Håkonv Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Har denne strømbryteren. skal koble den til led sprips, som har to ledninger, den ene er pluss, den andre er jeg usikker, sikkert jord. Tenke å koble den jeg tror er jord til jord, og koble pluss til ein strømbryter. Slik jeg har tenk det skal jeg koble pluss kabelen fra led stripa til eine på bryteren, pluss frå batteriet på ein anna ting på lysbrytaren, den tredje på lysbryteren vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med. Som du/dere sikkert har skjønt kan jeg ikke så mye. ikkje snakk så avansert versosnill Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) Tipper det er lys i bryteren. Da skal den midterste til pluss på LED-stripa. Den merket med + skal til + og den siste merket med jord skal til jord (2 stk.) Edit: Det er en 230V-bryter så det er ikke sikkert lyset i bryteren vil virke på 12V. Endret 6. februar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Håkonv Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 Tipper det er lys i bryteren. Da skal den midterste til pluss på LED-stripa. Den merket med + skal til + og den siste merket med jord skal til jord (2 stk.) Edit: Det er en 230V-bryter så det er ikke sikkert lyset i bryteren vil virke på 12V. Men der står no hvitt på svart, 12v. Lenke til kommentar
Håkonv Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 Tipper det er lys i bryteren. Da skal den midterste til pluss på LED-stripa. Den merket med + skal til + og den siste merket med jord skal til jord (2 stk.) Edit: Det er en 230V-bryter så det er ikke sikkert lyset i bryteren vil virke på 12V. Men ka du meinte med 2 stk? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 (endret) På bryteren på bildet står det 16A 250VAC Du må ha jord fra chassis eller batteri og du må ha jord til LED-stripa. De trenger ikke nødvendigvis være koblet sammen på bryteren. Edit: Bryteren vil garantert fungere med 12V. Men det er ikke sikkert det vil lyse i bryteren. Endret 6. februar 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Kontaktpunktet er mellom den midterste tilkoblinga og en av de to andre. Tilkoblinga på motsatt ende og midten er koblet til signal-lys. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Det enkleste du gjør er å ta et multimeter og "pipe" mellom den miderste og hver av de andre. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Eller bare se på tegningen på bryteren hvor det tydelig står at bryteren bryter mellom 2 og 3. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Eller bare se på tegningen på bryteren hvor det tydelig står at bryteren bryter mellom 2 og 3. Kjøpte en liknende bryter på ebay for en stund siden, og der fulgte det ikke med tegninger overhodet. Det enkleste og ofte sikreste er å måle seg frem. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Når tegningene er trykket på selve bryteren er det enkleste å bare se på den. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Når tegningene er trykket på selve bryteren er det enkleste å bare se på den. Hah - jeg oppdaget det ikke før nå Da er jo svaret på trådstarters spørsmål nærmest åpenbart, så lenge h*n har grunnleggende kunnskap innen elektrofag, hvilket ikke vites... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Tegninga forklarer seg selv. Men hvorfor er den merket både 12V, 125VAC og 250VAC ? Hvilken av disse spenningene er riktig for pæra som skal lyse når den er på? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. februar 2016 Del Skrevet 8. februar 2016 Det er bare å koble på 12V på + og jord, skru på bryteren og se om den lyser. Lenke til kommentar
Håkonv Skrevet 9. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2016 Gjekk for eit relé istaden for. Takk for alle dei gode svara. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå