Gå til innhold

SAS-kontroller som ikke finner disker


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte for et par uker siden en LSI SAS 9201-16e som jeg ikke fikk testet før idag pga manglende kabel. Den er installert i en Windows 10 maskin, og i utgangspunktet finnes det ikke drivere fra produsent, men den ble gjenkjent og installert av Windows uten problemer. 

 

Når jeg så koblet til disker får den ikke kontakt med noen av disse. Dette gjelder både Seagate (NAS 3tb) og Wester Digital (Black 2tb). Diskene sto i en eksisterende maskin og fungerte helt fint. 

 

Her er hva jeg har prøvd for å få det til å fungere:

- Oppdatert driver til Windows 8.1 versjon fra produsentens nettsider

- 2 kabler av SAS-SATA av denne typen

- Alle portene på baksiden av kortet

- Testet diskene på en annen maskin, med strøm fra samme kilde. Altså byttet ut SATA-kabelen til en på et annet hovedkort. Da fungerte disken fint

 

Det skjer i Windows absolutt ingenting, ingen tegn til diskene i "Disk management".

 

Er det noen som har tips her? Har jeg et dårlig kort, eller er det fordi jeg bruker Windows 10? Jeg har dessverre vanskelig for å få testet på annet OS. Noe annet jeg gjør feil her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte bare kabelen du linket meg fra ebay :)

 

Dette gjør jo forvirringen komplett, men du har helt sikkert rett. Heter "forover" og "bakover" det samme så man ikke får ått søkt riktig heller? Må jo bare gjette de gangene selger ikke skriver eksplisitt

Lenke til kommentar

Har selv blitt brent flere ganger på det der til SFF-8087 til 4x SATA, mange selgerer vet ikke hva de selger. Muligens du skal prøve denne kabelen.

 

http://www.ebay.com/itm/Mini-SAS-4x-SFF-8088-26pin-TO-4-SFF-8482-SAS-29pin-hard-disk-raid-cable/141608486593?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D35426%26meid%3Da2bedd2bdd504a5c9282301041900e9a%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D291295358076

 

Det er en SAS/SATA hybrid connector og siden den skal ha strøm så skal den veien "neppe" inn i en kontroller/hovedkort.

Lenke til kommentar

Regel nr 1:

Alltid oppdater firmware først på en ny kontroller!

Selv om jeg forsåvidt er enig med den regelen ser jeg ikke helt hvordan det skulle hjelpe i dette tilfellet.

 

Ser ut som om enheten ikke er riktig installert i Windows. Forsøkte å oppdatere firmware med produsentens program for å gjøre det, men cmd-vinduet lukkes umiddelbart med meldingen "No LSI SAS adapters found". Det på tross av at den i Device manager ligger under "Storage constrollers" som "LSI Adapter, SAS2 2116 Meteor ROC(E)".

 

Noen tips her?

 

Har selv blitt brent flere ganger på det der til SFF-8087 til 4x SATA, mange selgerer vet ikke hva de selger. Muligens du skal prøve denne kabelen.

 

http://www.ebay.com/itm/Mini-SAS-4x-SFF-8088-26pin-TO-4-SFF-8482-SAS-29pin-hard-disk-raid-cable/141608486593?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D35426%26meid%3Da2bedd2bdd504a5c9282301041900e9a%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D291295358076

 

Det er en SAS/SATA hybrid connector og siden den skal ha strøm så skal den veien "neppe" inn i en kontroller/hovedkort.

 

Hmm, ja det vil vel være det "sikre" alternativet. Kjedelig at det krever 5 molex kontakter. Krever mye kabler og splitter for å få det til kontra en enkelt molex-5 SATA power som jeg har nå.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare teste å boote på en Linux-distro som skal fungere med det kortet?

 

Takk for godt tips, det hadde jeg ikke tenkt på.

 

Kjørte Ubuntu fra USB og der får jeg frem at "LSI LOgic / Symbios Logic SAS2116 PCI-express Fusion-MPT SAS-2" er installert, men heller ikke i Ubuntu får den kontakt med noen av diskene.

Lenke til kommentar

Nærliggende å tro at problemet ligger i kabelen da, som siDDis nevnte.

 

Ja vil vel tro det. Noen tips for å finne riktig kabel? Forsøkte litt norske nettbutikker, men eneste jeg fant var multicom som hadde en som ikke var på lager. 

 

Alternativt å prøve på nytt fra ebay, men er jo 50/50 om det blir riktig neste gang..

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan en slik kabel kan være 'reverse?

 

Det er helt vanlig at noen er revers, de brukes til kabinetter som har SAS backplane. Dei var veldig populære når alle skulle ha disse Norco lagringskabinetta for nokre år tilbake.

 

http://www.amazon.com/review/R27FR3OG6KPO4Q/ref=cm_cr_dp_title?ie=UTF8&ASIN=B002MK7F0Y&channel=detail-glance&nodeID=16310091&store=industrial

Lenke til kommentar

Kjøpte du den 

LSI SAS 9201-16e kontrolleren brukt fra ebay eller.no?

 

Kanskje den er defekt? :p

 

Den er kjøpt brukt ja, men tviler på at den er defekt. Som sagt så installerer den fint. Kan selvfølgelig være kontaktene, men at alle 4 skulle være defekt er litt sært.

 

Har nå kastet bort enda mer penger på 2 nye kabler fra 2 forskjellige leverandører, så får vi se. Hadde ikke akkurat beregnet 1000,- i kabling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...