fjernto Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Tusen takk for all hjelp jeg får på dette fantastiske forumet! Meg selv prøver å lære meg og skrive artikler utifra eksamensoppgaver gitt tidligere år i norsk vg3, men forstår virkelig ikke hvordan jeg skal skrive en artikkel. Brukte 2.5 time i går på å prøve å forstå, men forstår fortsatt like lite som for to dager siden! På skolen er det eneste vi gjør diktanalyse og svare på noen oppgaver angående dikt eller en tekst om et tema, og så har vi jobbet litt med retorisk analyser. Har derimot aldri aldri aldri jobbet med artikler, essay, kåseri eller novelle. Er det mening vi skal lære oss dette selv? Til mine kjære flotte landsmenn som er så snille, og overhodet ikke egosentriske kan dere svare meg? Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 En god side: http://itpro.no/artikkel/11722/hvordan-skrive-en-god-artikkel/ Innledning: Presenterer hva du skal skrive om, altså problemstillingen Hoveddel: Skriv om selve temaet, svar på problemstilling på en relevant måte, trekk frem flere argumenter og kommenterer dem. Du kan referere til noen sider. Avslutning: Bestem om du skal gi en konklusjon eller ikke. Lenke til kommentar
fjernto Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 (endret) Litt upresis spørsmål. Takk for svar, men har studienett og sett på andre forslag... Allikevel forstår jeg ikke helt hva som skal være med i innledningen, hoveddel og avslutning.. Oppgaven er en eksamensoppgave fra 2013 hvor det er gitt fire tekstutdrag. Overskriften skal være ^Hva skal vi med skjønnlitteratur^? I min besvarelse skal jeg vise tydelig at jeg har brukt de fire tekstutdragene, men får selv velge hva jeg skal legge mest vekt på. Kan jeg da i innledningen plukke ut ord og setninger fra forfatterne, og lage en problemstilling ut av det? For eksempel Hva kan vi lære av skjønnlitteratur? NB: Har aldri før skrevet en artikkel. Føler det blir litt som å være 4-5 år og lære seg å sykle Endret 7. februar 2016 av fjernto Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Jeg tror en lett kan bli forvirret dersom en henger seg opp i sjangertrekk. I en artikkel kan du fortelle hva du mener om en sak og hvorfor du mener det. De fire tekstene kan du hente synspunkter eller argumenter fra. Du kan sitere ordrett for å vise at du har lest tekstene, men det er nok viktigere å vise at du kjenner til synspunktene/argumentene i tekstene. Det er vanlig å ikke tenke på innledning og avslutning før en har skrevet hoveddelen. Så hekter en på en innledning og avslutning som passer til hoveddelen. I innledningen kan du jo vise til en av tekstene som du er uenig med. Da blir det klart med en gang at du skal bruke artikkelen til å vise hvorfor dette er feil. Det viktigste med en artikkel er at den ikke bør være fantasi og diktning. Du skal påpeke og bruke fakta for å vise leseren at han/hun bør dele ditt synspunkt på saken. Det er i det minste det vanligste, tror jeg, selv om en sikkert kan bruke en artikkel til andre ting også, som f.eks. å avklare hvilke synspunkter som finnes på en sak. Jeg tror du først må avklare hva du mener om spørsmålet. Da kan du gi ros til de forfatterne (av de fire tekstene) som er enige med deg, og da vet du hvilke synspunkter du skal angripe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå