Gå til innhold

Flytte til aus, gå skole

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp fylt 19 år. Jeg har en kjæreste som er australsk, og vil gjerne flytte til australia og bo sammen med han. Eneste problemet er at jeg har siste året på vgs igjen. Akkurat nå tar jeg ett friår for å besøke kjæresten noen måneder. (Var også ekstremt lei av skole.) Nå må jeg jo søke på skole snart om jeg vil gå på vgs i norge.. Men jeg vil så gjerne flytte til australia og gå siste året der. Er det mulig? Skjønner at jeg antagelig ikke får det dekt av lånekassen eller noe.. Så det må være en gratis "high school" isåfall... Eller så vil jeg bare jobbe i australia.. Vet ikke hvordan jeg går fram for å finne ut om dette. Ikke kom med "du er for ung til å flytte til andre siden av verden", "kjærlighet gjør deg dum og tankeløs", "du bør fullføre vgs i norge" eller noe lignende, for jeg bryr meg lite om slike kommentarer, da jeg SKAL flytte hos kjæresten, forhåpentligvis innen året :) vet bare som sagt ikke hvordan jeg går fram.. Vil jo aller helst fullføre vgs. Han går på universitet og har 3 år igjen btw...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på hvor ulikt skolesystemet er i alle land mtp hvordan fag er satt opp for å få vitnemål, bør du være rimelig sikker på at det vil være så og si umulig å "hoppe inn" på sisteåret på VGS i Australia. Ser for meg at de ville krevd at du tar hele greia på nytt om vil ha australsk vitnemål. Jeg brukte selv ett år på å ta opp matte R2 i Norge for flere år siden for å kunne komme inn på samme universitetet som min da kjæreste gikk på i England. Selv med den lille distansen (i forhold til Norge-Australia) endte jeg opp med å føle meg veldig ensom gjennom en lang periode hvor forholdet hadde gått til helvete. Ting tok seg opp igjen fordi jeg hadde fått meg andre venner på universitetet, men gjennom den verste perioden hadde jeg store problemer med depresjon. Jeg vet at det er morsomt å være i en yolo-posisjon når man er på den alderen, og det da ikke gjør så mye om man kaster bort et år eller to, men husk at du bør samtidig prøve å jobbe målrettet mot noe. Du må for all del ikke dra dit 100% for å være med han. Det være noe annet også. Jeg prater av erfaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gratis high school for utlendinger - er høyst usannsynlig, selv om det ser ut som at de offentlige high schools pleier å være uten skolepenger for landets/delstatens egne elever. (Spesielt siden du kommer fra "Verdens Rikeste Land"...)

Arbeide i Australia - når man er så ung at man ikke har fullført videregående ?

Nei, det jeg vil anbefale, er en enkel to-komponent kombinasjon:

Ta sisteåret i Norge, mens kjæresten fortsetter på universitetet - og få samtidig prøvd om forholdet faktisk holder... Hvis dette er et seriøst forhold, skal ikke en planlagt adskillelse på et år eller så, være noe problem - og holder det ikke, er det greit å få det avgjort før man har gått til det skritt å gifte seg (og/eller få felles barn...).

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...