Gå til innhold

[Løst] Problemer med Bad Sectors / CheckDisk

Bone

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle overføre noen filer fra en ekstern hdd til en annen, hvorpå den plutselig stoppet. Prøvde flere ganger etter flere restarter. Jeg fikk overført det meste (ikke prøvd hele disken enda), men ikke akkurat den ene filen. Uansett..

Tok en rask check disk i Windows 7, den sa at den fant litt feil, men var fikset nå. Prøvde igjen, men stoppet/hang seg midt under overføringen, igjen.

Startet i går kveld ved å ta check disk igjen, men nå med "scan for and attempt recovery of bad sectors". Den har nå holdt på i natt, men den har nå stoppet på "xxxxx files processed". Den har stått her sikkert et par timer minst (litt usikker, siden jeg har sovet).

Har den hengt seg igjen? Skal jeg restarte, eller la en fortsette enda noen timer?

Hvordan får jeg fikset bad sectors om dagen? Noe godt program/fremgangsmåte? Jeg bruker nå den innebygde i Windows 7.

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får ikke fikset bad sectors så vidt jeg vet.

Men disken unngår å skrive til dette området.

En generell anbefaling når man begynner å få bad sectors/blocks er å kopiere ut alt innhold på disken.

Ofte får man flere og flere bad blocks når man først har fått én.

Tror ikke du får gjort så mye med de filene som har ligget på de skadde blokkene.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Nei, beklager, formulerte meg litt feil. Med å "fikse" mente jeg at den markerer hvor den skal unngå å skrive ja.. :) Jeg har også fått hentet kopi av filen som manglet/er ødelagt.

Nå har den uansett stoppet. Skal jeg bare restarte, eller la den holde på? Er jo en 10 timer bortkastet hvis jeg stopper nå og jeg ikke skulle.

EDIT: Er det noe bedre program, etc..?

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Sektorer kan taes ut på to nivåer - av filsystemet, eller av disken selv.

Chkdsk gir deg oversikt over det filsystemet har funnet. 

SMART gir oversikt over hva disken har funnet (Reallocated Sectors Count).

Prøv en full formatering. Da skrives alle sektorer, og det gir disse mekanismene anledning til å finne defekter.

Lenke til kommentar

Vanlig formatering vil ikke alltid fungere tilfredsstillende. For å få markert en bad sector må det en skriveforespørsel til. Ved en vanlig formatering vil kun filtabellene (e.l.) bli slettet og sectorene kun lese-sjekket. Det du da trenger er en full "wipe". For eksempel med HD-produsentens egne programvare eller annen programvare som kan skrive til hele disken.

Edit: Du kan sjekke dette ved å lese ut SMART-dataene jeg nevnte. Det du vil er å ha 0 pending sector count. Når en pending sector får en skriveforespørsel blir den forsøkt avlest, "flyttet" til en reserve-sector og markert som reallocated sector. Den er da gjort utilgjengelig "for alltid".

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Takk! :)

Finnes det noen generelle gode programmer til dette?

Disken det er snakk om er en ekstern Wester Digital. Ligger slike programmer gratis på nettsiden deres?

Jeg er fortsatt usikker på hva dere mener med SMART. Er SMART et program? Hvordan leser jeg disse dataene?

Lenke til kommentar

Har jo tatt tid dette her, siden hver test tar 6-10 timer..

Først tok jeg Write to Zero, det fungerte uten problemer.

Så tok jeg en Extended Test, som også fungerte. Den opplyste om at bad sectors hadde blitt funnet.

Jeg fikk valg om å fikse dette, noe jeg trykket OK til. Fikk så beskjed om "unable to fix bac sectors"

Det er store muligheter for at jeg har kvittering på denne, men usikker på om den er eldre enn 2 år. Jeg antar at en ekstern hdd er ment å vare vesentlig lengre enn to år, så reklamasjon på 5 år bør være innenfor? Hvordan er det med reklamasjonsrett på disker?

Garantert kjøpt hos Elkjøp, forresten.

Eller, hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar

Okei.. :(

Takk for svar!

Noen grunn til at den ikke klarte å fikse bad sector? Det virker jo som om dette skulle være svært mulig etter write to zero og extended check .. (som begge fullførte suksessfullt).

Det er snakk om en 4 TB -disk, og den var helt full.. Eneste filen jeg hadde problemer med å flytte over, var den jeg nevnte i starten, resten gikk bra. Så, helt ødelagt kan den ikke være.

Lenke til kommentar

Du får ikkje det igjen på garanti. Dårlige sektors er helt vanlig. Du må ha flere tusen dårlige sektors for å ha sjangs å få tilbake på garantien.

Dårlige sektorer på en harddisk skal man fint kunne ta på garantien. Hvis du blir nektet garanti på en disk med bad sectors, så vil jeg påstå at dette er relativt dårlig kundeservice.

Dårlige sektorer er som regel også en indikasjon på at det er noe mer galt med disken. I en del tilfeller opplever vi at problemet forverrer seg over tid.

Hvis du bruker et verktøy som f.eks. badblocks i Linux eller et diskkontroll-verktøy som støtter S.M.A.R.T og sender inn loggen eller skjermbildet til de som er ansvarelige for retur, så burde du fint kunne få disken byttet på garanti. Jeg har gjort dette for mine kunder mange ganger opp igjennom de 16 årene jeg har vært IT-konsulent.

Edit: Dersom disken er utenfor garanti, så er det lite sannsynlig at disken går på reklamasjon. Da kan det være slitasje som er skyld i de dårlige sektorene. 

Endret av Svampebob_1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har brukt WD-programmet som nevnt over her, som støtter SMART. Jeg fant ikke helt ut hvor jeg kunne se en slik log? Altså, jeg så bare noen få linjer, men ikke noe "mer utfyllende" om det trengs. Vet noen hvor jeg får denne loggen? Blir den lagret et sted automatisk? Jeg har foretatt en Extended Test hvor den fant bad sectors, men ikke klarte å fikse dette.

Jeg TROR disken er under 2 år, men garantert under 5. Hva er reklamasjonstid for disker? De skal jo holde vesentlig lengre enn 2 år, bør gjøre, sånn etter definisjonen til forbrukerkjøpsloven..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...