Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Brannmur i form av router eller programvare?

Anbefalte innlegg

Hey, jeg er leder for et lan med 30-40 personer, men skal kanskje avansere oss til ca 100 deltakere..(kanskje). Det siste vi fikk tak i var bredbånd, ikke så rask men okei. Da tenker jeg selvsagt på sikkerhet, og siden den kan dele ut ip'er synes jeg det høres greit nok ut. Men så er det noen som sier at å installere programvare og ha det på en server maskin er bedre! Men er det det?

Tenkte på den router'n her, andre forslag?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...92&view=default

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du må være ganske guru for å sette opp og drifte en linuxboks da. om du ikke har mye erfaring med slikt.

Hvis du legger inn Smootwall eller Clarkconnect trenger du ikke være NOEN guru i det hele tatt, klarer du installere windows klarer du dette.. Det er også like lett å sette opp og bruke..

Lenke til kommentar
brannmur i form av router er nok bedre enn programvare.

Nå, det er ingen selvfølge.

F.eks smoothwall gjør samme jobben som routeren og jeg tørr påstå den er langt mer avansert enn disse billigrouteren.

Koster kr0 så sant man har en P200 med 32MB+ RAM og to nettkort.

Lenke til kommentar

Enig, Jeg hadde aldri vært borti linux tidligere -> men smalt opp en smoothwall i løpet av noen kveldstimer. Stabilt som bare det, ikke noe problem å sette seg inn i. selvgjort er velgjort :D Den står på en "gratis" P2 300mhz m 128 ram.

Go for it!

Lenke til kommentar
du må være ganske guru for å sette opp og drifte en linuxboks da. om du ikke har mye erfaring med slikt.

Guru for å sette opp Smoothwall (linux) ?

Eller m0n0wall (FreeBSD) ?

Sistnevnte skal ikke engang installeres, det er en bootable cd man slenger i maskinen og trykker på "power". Eneste man må confe på selve maskinen er et enkelt spørsmål om hvilket av 2 NIC i maskinen som er eksternt og internt.

Deretter gjøres alt fra et webgrensesnitt, akkurat som på en hardware-router. Bare bedre :)

Er litt dumt når folk blir skremt vekk fra *nix-baserte løsninger fordi de får slike vrangforestillinger om at man må ha doktorgrad for å klare å installere det.

Lenke til kommentar
jeg er ganske flink til det jeg kan, men før det må det føres inn med teskje. Og jeg ORKER ikke å begynne med linux...den routeren kan dele 250 adresser da....andre forslag til router...går det ev. an å gjøre det på windows?

Alt må læres.

Den router'n kan dele ut 250 adresser som STANDARD. Gjør du endringer på oppsettet, kan du dele ut opptil 255*255*255 adresser.

Å installere Linux-brannmur er enklere og billigere enn å sette opp en "ferdig-brannmur" samtidig som det gir en myyyyye større fleksibilitet.

Ellers vil jeg nevne at å bruke en brannmur som ikke har mulighet til å sperre porter ut på et dataparty (spesielt hvis du har deltagere som liker å samle på filmer lastet ned fra internett), er rein og skjær idioti. Med en dårlige bredbåndslinje, vil ALL båndbredden bli sugd til filmnedlastninger, og det vil ikke være mulig å surfe på en vanlig side engang.

Sett opp en deny any brannmur, med proxy, gjerne med filter for å fjerne reklame (for å spare båndbredde), og åpne kun porter ut som ikke bruker noe særlig båndbredde. evt. gi mulighet til enkelt-brukere og kunne spille online....

Og dersom du skal kjøpe dette: Linux (0 kroner), Cisco el.l. (150 000 + et par års utdannelse).

Selvfølgelig finnes det mellomting, men Linux er beste alternativ uansett.

Lenke til kommentar

Takk for komplimentet!! Vokste noen hakk der. Hvis det er DET som er terskelen for å være en guru, melder jeg meg herved inn i guruklubben :p: Har nå rotet mye med alt mulig innen data, men noe enklere å sette opp enn en Smootwall eller Ip-cop, skal du lete lenge etter. ( Og jeg er IKKE noe Linux-proff) Hvis du har grunnleggende kunskap om hva som er nødvendig av info for å få et nettverk opp å kjøre, finnes det knapt noe lettere enn disse to. Og når du engang har fått det opp å kjøre, kan du røske ut skjermen og administrere routeren fra hvilken som helst maskin i nettverket. Og den er dødsstabil.

Lenke til kommentar
men jeg kan det ikke!! å jeg prøvde red hat 9 her en gang, drev IKKE på lenge og skjønte ikke en dritt...

Clarkconnect for eks er så lett at du klarer det uansett.. du trenger ikke kunne EN ENESTE linux kommando, og alt går så og si på ja og nei spørsmål..

Det er ganske stor forskjell fra Red Hat til Clarkconnect...

Som sagt, dette blir den absolutt billigste, og en av de bedre løsningene du kan velge..

Ved å velge en slik 3com ruter kommer nettet til å bli så overkjørt av aktive P2P folk at du kan like så godt drite i å dele ut noe internett :)

Lenke til kommentar

Som nevnt, er det flere som nevner *nix og en eller annen software fw. Det er helt klart det billigste alternativet, en enkel og billig ADSL router kan fort bli for treg hvis alle kjører P2P og andre programmer.

Har du virkelig penger å svi av, ville jeg heller gått for en ferdig hw boks med FW, som f.eks Sonicwall eller Watchguard. Men da snakker vi om 50 000,- +++...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...