommentar

Det er jo bare det samme ukonkrete greiene om igjen "ikke optimalt integrert", det betyr ingenting. Det er bare løsprat. Essensen virker til å være at du ikke vet noe særlig om systemet, en ærlig sak, men det er faktisk mer enn "Ikke så farlig" å komme med påstander i et offentlig fora om ting du ikke vet noe om.

AtW

Hva vet du om Apple sine produkter og tjenester da? Altså din personlige erfaring med dette, ikke bare ting du har lest på nettet...

Bare for å bli litt bedre kjent med deg...:)

Lenke til kommentar

AtW

Hva vet du om Apple sine produkter og tjenester da? Altså din personlige erfaring med dette, ikke bare ting du har lest på nettet...

Bare for å bli litt bedre kjent med deg... :)

Dette har jeg svart deg på minst tre ganger før rogkas, jeg har gitt en grundig innføring i hva slags apple-produkter jeg har og har hatt. Jeg foreslår 1. At du blir litt mindre opptatt av dette, og heller ser om det folk skriver er riktig 2. At du leser eller husker disse tidligere innleggene, jeg orker ikke å gjenta meg selv enda en gang.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...