Gå til innhold

[Løst] Problemer med Bad Sectors / CheckDisk


Bone

Anbefalte innlegg

Hvis WD-softwaren i noen som helst tilfelle sier noe som inneholder "fail" så har du en garantisak eller reklamasjonssak. Harddisker skal holde vesentlig lengre enn 2 år så da er det 5 år.

 

Ved en reklamasjonssak er det viktig at du forklarer spesifikt at den feiler på extended test med WD sin diagnosesoftware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

 

Jeg har brukt WD-programmet som nevnt over her, som støtter SMART. Jeg fant ikke helt ut hvor jeg kunne se en slik log? Altså, jeg så bare noen få linjer, men ikke noe "mer utfyllende" om det trengs. Vet noen hvor jeg får denne loggen? Blir den lagret et sted automatisk? Jeg har foretatt en Extended Test hvor den fant bad sectors, men ikke klarte å fikse dette.

 

 

Jeg TROR disken er under 2 år, men garantert under 5. Hva er reklamasjonstid for disker? De skal jo holde vesentlig lengre enn 2 år, bør gjøre, sånn etter definisjonen til forbrukerkjøpsloven..?

 

Resultatet fra extended test er det du må vise til ved evt. forespørsel om garanti.

 

Selv bruker jeg som regel en utility og en kommando for dette via Linux..

Du kan bla i hendelsesloggen i Windows, men jeg tror det enkleste for deg er som følger:

http://www.howtogeek.com/134735/how-to-see-if-your-hard-drive-is-dying/

 

Sjekk ut den og skriv ut skjermbilder som du tar med til El Kjøp.

 

Hvis du skal reklamere i stedet for å benytte deg av garantien, så må du bevise at harddisken ikke har gått over det antallet timer den er spesifisert for og du må bevise at PC-en ikke har blitt utsatt for støt mens disken har vært i gang. Med mindre du har montert gummilegering eller lignende for støtbeskyttelse, så kan dette bli vanskelig. Siden harddisken er mekanisk og ansett som en slitedel i PC-en, så vil det bli vanskeligere å bevise at dette er en reklamasjon.

Endret av Svampebob_1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding!

 

 

Så jeg ikke har misforstått noe:

 

 

Er det ikke slik at reklamasjon kommer av forbrukerkjøpsloven og er enten 2 eller 5 år for alle produkter, avhengig regnet normal brukstid. Og at garanti er noe butikker, eventuelt produsenter har I TILLEGG utover reklamasjonsretten?

 

 

På en annen side: er det min oppgave som forbruker å bevise slike ting? Det strider jo sterkt imot grunntanken bak forbrukerkjøpsloven?! :ermm:

 

 

Hva er "garantitiden" på min WD-disk da? Står det noe sted?

 

 

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Ja, vet at de har er uavhengige av hverandre, men trodde garanti var en garanti fra selger/produsent, mens reklamasjon var lovfestede rettigheter.

 

 

Jeg sjekket produktet og fikk:

 

No limited warranty

Product was originally sold to a system manufacturer. Please contact the system manufacturer or the place of purchase for warranty service.

 

 

:)

Lenke til kommentar

Takk! :)

 

 

Jeg holder på med en runde til med WD-programmet og kjørere extended test.. Er ferdig om en 3-4 timer. Så skal jeg se om jeg kan få ut en logg og reparere bad sectors en tur til.

 

Etter det, så prøver jeg et program som det ble linket til over her for å se om jeg finner den rapporten jeg kan skrive ut. Hvis noen vet hvor jeg kan finne rapporten etter WD-sjekken, så hadde det vært fint! (Følte at det var bare noen få linjer som kom opp, men når jeg googlet tidligere, så var det flere som hadde laaaange rapporter/logger, og de har ikke jeg sett.)

 

 

Siden serienummersjekken til WD sto at det var "no limited warranty", så regner jeg med at det blir kun Elkjøp jeg forholder meg til?

 

 

 

 

:)

Lenke til kommentar

Denne tråden virket som et gufs fra fortiden.. Dårlige blokker / sektorer som blir allokert av disken under low-level format trodde jeg var historie for mange år siden.

Har pløyd igjennom en god del harddisker siden de begynte å selge de og har ikke de siste ti årene hatt (mottatt) harddisker med feil. Har feil oppstått innen garanti-tiden har jeg alltid fått byttet uten problemer! Men har stort sett kjøpt av de som har best service i landet, nemlig Komplett! :) 

Erfaringsmessig er det bortkastet tid å formatere harddisker med feil da feil som oppstår ved bruk bare utvider seg og gjør disken ustabil og ikke til å stole på. Jeg ville skrotet en disk med feil umiddelbart!

Lenke til kommentar

10 dårlige blokker har ingen betydning for diskens levetid. Garanti gjelder bare når du passerer et par tusen dårlige blokker. Eg har harddisker som har hatt 100 dårlige blokker i 10 år utan problemar.

 

Komplett og nokon andre er veldig greie på harddiskreturer. Men 10 dårlige blokker kvalifiserer ikkje til ein reklamasjonssak, det er heilt normal slitasje. Det blir som å reklamere på nye sko fordi dei blei skitne.

Lenke til kommentar

Her er testen etter WD-verktøyet:

 

 

 

post-27942-0-64506200-1455050211_thumb.png

post-27942-0-14529400-1455050226_thumb.png

post-27942-0-86352800-1455050238_thumb.png

post-27942-0-21358600-1455050288_thumb.png

post-27942-0-90750300-1455050313_thumb.png

post-27942-0-93552800-1455050332_thumb.png

 

 

 

Trenger jeg noe mer info enn dette? Finnes det en tekst-logg jeg burde ha tatt med, som lagres et sted?

 

 

 

Skal nå prøve det andre programmet som det ble linket til.

 

 

 

Takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...