Calm Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 (endret) Har en bunke med cd'er jeg tenke jeg skulle rippe til PC'en min av rent praktiske årsaker, enkelt og greit fordi jeg har PC'en koblet til stereoanlegget og synes dette er enklere å betjene (playlists etc) enn å dra frem CD-mappene mine... Rippet en god del av samlingen for en stund siden - da brukte jeg AudioCatalyst 2.1 i standard Joint Stereo 192 kbit/s CBR. Nå har jeg lastet ned EAC med LAME og teknte jeg skulle prøve meg på denne løsningen! Det jeg ikke er helt sikker på er hvilke command line innstillinger jeg skal bruke for LAME, og om CBR eller VBR er den beste løsningen for god kvalitet... Noen som har god erfaring med LAME og ripping som har noe tips/forslag til hva som er best? PS: Under Compression Options i EAC kan man skrive inn hvilke command line innstillinger man vil bruke, samtidig som man også kan velge bitrates fra en meny. Hvis jeg velger VBR 192 kbit er dette minimum eller maksimum bitrate og vil denne overstyre det jeg har skrevet inn for command line eller vil den bli overstyrt? Endret 18. november 2003 av Calm Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Hvis du skal ha best kvalitet, da snakker vi om flac.sourceforge.net, som gir gjennomsnittlig ~61% av opprinnelig størrelse ved best komprimering, altså 310MB per cd. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Som sagt er det best å rippe til wav i en eller annen komprimert form. Selv bruker jeg shn, vet det ikke komprimerer like bra som fx flac, men liker formatet, og det blir brukt mye i trading. Skal du rippe til mp3 er lame naturligvis best. Jeg bruker --alt-preset standard og 160 bitrate. Det betyr vel egentlig --alt-preset extreme, ikke helt sikker. Filene blir vertfall ca 160kBit bitrate i gjennomsnitt... Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 (endret) Du bør absolutt velge VBR, dette gir vesentlig bedre lyd. Kjør på -alt-preset extreme som innstilling, så vil du få filer på gjennomsnittlig 230-250 kbit. Har rippet alle mine CDèr med denne innstilling og er meget fornøyd. En annen ting er selfølgelig alternativet som DrDoogie nevner ovenfor her, nemlig å rippe på mere lossless måter. Dette gir vel enda litt bedre lyd, tar mer plass, men harddisker er jo billig. Vurderte dette litt selv, men da jeg også skal bruke musikken på Ipodèn min, ble valget mp3. Endret 19. november 2003 av aksjonist Lenke til kommentar
Calm Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 (endret) Har lest igjennom USAGE filen som fulgte med LAME 3.93.1 Stable som er den jeg bruker, og jeg finner ingen referanser til de 'alt', 'preset' og 'extreme' kommandoene som dere snakker om. Har rippet et par av skivene nå, og har brukt -m j -q 0 -v -V 0 -b 192 Gir utmerket kvalitet, og en relativt høy average bitrate (240+)... Endret 19. november 2003 av Calm Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Her står om innstillingene; http://doc.hydrogenaudio.org/wikis/hydroge...RecommendedLAME Som du ser , prøv å fylle inn --alt-preset extreme , og du vil få enda bedre resultat. Dette er innstillinger som er anbefalt av Hydrogen Audio, og de regnes for å være absolutt i teten når det gjelder omtale av lyd/lydinstillinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå