sedsberg Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Hvis WD-softwaren i noen som helst tilfelle sier noe som inneholder "fail" så har du en garantisak eller reklamasjonssak. Harddisker skal holde vesentlig lengre enn 2 år så da er det 5 år. Ved en reklamasjonssak er det viktig at du forklarer spesifikt at den feiler på extended test med WD sin diagnosesoftware. Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Takk for svar! Jeg har brukt WD-programmet som nevnt over her, som støtter SMART. Jeg fant ikke helt ut hvor jeg kunne se en slik log? Altså, jeg så bare noen få linjer, men ikke noe "mer utfyllende" om det trengs. Vet noen hvor jeg får denne loggen? Blir den lagret et sted automatisk? Jeg har foretatt en Extended Test hvor den fant bad sectors, men ikke klarte å fikse dette. Jeg TROR disken er under 2 år, men garantert under 5. Hva er reklamasjonstid for disker? De skal jo holde vesentlig lengre enn 2 år, bør gjøre, sånn etter definisjonen til forbrukerkjøpsloven..? Resultatet fra extended test er det du må vise til ved evt. forespørsel om garanti. Selv bruker jeg som regel en utility og en kommando for dette via Linux.. Du kan bla i hendelsesloggen i Windows, men jeg tror det enkleste for deg er som følger: http://www.howtogeek.com/134735/how-to-see-if-your-hard-drive-is-dying/ Sjekk ut den og skriv ut skjermbilder som du tar med til El Kjøp. Hvis du skal reklamere i stedet for å benytte deg av garantien, så må du bevise at harddisken ikke har gått over det antallet timer den er spesifisert for og du må bevise at PC-en ikke har blitt utsatt for støt mens disken har vært i gang. Med mindre du har montert gummilegering eller lignende for støtbeskyttelse, så kan dette bli vanskelig. Siden harddisken er mekanisk og ansett som en slitedel i PC-en, så vil det bli vanskeligere å bevise at dette er en reklamasjon. Endret 9. februar 2016 av Svampebob_1 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Takk for tilbakemelding! Så jeg ikke har misforstått noe: Er det ikke slik at reklamasjon kommer av forbrukerkjøpsloven og er enten 2 eller 5 år for alle produkter, avhengig regnet normal brukstid. Og at garanti er noe butikker, eventuelt produsenter har I TILLEGG utover reklamasjonsretten? På en annen side: er det min oppgave som forbruker å bevise slike ting? Det strider jo sterkt imot grunntanken bak forbrukerkjøpsloven?! Hva er "garantitiden" på min WD-disk da? Står det noe sted? Takk igjen! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) https://westerndigital.secure.force.com/WarrantyCheck?lang=en Garanti og reklamasjonerett er helt uavhengige av hverandre. Endret 9. februar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Bone Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Ja, vet at de har er uavhengige av hverandre, men trodde garanti var en garanti fra selger/produsent, mens reklamasjon var lovfestede rettigheter. Jeg sjekket produktet og fikk: No limited warranty Product was originally sold to a system manufacturer. Please contact the system manufacturer or the place of purchase for warranty service. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Garanti er fra produsent eller forhandler ja. Og kan ha både dårligere og bedre vilkår enn for reklamasjon. Men som sagt er de uavhengige så selv om garanti ikke gjelder så kan man fremdeles ha reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Takk! Jeg holder på med en runde til med WD-programmet og kjørere extended test.. Er ferdig om en 3-4 timer. Så skal jeg se om jeg kan få ut en logg og reparere bad sectors en tur til. Etter det, så prøver jeg et program som det ble linket til over her for å se om jeg finner den rapporten jeg kan skrive ut. Hvis noen vet hvor jeg kan finne rapporten etter WD-sjekken, så hadde det vært fint! (Følte at det var bare noen få linjer som kom opp, men når jeg googlet tidligere, så var det flere som hadde laaaange rapporter/logger, og de har ikke jeg sett.) Siden serienummersjekken til WD sto at det var "no limited warranty", så regner jeg med at det blir kun Elkjøp jeg forholder meg til? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg pleier å ta screenshot av testresultatet til Data Lifeguard Tools og sende det med i returen. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Good call! Det kan jeg gjøre! Pleier? Pleier du å ha ofte feil på dine disker? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Jeg tar ofte jobb for andre med å enten bygge maskiner, oppgradere og lignende. Samt hjelper en del med reparasjoner og reklamasjoner. Men det er ikke så veldig lenge siden jeg hadde to WD enterprise-disker som streika etter 4,5 år. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Denne tråden virket som et gufs fra fortiden.. Dårlige blokker / sektorer som blir allokert av disken under low-level format trodde jeg var historie for mange år siden. Har pløyd igjennom en god del harddisker siden de begynte å selge de og har ikke de siste ti årene hatt (mottatt) harddisker med feil. Har feil oppstått innen garanti-tiden har jeg alltid fått byttet uten problemer! Men har stort sett kjøpt av de som har best service i landet, nemlig Komplett! Erfaringsmessig er det bortkastet tid å formatere harddisker med feil da feil som oppstår ved bruk bare utvider seg og gjør disken ustabil og ikke til å stole på. Jeg ville skrotet en disk med feil umiddelbart! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Det man ønsker er å konstantere 100% sikkert at disken har feilet før man sender den inn. Gjerne med dokumentasjon. Dette for å slippe å få samme disken i retur sammen med et test-gebyr. Saksbehandlingen kan også gå en del fortere da. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 10 dårlige blokker har ingen betydning for diskens levetid. Garanti gjelder bare når du passerer et par tusen dårlige blokker. Eg har harddisker som har hatt 100 dårlige blokker i 10 år utan problemar. Komplett og nokon andre er veldig greie på harddiskreturer. Men 10 dårlige blokker kvalifiserer ikkje til ein reklamasjonssak, det er heilt normal slitasje. Det blir som å reklamere på nye sko fordi dei blei skitne. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Når disken ikke klarer å reallokere blokkene og feiler i diagnosesoftwaren så er dette en feil. Vanlige bad sectors blir stille og "usynlig" ordnet opp i uten at brukeren merker noe overhodet. Bortsett fra ved å lese av SMART-dataene. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Eg tipper du leser smart dataen feil. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Han brukte Western Digital sitt eget diagnoseprogram som gav ham feilmelding. Da trenger han ikke lese av noe som helst. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Her er testen etter WD-verktøyet: Trenger jeg noe mer info enn dette? Finnes det en tekst-logg jeg burde ha tatt med, som lagres et sted? Skal nå prøve det andre programmet som det ble linket til. Takk! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Hva skal jeg egentlig gjøre her? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Du trenger ikke mer enn en screenshot av testresultatene. Der ser man jo navn på disken, serienummer, hvilken test som har feilet samt feilkoden. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Og dette skal holde for å få ny? Fant kvitteringen, forresten.. Kjøpt i april i fjor, så under ett år gammel. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå