Gå til innhold

f:1,8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott portrett av europeisk huskatt; vi hadde en slik i familien, som var oss meget kjær.

Nå lærte jeg at optikken jeg gav bort, etter at min Praktica (med utløser på skrå inn i på forsiden) låste seg, hadde en viss klasse over seg. Ikke så overraskende, forsåvidt, det var et bra nybegynnerkamera.

Tusen takk for hyggelig kommentar, Trond Olav :)

Mye god optikk til Praktica som fungerer fint på digitalt også.

Lenke til kommentar

Hei, Lassern.

"Tysk kvalitet" har vært og er et begrep med positivt fortegn, og etter 1945 ble dette begrepet nær sagt synonymt med "Made in Western Germany".

På spørsmålet: "Nevn noe som ble produsert i Øst-Tyskland ?", vil nok mange svare "Trabant P70", men jeg tror få vil svare "kvalitetsoptikk", og enda færre "Zeizz" eller "Contax".

Øst-tysk kvalitetsoptikk er legendarisk, og Sigmas unike Foveon bildesensor er i ferd med å bli det, - kanskje ikke så rart å tenke seg, når bildet av katten blir betraktet i fullstørrelse !

Øynene er ultraskarpe, skarphetsdybden er svært beskjeden og kontrasten rendrer pelsen silkemyk !

Fototeknisk er dette et bilde i referanseklasse !

Utstyret er utvilsomt av ypperste, - men ikke mest kostbare merke, og du er svært dyktig og i stand til å utnytte potensialet i det til fulle !

Et fenomenalt bilde, en vakker katt og en fabelaktig fotograf !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Nydelig portrett av den vakre katten .

Skarp og detaljert og med fine farger og fint lys .

Fin dus og grønn bakgrunn som matcher de grønne øynene .

Mvh

Alec

Lenke til kommentar

Hei, Lassern.

"Tysk kvalitet" har vært og er et begrep med positivt fortegn, og etter 1945 ble dette begrepet nær sagt synonymt med "Made in Western Germany".

På spørsmålet: "Nevn noe som ble produsert i Øst-Tyskland ?", vil nok mange svare "Trabant P70", men jeg tror få vil svare "kvalitetsoptikk", og enda færre "Zeizz" eller "Contax".

Øst-tysk kvalitetsoptikk er legendarisk, og Sigmas unike Foveon bildesensor er i ferd med å bli det, - kanskje ikke så rart å tenke seg, når bildet av katten blir betraktet i fullstørrelse !

Øynene er ultraskarpe, skarphetsdybden er svært beskjeden og kontrasten rendrer pelsen silkemyk !

Fototeknisk er dette et bilde i referanseklasse !

Utstyret er utvilsomt av ypperste, - men ikke mest kostbare merke, og du er svært dyktig og i stand til å utnytte potensialet i det til fulle !

Et fenomenalt bilde, en vakker katt og en fabelaktig fotograf !

M v h

Albert.

Tusen takk, Albert. Veldig hyggelig sagt (rødmer) :)

Mine Sigmakameraer har nok helt uakseptable bruksegenskaper etter dagens standard, men det er ikke noe problem for meg som gammel diasfotograf. Jeg liker det sånn. Og jeg liker bilderesultatene fra Foveonbrikka av samme grunn som jeg likte bildene på Kodachrome 25. Så jeg drasser med meg stativ og snorutløser eller lyssterk optikk, innser at jeg ikke kan fotografere sport i måneskinn og koser meg med det. :D

Derfor er det veldig hyggelig at du setter pris på et "vanlig" bilde som dette som jeg har gjort mitt beste med. :)

Lenke til kommentar

Soft og skarpt, men undrer meg litt over bokehen, som virker noe forstyrrende.

Tusen takk, eriknor. :)

Ja, dette objektivet har sin spesielle karakter, men jeg synes det kan være fint når motivet er enkelt som her. Med litt lengre brennvidde, f.eks. Pentacon 135 som jeg også bruker mye, kunne jeg fått en helt myk bakgrunn, men da hadde katten blitt annerledes isteden. Smak og behag. :)

Lenke til kommentar

Nydelig portrett av en flott katt. Flotte farger, der øynene speiler bakgrunnen. Du har fått fram et soft, men skarpt bilde, som virkelig er severdig.

Mvh Lisbeth.

Tusen takk, Lisbeth. :)

Jeg liker dette bildet godt selv. Enkelt, men har litt karakter :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...